خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

راه برای انتخاب یک زن به عنوان رئیس جمهور آمریکا هموار نیست

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۲۲۵۶

ترامپ مجدداً وحشت را به اروپا تزریق کرد

کارشناس مسائل آمریکا گفت: رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده توانسته در حزب جمهوری‌خواه اوضاع را به نفع خود پیش ببرد ولی نمی‌توان گفت که او صد در صد پیروز میدان خواهد شد.

علی بیگدلی، کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواهان در ایالت کارولینای جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از هر چیز باید توجه داشته باشیم که نیکی هیلی، رقیب اصلی ترامپ در حزب جمهوریخواهان به دلیل اینکه در کارولینای جنوبی متولد شده است، روی آرای این ایالت به نفع خود بسیار حساب باز کرده بود اما در نهایت دونالد ترامپ با کسب بیش از ۶۰ درصد آرا توانست در این ایالت پیروز شود. این در حالیست که هیچ منعی برای انتخاب شدن یک زن به عنوان رئیس‌جمهوری ایالات متحده وجود ندارد اما بحث اینجاست که اساساً ساختار سیاسی و هرم قدرت در ایالات متحده پذیرش انتخاب یک زن به عنوان رئیس جمهور را ندارد و کانون‌های قدرت در پشت صحنه هم خواستار این امر نیستند.

وی ادامه داد: در زمان نامزدی هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا این مساله را شاهد بودیم و به همین دلیل معتقدم که اساساً مسیر برای پیروزی نیکی هیلی به عنوان رئیس‌جمهوری جدید ایالات متحده هموار نیست. به هر ترتیب دونالد ترامپ تا به اینجای کار توانسته در حزب جمهوری‌خواه اوضاع را به نفع خود پیش ببرد ولی نمی‌توان گفت که او صد در صد در این راستا پیروز میدان خواهد شد و بایدن را کنار می‌زند. نکته مهم این است که فضای فعلی غرب اعم از آمریکا و اروپا به سمت راستگرایان افراطی پیش رفته و این به معنای بروز یک مشکل مهم در مقیاس سیاست جهانی است؛ چراکه جریان چپ و راست میانه در غرب نتوانست اوضاع را آنگونه که باید، درست پیش ببرد و کنترل کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: این در حالیست که اروپا نگران پرونده اوکراین و پیامدهای آن است و در این میان بایدن هم در این پرونده با مشکلات زیادی روبه‌رو است که می‌تواند اوضاع را به هم بریزد. بدون شک ترامپ از سبد جمهوری‌خواهان بیرون خواهد آمد و در رویارویی نهایی، مقابل بایدن خواهد ایستاد. در جناح دموکرات‌ها هم تا به اینجای کار بایدن گزینه اصلی است. باید توجه بود که ترامپ باز هم با شعار حفظ جایگاه و آبروی ایالات متحده به میدان آمده و این در حالیست که نظم بین‌المللی و حتی جایگاه سازمان ملل متحد با خدشه جدی روبرو شده است. در این بین کشورهای اروپایی از انتخاب مجدد ترامپ نگران هستند و به وضوح می‌توان ترس را در اظهارات مقامات آنها مشاهده کرد؛ به گونه‌ای که مقامات کشورهای اروپایی اعلام کردند که میلیاردها یورو برای تقویت بنیه نظامی خود کنار گذاشتند که این مواضع تا حدودی ترسناک و خطرناک است و نشان‌دهنده هراس اروپا از وضعیت و شرایط فعلی نظام بین الملل است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این وضعیت و روند حتی می‌تواند مقدمه‌ای بر شروع مسابقات تسلیحاتی در جهان و حتی به راه افتادن جنگ جهانی سوم باشد. در اردوگاه دموکرات‌ها باید به این مسئله دقت کرد که بایدن توانسته تا حد زیادی مشکلات اقتصادی را کنترل و ترمیم کند اما باید دانست که ترامپ هم در مقابل به دنبال آن است که بایدن را از جهات گوناگون به خصوص از منظر شخصی مورد هدف قرار دهد. به همین دلیل دموکرات‌ها روی مهاجرین و اقلیت‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند و تلاش دارند آرای آنها را به سمت خود جلب کنند اما باید متوجه بود که خروجی انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده عملاً غیرقابل پیش‌بینی است و باید منتظر اقدامات طرفین و مواضع آنها طی ماه‌های آینده باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز