خبرگزاری کار ایران

رجب طیب اردوغان:

مساله قبرس را در سازمان ملل پیگیری می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۲۰۰۸۹۳

این هفته نشست ناتو برگزارش می‌شود و چند هفته بعد نیز مجمع عمومی سازمان ملل متحد تشکیل خواهد شد؛ در تمام این برنامه‌ها به طرح موضوع قبرس ادامه می‌دهیم. جمهوری ترک قبرس شمالی همواره در راس برنامه ما است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری جدید ترکیه در نخستین سفر رسمی خارجی خود در این سمت، وارد قبرس شمالی شد.

به گزارش ایلنا به نقل از یورونیوز، اردوغان در فرودگاه نیکوزیا نسبت به آغاز طرح تامین آب جمهوری قبرس شمالی از مسیر زیر دریای مدیترانه و تا دو ماه دیگر ابراز خوش‌بینی کرد.

رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین درباره مساله اختلاف ترک‌ها و یونانی‌های قبرس گفت: «این هفته نشست ناتو برگزارش می‌شود و چند هفته بعد نیز مجمع عمومی سازمان ملل متحد تشکیل خواهد شد؛ در تمام این برنامه‌ها به طرح موضوع قبرس ادامه می‌دهیم. جمهوری ترک قبرس شمالی همواره در راس برنامه ما است.»

تلاش‌های بین‌المللی برای متحد کردن دو منطقه جدا شده قبرس تاکنون بی‌ثمر بوده است.

آخرین بار در سال ۲۰۱۲میلادی مذاکرات طرفین بی‌نتیجه ماند. گفت‌وگوهایی دوجانبه نیز در ماه فوریه سال جاری میلادی صورت گرفت که پیشنهادهای مطرح شده توسط قبرس جنوبی رد شد.

ترک‌های شمال قبرس پس از حدود یک دهه مذاکرات بی‌نتیجه برای صلح و اتحاد با بخش یونانی‌نیشین این جزیره، در سال ۱۹۸۳میلادی استقلال خود و تاسیس «جمهوری ترک قبرس شمالی» را اعلام کردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز