خبرگزاری کار ایران

قائم‌پناه در گفت‌وگو با ایلنا:

انتخاب ایران به عنوان نخستین مقصد سفر خارجی العبادی رویکردی معقولانه است

asdasd
کد خبر : ۲۱۵۳۸۳

چالش‌هایی ماند کردها در شمال عراق، مخشوش شدن امنیت ملی عراق توسط داعش و همچنین شکل نگرفتن آشتی ملی به معنای واقعی در این کشور باعثشده که مقام‌های بغداد به فکر محکم‌تر کردن روابط خود با ایران بیفتند.

«صمد قائم‌پناه» استاد دانشگاه و کارشناس امور خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به سفر نخست‌وزیر عراق به ایران، انتخاب این کشور به عنوان نخستین مقصد سفر خارجی این مقام را رویکردی صحیح و معقول دانسته و تاکید کرد که تحولات و چالش‌های اخیر عراق باعثشده است، این کشور به تحکیم روابط با ایران نیاز بیشتری احساس کند.

به گزارش ایلنا، «صمد قائم پناه» با اشاره به این‌که نخستین سفر خارجی «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق به ایران اختصاص یافته است، گفت: بر اساس عرف دیپلماتیک هر دولتی که روی کار می آید، برنامه‌های سیاست خارجی خود را در وهله اول بر مبنای دیدار با همسایگان شکل می‌دهد و دلیل آن هم ژئوپلتیکی است که می‌بایست در مناسبات اقتصادی، سیاسی و امنیتی آن را دنبال کنند و به این دلیل که دولت عراق به تازگی تشکیل شده است، معقول‌ترین گزینه با توجه به مشکلات حال حاضر عراق، دیدار از کشور مهمی مانند ایران است.

وی در این‌باره گفت: چالش‌هایی ماند کردها در شمال عراق، تهدید امنیت ملی عراق توسط داعش و همچنین شکل نگرفتن آشتی ملی به معنای واقعی در این کشور باعثشده که مقام‌های بغداد به فکر محکم‌تر کردن روابط خود با ایران بیفتند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این‌که متاسفانه کشورهایی ماند ترکیه، آمریکا و کشورهای دخیل در موضوع داعش حاضر به هزینه نیستند، گفت: اگر کشورهایی که درگیر موضوع داعش هستند، دور هم جمع شوند و بر سر یک موضوع مشترک به توافق برسند و منافع خود را با هم به اشتراک بگذارند، بحران تروریست‌های داعش تا حد معقولی کاهش پیدا خواهد کرد اما زیاده‌خواهی این کشورها به هیچ وجه این موضوع را به سرانجام نمی‌رساند و همین دلیلی است تا عراق به تنها نقطه قوت منطقه یعنی ایران روی بیاورد که البته ممکن است تبعات مثبت و منفی برای کشورمان داشته باشد؛ چنان‌که دولتمردان و نظامیان ایران باید با اتخاذ تصمیمات استراتژیک پا به عرصه همکاری با عراق بگذارند.

قائم پناه با اشاره به امکان تاثیر این سفر در متقاعد کردن ترکیه به همکاری برای مقابله با داعش در کوبانی، گفت: هر کدام از کشورها شرایط سیاست خارجی و داخلی و حوزه امنیت ملی خاص خود را دارند و منافع خود را دنبال می‌کنند به همین دلیل شرایط بحرانی منطقه می‌طلبد که یک ائتلاف موثر در منطقه حول یک محور مشخص صورت پذیرد. هرچند ائتلافی توسط ایالت متحده آمریکا به وجود آمده تا علیه داعش اقداماتی را انجام دهند اما متاسفانه این ائتلاف صوری و بی‌نتیجه است چرا که کشورهای منطقه از این موضوع بهره می‌برند. مثلاً کشور ترکیه از اربیل استفاده‌های اقتصادی می‌کند پس طبیعتاً به نفع خود نمی‌بیند که در مبارزه با داعش دست به کار شود.

وی ادامه داد: عربستان سعودی نیز به همین روش عمل می‌کند. یعنی به هیچ عنوان تمایلی به حل معضلی به اسم داعش ندارد و حتی آتش این موضوع را شعله‌ورتر می‌کند و به نوعی اهرم فشار را بر دولت عراق بیشتر می‌کند تا بتواند امتیازات مورد درخواست خود را از این کشور بگیرد و البته اسرائیل نیز از به هم‌ریختگی و تفرقه بین کشورهای اسلامی حداکثر استفاده را می‌کند تا بتواند در کنار آمریکا حضور غیر مشروع و اقدامام‌های خود را مثبت و مجاز جلوه بدهد.

قائم پناه با اشاره به این‌که نقش ایران در منطقه بسیار مهم و کلیدی ارزیابی می‌شود، گفت: ایران می‌بایست تمامی منافع ملی و امنیت ملی خود را در نظر بگیرد و بعد از آن اقدام‌ها یا همکاری‌های لازم را با عراق انجام دهد. دیپلماسی فعلی عراق بر مبنای برقراری روابط با سایر کشورها به صورت گزینشی نیست و دقیقاً نمی توان گفت که آیا سیاستمداران عراق مثلاً با عربستان رابطه برقرار می کنند یا خیر و دلیل آن این است که فعلا سیاست دولت عراق بر گسترش روابط میان این کشور و کشورهای عربی متمرکز است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز