خبرگزاری کار ایران

کری با لاوروف و نخست‌وزیر اوکراین تلفنی گفت‌وگو کرد

asdasd
کد خبر : ۱۶۱۹۷۲

کری تاکید کرده است که چنانچه گام‌هایی مثبت در زمینه اجرای تعهدهای توافقات صورت گرفته در ژنو میان اوکراین، روسیه، آمریکا و اتحادیه اروپا برداشته نشود، تحریم‌ها علیه روسیه افزایش خواهد یافت.

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود، درباره ناتوانی مسکو در کاهش تنش در اوکراین، «عمیقا ابراز نگرانی کرده است».

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که وزیر خارجه این کشور طی تماسی تلفنی با سرگئی لاوروف این نگرانی را با اشاره به شواهدی مبنی بر «ادامه فعالیت جدایی‌طلبان(اوکراینی) در اشغال ساختمان‌های دولتی و اسیر کردن غیرنظامیان و روزنامه‌نگاران در آن‌ها» عنوان کرده است.

خبرگزاری رویترز نیز از قول مقام ارشد وزارت خارجه که نامش عنوان نشده، خبر مشابهی را منتشر کرده است. به گزارش این خبرگزاری، کری با نخست‌وزیر اوکراین نیز گفت‌وگو کرده است.

هر دو خبرگزاری به نقل از این مقام ارشد اعلام کردند که کری از روسیه خواسته است «تندی در سخنان خود را کاسته، به طور دیپلماتیک وارد تعامل با ناظران سازمان همکاری‌های امنیتی و اقتصادی اروپا و نمایندگان دولت اوکراین شود و به طور عمومی این خواست را از کسانی که ساختمان‌ها را اشغال کرده‌اند مطرح کند که خلع سلاح و خروج را در برابر برخورداری از عفو، بپذیرند».

کری در ضمن تاکید کرده است که چنانچه گام‌هایی مثبت در زمینه اجرای تعهدهای توافقات صورت گرفته در ژنو میان اوکراین، روسیه، آمریکا و اتحادیه اروپا برداشته نشود، تحریم‌ها علیه روسیه افزایش خواهد یافت.

اشاره به توافقاتی است که پنجشنبه گذشته صورت گرفت و تمام گروه‌های مسلح غیرقانونی موظف شده‌اند خلع سلاح شده و ساختمان‌های تصرف شده در جریان اعتراض‌های هفته‌های اخیر علیه دولت در کی‌یف را تحویل دهند.

طرف روسی می‌گوید که وزیر خارجه این کشور به کری گفته است اوکراین باید برای اجرای این توافق‌ها گام‌های فوری بردارد.

به گزارش رویترز، رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا به «آرسنی یاتسه‌نیوک» نخست‌وزیر اوکراین گفته بود کی‌یف باید «گام‌هایی مهم» برای کاهش تنش «از جمله با اعلام عفو، رفتن به سمت گفت‌وگوی ملی با حضور نمایندگان همه مناطق اوکراین برای اصلاح قانون اساسی و همکاری با سازمان امنیت و همکاری اروپا بردارد».

دوشنبه گذشته نیز سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفته بود که کری در گفت‌وگویی با لاوروف، از جمله از وزیر خارجه روسیه خواسته است مسکو «به طور عمومی از جدایی‌طلبان بخواهد ساختمان‌ها و ایست‌های بازرسی را تخلیه کنند».

واشنگتن اعلام کرده است طی روزهای آینده درباره تحریم‌های جدید علیه مسکو تصمیم‌گیری خواهد کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز