خبرگزاری کار ایران

مامور سابق «بلک‌وا‌تر» به کشتار بی‌مورد مردم عراق اذعان کرد

کد خبر : ۱۹۰۸۷۸

کارمند سابق شرکت امنیتی خصوصی بلک‌وا‌تر به دادگاه گفت که وی هیچ عراقی را که به سمت آن‌ها با اسلحه نشانه رفته باشد، مشاهده نکرده و هیچ صدایی ناشی تیراندازی با اسلحه کلاشنیکف نشنیده است.

یکی از پنج مامور امنیتی شرکت خصوصی «بلک‌وا‌تر» که پس از حادثه کشتار مردم عراق در سال ۲۰۰۷ میلادی بازداشت شدند، می‌گوید که وی هیچ تهدیدی از جانب رهگذران و مردم حاضر در خیابان مشاهده نکرده بود که موجب گشودن آتش از سمت وی و هم‌قطارانش شود.

به گزارش ایلنا به نقل از بی بی سی، «جرمی ریج‌وی» کارمند سابق شرکت امنیتی خصوصی بلک‌وا‌تر به دادگاه گفت که وی هیچ عراقی را که به سمت آن‌ها با اسلحه نشانه رفته باشد، مشاهده نکرده و هیچ صدایی ناشی تیراندازی با اسلحه کلاشنیکف نشنیده است.

جرمی ریج‌وی همچنین به دادگاه گفته است که هنگامی که وی و چهار مامور دیگر بلک‌وا‌تر به روی مردم آتش گشودند، عراقی‌ها برای نجات جان خود هر کدام به طرفی می‌گریختند و هیچ یک از آن‌ها به سمت کاروانی که ماموران بلک‌وا‌تر از آن حفاظت می‌کردند، نیامده بوده است.

کشتار سال ۲۰۰۷ میلادی باعثشد پارلمان عراق مصونیت از تعقیب قانونی شرکت‌های خصوصی خدمات امنیتی را لغو کند و شرایطی را برای ادامه فعالیت‌ها آن‌ها تحت مجوز کار معرفی کند.

پس از این واقعه که به مرگ ۱۷ عراقی منجر شد، پنج نفر از ماموران شرکت بلک وا‌تر به طور رسمی متهم به ارتکاب قتل شدند.

جرمی ریج‌وی پس از این واقعه در دادگاه به قتل‌عام محکوم شد و همچون دیگر همکارانش به تحمل ۳۰ سال زندان محکوم شد. یکی از این پنج مامور هم به قتل عمد از نوع درجه اول محکوم شد.

در آن هنگام، این واقعه باعثبروز خشونت‌هایی گسترده در عراق شد و به بحث‌هایی درباره نقش شرکت‌های امنیتی خصوصی در عراق که آمریکا به شدت به آن‌ها متکی بود، منجر شد.

شرکت بلک‌وا‌تر که در کارولینای شمالی مستقر است و همچنان به خدمات امنیتی از قبیل محافظت از افراد، نگهبانی از ساختمان‌ها و محلات و کنترل اماکن از طریق دوربین‌های مداربسته ادامه می‌دهد، یکی از اولین شرکت‌های امنیتی خصوصی بود که پس از سرنگونی دولت صدام در عراق آغاز به کار کرد.

این شرکت در عراق نیروهای امنیتی در اختیار دیپلمات‌های آمریکا و دیگر کشورهای جهان قرار می‌داد.

دو سال پس از این واقعه روزنامه نیویورک تایمز از همکاری تنگاتنگ سازمان سیا و بلک وا‌تر پرده برداشت و نوشت که در فاصله سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ میلادی همکاری میان سیا و بلک‌وا‌تر به حدی بوده که در مواردی مرزهای اداری میان این بخش دولتی و شرکت خصوصی بلک‌وا‌تر تفکیک ناپذیر شده بوده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز