خبرگزاری کار ایران

زرگر در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

سناریوی غرب برای آرام کردن افکار عمومی در قبال غزه

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۲۷۶۴

تأثیر روی کار آمدن دولت تکنوکرات بر تحولات فلسطین

کارشناس مسائل منطقه گفت: واشنگتن به دنبال به وجود آوردن یک مجموعه با وجهه حقوقی جدید به عنوان دولت تکنوکرات است تا اسرائیل را مقابل این دولت تکنوکرات قرار دهد و مذاکره با آن را پیش ببرد.

علی‌اصغر زرگر، کارشناس مسائل منطقه با اشاره به احتمال تشکیل دولت تکنوکرات در فلسطین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: در شرایط کنونی برای تحلیل پرونده غزه باید به چند مؤلفه اشاره کرد. نخست مذاکراتی است که برای برقراری آتش‌بس در جریان بوده و به نوعی قصد دارند که بتوانند بازه زمانی شش هفته‌ای را برای این آتش‌بس عملیاتی کنند اما تحولاتی که اخیراً در خصوص جنگ غزه مطرح شده به نوعی پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. در این راستا باید توجه کرد که در داخل اسرائیل مخالفت‌هایی با ادامه جنگ وجود دارد و به نوعی آنها جنگ را در شمال غزه پیش بردند ولی مخالفت‌های شدیدی با این روند همچنان به چشم می‌خورد که انتقادها به نتانیاهو را هم افزایش داده است.

وی ادامه داد: توجه داشته باشید که ایالات متحده به دنبال آن است که یک آتش‌بس شش هفته‌ای را با محوریت غزه عملیاتی کند تا در نهایت بتواند یک جو آرام را به وجود بیاورد. مسأله دوم این است که اسرائیل مشتاق نیست با حماس وارد مذاکره شود؛ چراکه تل‌آویو از ابتدای جنگ غزه تاکنون این جریان را تروریستی اعلام کرده و حتی در اهداف خود به ریشه‌کن کردن این جریان اشاره کرده است. به همین دلیل به نظر می‌آید واشنگتن به دنبال به وجود آوردن یک مجموعه با وجهه حقوقی جدید به عنوان دولت تکنوکرات است تا اسرائیل را مقابل این دولت تکنوکرات قرار دهد و مذاکره با آن را پیش ببرد. این دولت تکنوکرات می‌تواند حمایت اعراب را هم داشته باشد و در نهایت به مذاکره با تل‌آویو بپردازد تا از این راه اسرائیل هم آرام شود و به سمت واگذاری امنیت داخلی فلسطین به دولت جدید گام بردارد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: از این منظر معتقدم که این طرح فراتر از شکل‌گیری یک دولت تکنوکرات است و به نوعی می‌تواند ارتباط کامل با آتشبس شش هفته‌ای داشته باشد که در نهایت یک مسئول اصلی هم بالای سر این مجموعه قرار می‌گیرد که محمد مصطفی، رئیس صندوق سرمایه‌گذاری فلسطین مد نظر آنها خواهد بود. تشکیل دولت تکنوکرات می‌تواند باعث شود که دولت‌های عربی از آن پشتیبانی مالی و سیاسی به عمل بیاورند و دوم اینکه اسرائیل هم از این به بعد امورات جاری را با محوریت غزه با دولت مذکور هماهنگ کند و اساساً از این دولت جواب بخواهد. مسئله نهایی این است که غرب می‌تواند با این سناریو افکار عمومی خود را راضی کند و بگوید که ما در بازسازی غزه کمک خواهیم کرد و به نوعی خود را در آن سهیم کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این طرح در حالی مطرح می‌شود که اسرائیل اساساً به بن‌بست رسیده و در غرب هم به دنبال آن هستند که اوضاع را به یک روند یا روال عادی و آرام بازگردانند. در این میان باید توجه داشت که محمود عباس در کرانه باختری اسلحه خود را زمین گذاشته و حالا هم شاهد آن هستیم که محمد اشتیه، نخست‌وزیر دولت تشکیلات خودگردان فلسطین استعفای دولت را به محمود عباس تقدیم کرده و تا زمان تشکیل دولت جدید قرار است به عنوان دولت پیشبرد امور ایفای نقش کند. این مسائل به خوبی نشان می‌دهد که همه بازیگران به دنبال آن هستند که یک روند جدید سیاسی در غزه حاکم شود تا اوضاع به سمت و سوی جدید پیش برود و در نهایت بن‌بست فعلی شکسته شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز