خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

برجسته شدن غیبت وزیر دفاع آمریکا، جنجال انتخاباتی است/ جمهوری خواهان فشار بر بایدن از ناحیه مجلس نمایندگان را پیش می‌برند

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۷۱۸۷

کارشناس مسائل آمریکا گفت: هیچ کسی نمی‌تواند در ساختار سیاسی آمریکا وزرا را برای عدم حضور بازخواست کند، بلکه تمام این مسائل به صورت مستقیم به رئیس جمهوری مربوط است.

علی بیگدلی، کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اعمال فشار محافظه‌کاران بر دولت بایدن در خصوص استعفای وزیر دفاع ایالات متحده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در قانون اساسی ایالات متحده عنوانی به نام وزیر یا وزرا آورده نشده، بلکه وزرا در حقیقت کارگزاران رئیسجمهوری یا دستیاران او به شمار می‌روند. هیچ کسی نمی‌تواند در ساختار سیاسی آمریکا این اشخاص را برای عدم حضور بازخواست کند، بلکه تمام این مسائل به صورت مستقیم به رئیس جمهوری مربوط است. به همین دلیل کنار گذاشتن وزرا در ایالات متحده آن هم توسط کنگره یک امر هضم نشده و کاملاً خلاف معمول به حساب می‌آید. این مسأله را باید یک موضوع حزبی و دعوای جناحی بدانیم؛ چراکه جمهوری‌خواهان به صورت علنی در حال فشار آوردن بر جو بایدن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا هستند.

وی ادامه داد: در این راستا باید دانست که وزیر دفاع ایالات متحده قبلاً اعلام کرده بود که در گذشته سابقه بیماری داشته و به هر ترتیب تمام این مسائل و حتی انتقادهای صورت گرفته در حقیقت به رئیس جمهوری ایالات متحده باز می‌گردد. توجه داشته باشید که وزیر دفاع آمریکا در ساختار این کشور جایگاه بسیار مهمی دارد و حتی برخی‌ها از وی به عنوان «نفر پنجم» یاد می‌کنند؛ به گونه‌ای که اگر رئیس جمهوری و معاون وی به هر دلیلی فوت کنند سپس رئیس مجلس نمایندگان و در غیاب او وزیر خارجه می‌تواند به لحاظ ساختاری، هدایت امور آمریکا را در دست بگیرد. اما اگر وزیر خارجه هم فوت کرده باشد، وزیر دفاع عهده دار هدایت امور خواهد شد. در این میان باید توجه داشت که قانون اساسی ایالات متحده به صورت کلی شبیه به هیچ نقطه‌ای از دنیا نیست و اختیارات زیادی برای رئیس جمهور در این قانون تعریف شده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: این اختیارات در زمان جنگ ویتنام تا حدودی کاهش پیدا کرد اما به هر ترتیب منازعه امروز که با محوریت وزیر دفاع ایالات متحده میان دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات صورت گرفته، در حالیست که تمام امور نظامی و اجرایی کشور توسط رئیس‌جمهوری انجام می‌شود. معتقدم در شرایط فعلی جمهوریخواهان در نهایت علیه بایدن می‌توانند اقداماتی را انجام دهند که وی را تحت فشار قرار دهند اما به هیچ وجه نمی‌توانند وزرای کابینه وی را تغییر دهند یا خللی در امور جاری مربوط به آنها وارد کنند. این در حالیست که باید توجه شود مجلس نمایندگان تحت سلطه جمهوری‌خواهان است و همین حالا پرونده تحقیقات استیضاح بایدن روی میز مجلس نمایندگان آمریکا قرار دارد. این مؤلفه‌ها را اگر همانند تکه‌های پازل کنار یکدیگر قرار دهیم، در نهایت می‌بینیم که آنها می‌خواهند بایدن را تا حد زیادی به چالش بکشند اما به هر ترتیب او فرمانده کل نیروهای مسلح ایالات متحده هم محسوب می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حتی اگر جمهوری‌خواهان بخواهند مسائل نظامی جاری در منطقه یا اوکراین را در این پرونده بهانه کنند و بگویند که چرا در این شرایط وزیر دفاع غایب بوده، بدون شک باز هم بایدن باید شخصاً پاسخگو باشد. همانگونه که گفته شد، رئیس‌جمهوری به صورت کاملاً مشخص اجرای امور را در دست خود دارد و در این میان تنها او باید پاسخگو باشد. بایدن به دلیل اختیارات موسعی که دارد، کسی نمی‌تواند در کنگره و به خصوص مجلس نمایندگان او را در مورد مسائل مذکور به چالش بکشد. بر همین اساس معتقدم جنجال‌های رسانه‌ای و سیاسی در خصوص غیبت اخیر وزیر دفاع آمریکا یک کارزار سیاسی هدفمند از سوی جمهوری‌خواهان علیه بایدن به حساب می‌آید تا در آستانه انتخابات بتوانند وی را تحت فشار قرار دهند و افکار عمومی را به نوعی دیگر و به نفع خود هدایت کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز