خبرگزاری کار ایران

صفاتاج در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

پشت‌پرده پیشنهاد آتش‌بس موقت از سوی اسرائیل/دلایل تاکید حماس بر آتش‌بس دائمی در غزه

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۰۲۵۸

کارشناس مسائل فلسطین گفت: مقاومت فلسطین می‌داند که اسرائیل به دنبال یک خیانت دیگر در حق فلسطینی‌ها است و این در حالیست که ایالات متحده نمی‌خواهد آتش‌بس دائمی برقرار شود.

«مجید صفاتاج» کارشناس مسائل فلسطین با اشاره به پیشنهاد اسرائیل برای آتش‌بس یک هفته‌ای در غزه و تبادل اسرا با حماس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اسرائیل تصور می‌کرد که ظرف مدت یک هفته یا حداکثر یک ماه می‌تواند حماس را خلع سلاح کرده و غزه را به تصرف کامل خود درآورد اما رژیم صهیونیستی حالا علناً در باتلاقی افتاده که نمی‌تواند از آن خارج شود. از سوی دیگر شاهد تظاهرات گسترده و چندباره ساکنان اراضی اشغالی علیه بنیامین نتانیاهو و راهبردهای آن هستیم؛ به گونه‌ای که خانواده اسرای اسرائیلی و همچنین سایر طیف‌ها در تل‌آویو علیه کابینه نتانیاهو دست به تظاهرات زده‌اند و خواستار پایان جنگ فعلی شدند. به موازات این روند باید توجه داشت که مقاومت فلسطین و به خصوص حماس و ساکنان غزه بیش از ۷۰ روز است که در مقابل حملات اسرائیل مقاومت کردند و حتی ساکنان غزه در حال پشتیبانی از حماس هستند که تمامی این موارد موجب شده تا اسرائیل مجدداً پیشنهاد آتش بس و تبادل اسرا را مطرح کند.

وی ادامه داد: اینکه اسرائیل اعلام می‌کند صرفاً با آتش‌بس یک هفته‌ای و تبادل بخشی از اسرای حماس موافقت می‌کند به نوعی نشان می‌دهد که تل‌آویو، همچنان به دنبال آن است تا دست خود را برای ادامه حملات و جنگ در غزه باز بگذارد. رژیم صهیونیستی قطر و مصر را به عنوان میانجی برای مذاکره با حماس و مقاومت فلسطین برگزیده است تا بتواند از طریق آنها مجدداً آتش بس مقطعی را اجرا و میزان مشخصی از اسرا را تبادل کند. این در حالیست که بسیاری از داده‌ها و همچنین سوابق رفتاری رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که اگر تبادل اسرا انجام شود، مجدداً حملات تل‌آویو به غزه از سر گرفته می‌شود. حماس و مقاومت فلسطین هم به صورت علنی می‌دانند که اسرائیل به دنبال یک خیانت دیگر در حق فلسطینی‌ها است و این در حالیست که ایالات متحده هم نمی‌خواهد آتش‌بس به صورت دائمی برقرار شود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: حماس به خوبی وضعیت سیاسی و اجتماعی تل‌آویو را رصد می‌کند و خواستار آتش‌بس دائمی است و به خوبی می‌داند که اسرائیل حملات خود را بعد از تبادل اسرا افزایش خواهد داد. به همین دلیل است که مقامات این جنبش با آتش‌بس مقطعی مخالفت کردند. توجه داشته باشید همین حالا که اسرائیل در داخل و خارج در خصوص پرونده غزه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند، شاهد اعمال وحشی‌گری و شدیدترین حملات نظامی علیه غیرنظامیان در غزه هستیم؛ بر همین اساس بدون شک بعد از تبادل اسرا و آتش‌بس مقطعی، اسرائیل مجدداً دست به هر اقدامی خواهد زد. این در حالیست که ایالات متحده هم از کشیده شدن دامنه جنگ به سایر نقاط منطقه واهمه دارد و نمی‌خواهد که این برخوردها در سایر نقاط خاورمیانه تشدید شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به همین جهت فکر می‌کنم حماس به هیچ وجه بر سر تبادل اسرائیل و برقراری آتش‌بس مقطعی با تل‌آویو و از طریق میانجی‌ها معامله نخواهد کرد. معتقدم که حملات رژیم صهیونیستی به غزه با شدت و ضعف خود ادامه خواهند داشت و اسرائیل هم ناگزیر است به هر ترتیب که شده وضعیت را تغییر دهد. هم اکنون ما شاهد تهدید منافع رژیم صهیونیستی در دریای سرخ، خلیج عدن و باب‌المندب هستیم که در مقابل این موضوع ائتلافی توسط ایالات متحده شکل گرفته که البته باید آنرا متزلزل دانست و حتی عملکرد این ائتلاف می‌تواند هژمونی آمریکا را زیر سوال ببرد. به همین دلیل معتقدم که اسرائیل و آمریکا طی هفته‌های اخیر سناریوی دیگری را در دستور کار قرار خواهند داد تا بتوانند در ابتدای سال جدید میلادی پرونده غزه را به یک نقطه مشخص برسانند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز