خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از علی بیگدلی؛

اختلاف تاکتیکی تل‌آویو و آمریکا

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۴۹۹۲

به‌رغم تشدید تنش میان آمریکا و اسرائیل واقعیت این است که تل‌آویو و واشنگتن هیچ اختلافی از حیث راهبردی با یکدیگر ندارند.

علی بیگدلی، کارشناس مسائل آمریکا طی یادداشتی برای ایلنا به واکاوی تنش ایجاد شده میان اسرائیل و آمریکا پس از تصویب قطعنامه ۲۷۲۸ شورای امنیت سازمان ملل علیه تل‌آویو با محوریت آتش‌بس در غزه پرداخت که بدین شرح از نظر می‌گذرد:

از زمان تأسیس اسرائیل تاکنون هیچگاه ارتباط واشنگتن و تل‌آویو تا به این حد دچار نوسان و سردی نشده است؛ چراکه جنگ غزه در فضای بین‌المللی و داخلی باعث افت شخصیت نتانیاهو و وجهه اسرائیل شد و او حالا با دو مشکل اساسی روبه‌رو است. مشکل اول این است که نتانیاهو و همسرش دچار فساد هستند و پرونده‌های آنها همچنان مفتوح است و از سوی دیگر، حواشی حمله هفتم اکتبر موجب شده که او با چالش‌های اساسی در حوزه امنیت و سیاست روبه‌رو شود. واقعیت این است که نتانیاهو روی لبه تیز تیغ قرار دارد و مشکلاتی برای وی به وجود آمده که به هر ترتیب می‌تواند اوضاع را روز به روز علیه وی رقم بزند.

توجه داشته باشید که حمایت ارتودکس‌های یهودی و طیف راستگرا از نتانیاهو همین حالا برای وی مشکلاتی را به وجود آورده است؛ تا جایی که آنها اعلام کردند ایران و فلسطین دو دشمن اصلی تل‌آویو به حساب می‌آیند. این در حالیست که دموکرات‌ها از آرای یهودی‌ها در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری میلادی تغذیه می‌کنند که در انتخابات سال ۲۰۲۰ هم به همین ترتیب از آرای مذکور استفاده کردند و به نوعی بایدن حالا نیازمند آرای یهودی‌ها خواهد بود.

در کل باید متوجه بود که اختلاف میان اسرائیل و آمریکا عملاً تاکتیکی است و به‌رغم تشدید تنش میان دو طرف باید بگوییم که تل‌آویو و واشنگتن هیچ اختلافی از حیث راهبردی با یکدیگر ندارند. توجه داشته باشید که خاورمیانه برای غرب بسیار با اهمیت است و حتی در این راستا امنیت این منطقه برای ایالات متحده اهمیت زیادی دارد؛ به گونه‌ای که واشنگتن اساساً خاورمیانه را یک نوع چالش پر اهمیت برای خود تلقی می‌کند که بخشی از آن به مسائل انرژی مربوط است.

در زمان ریاست جمهوری اوباما بحث خروج ایالات متحده از خاورمیانه و حرکت به سوی شرق آسیا مطرح شد که به هر ترتیب برخی‌ آن را اشتباه مهمی تلقی کردند؛ چراکه این مسأله باعث شد عربستان به سمت روسیه و حتی چین متمایل شود. این در حالیست که طی شش ماه گذشته وزیر خارجه ایالات متحده چندین بار برای سر و سامان دادن به چالش‌های اسرائیل و همچنین پرونده غزه به خاورمیانه سفر کرده که همین مسأله نشان از اهمیت این منطقه برای ایالات متحده دارد. در این راستا روسیه و چین به دنبال گسترش نفوذ خود در خاورمیانه هستند اما به هر ترتیب ایالات متحده هنوز هم حمایت از اسرائیل را ادامه می‌دهد و باید بگویم که هیچ اختلاف عمیق میان این دو حتی با وجود تصویب قطعنامه ۲۷۲۸ توسط شورای امنیت سازمان ملل علیه تل‌آویو وجود ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز