خبرگزاری کار ایران

واکنش تند کشورهای غربی به دیدار پوتین از کریمه

asdasd
کد خبر : ۱۶۶۷۳۷

مقام‌های غربی سفر ولادیمیر پوتین به شبه جزیره کریمه برای شرکت در مراسم سالگرد پیروزی روسیه بر آلمان نازی در جنگ دوم جهانی را تحریک‌آمیز خواندند.

سفر «ولادیمیر پوتین» به شبه جزیره کریمه که به تازگی به خاک روسیه پیوسته با واکنش تند آمریکا و قدرت‌های غربی رو‌به‌رو شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، مقام‌های غربی سفر ولادیمیر پوتین به شبه جزیره کریمه برای شرکت در مراسم سالگرد پیروزی روسیه بر آلمان نازی در جنگ دوم جهانی را تحریک‌آمیز خواندند.

«جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ساعاتی بعد از انتشار خبر سفر پوتین گفت: «کریمه متعلق به اوکراین بوده و واضح است که ما اقدام‌های غیرقانونی روسیه در ارتباط با کریمه را به رسمیت نمی‌شناسیم.»

«لورا مگنوسن» سخنگوی کمیته امنیت ملی کاخ‌ سفید هم «تنها نتیجه» این اقدام رئیس‌جمهوری روسیه را «دامن زدن به بحران اوکراین» ارزیابی کرد.

سخنگوی «کا‌ترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم از سفر پوتین و رژه نظامی در برابر وی ابراز تاسف کرده است.

دولت موقت اوکراین که روز جمعه مراسم مشابهی برای پیروزی این کشور در جنگ جهانی دوم و گرامی‌داشت قربانیان این واقعه در شهر کی‌یف برگزار کرد، این سفر را «نقض آشکار استقلال و تمامیت ارضی» اوکراین خطاب کرد.

پوتین، پس از حضور در مراسم رژه در مسکو که به مناسبت سالگرد شکست آلمان برگزار شده بود، برای حضور در مراسم مشابه در بندر «سواستیوپل» عازم کریمه شد.

مقر ناوگان دریای سیاه نیروی دریایی روسیه در این بندر واقع است و روابط عمومی دفتر رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرده است که پوتین «در مراسم رژه با شکوه» ناوگان دریایی مستقر در بندر حضور خواهد یافت.

این نخستین سفر پوتین به کریمه از زمان تجزیه این سرزمین از اوکراین و انضمام آن به خاک روسیه است و در حالی انجام شد که جدایی‌طلبان هوادار روسیه در بخش‌هایی از خاک اوکراین از تصمیم به برگزاری همه‌پرسی برای الحاق به خاک روسیه سخن گفته‌اند.

بر اساس این گزارش، مردم سواستیپول روز جمعه با خود پرچم‌های سفید و آبی و قرمز روسیه را حمل و از ولادیمیر پوتین همچون یک «فاتح» استقبال می‌کردند.

در ماه مارس سال جاری میلادی، با تصویب پارلمان محلی جمهوری خودگردان کریمه که اکثر ساکنان آن را روس‌تبارها تشکیل می‌دهند، همه‌پرسی الحاق به روسیه برگزار شد و چند روز بعد، رئیس‌جمهوری روسیه «معاهده» انضمام کریمه به روسیه را امضا کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز