خبرگزاری کار ایران

استاد روانشناسی دانشگاه دمشق:

ایجاد احساس امنیت در کودکان فلسطینی آثار روانی جنگ را کاهش می‌دهد/ اختلالات روانی میان صهیونیست‌ها در آینده تشدید می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۲۰۱۷

استاد روانشناسی دانشگاه دمشق تاکید کرد که باید با ایجاد احساس امنیت در کودکان فلسطینی آثار مخرب روانی جنگ را برای آنان کاهش داد.

«رولا صیداوی»، استاد دانشگاه دمشق و مدیر مرکز سلامت روان در ریف دمشق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا به تشریح ابعاد روانی جنگ در فلسطین پرداخت و گفت: جنگ در هر نقطه‌ای از جهان قطعا دارای آثار مخرب مادی و روحی و روانی برای مردم به ویژه سالخوردگان و کودکان است اما نکته مهمی که درباره مردم فلسطین وجود دارد و باید آن را در نظر گرفت، اینکه آنها از همان ابتدا با این شرایط بیگانه نبوده و همیشه آماده حملات اسرائیل هستند. بیم و نگرانی که مردم فلسطین در قبال جنگ بروز می‌دهند، با نوع ترسی که مردم در نقاط دیگر جهان تجربه می‌کنند، متفاوت است چرا که حضور نظامیان اسرائیلی در نقطه به نقطه زندگی و کار آنها تصویر جنگ را در نگاه آنها تغییر داده و تعریف متفاوتی از دفاع و مقابله دارند چنانکه بسیاری از آنها به صورت شخصی یا بدون سلاح با صهیونیست‌ها درگیر می‌شوند. البته درباره کودکان نمی‌توان چنین تحلیلی را مطرح کرد، قطعا تأثیر روانی جنگ روی کودکان بسیار مخرب است.

صیداوی گفت: کودکان به صورت طبیعی از این وضعیت می‌ترسند و همیشه منتظر یک اتفاق ناگوار و ناخوشایند هستند. همین امر، روحیه و روان آنها را درگیر می‌کند. نمی توان به آنها گفت که ناراحت نشو یا نترس. این یک حالت طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است و نمی توان از بروز آن جلوگیری کرد. در هر صورت ماهیت جنگ ایجاب می‌کند که کودکان در شرایط رعب و وحشت باشند. ترس آنها با احساس ناامنی همراه است. در اینجا نقش خانواده و اطرافیان و فضایی که کودک در آن زندگی می‌کند، بسیار مهم و اثرگذار است. بزرگسالان باید در این وضعیت از گفتمان مثبت استفاده کنند و آنها را با مباحثی چون آزادی نهایی سرزمین آشنا و به آینده امیدوار کنند. امیدواری دادن تنها راه غلبه و یا مهار این حالت‌ها در کودکان است. باید آنها را با روایت‌های مقاومت آشنا کرد و از کهن الگوها و قهرمانان موجود در داستان‌های مقاومت برای امیدوار کردن آنها به آینده کمک گرفت. تصویری که از یک قهرمان در ذهن کودک شکل می‌گیرد و او را ناجی خود می‌داند، تأثیر مهمی در احساس امنیت و کاهش ترس او از شرایط جنگی دارد.  

وی تاکید کرد: اما مهم ترین اقدامی که در این زمینه باید انجام شود، نظارت مستمر پزشکان و روانشناسان بر وضعیت این کودکان است. در این شرایط جنگی، هر اندازه هم که سخت باشد باید به طور تخصصی و علمی، کودکان را از نظر روحی در امان نگه داشت. صحنه هایی که از این شرایط در ذهن کودکان باقی می‌ماند، می‌تواند در هر مرحله از زندگی آنها زنده و تداعی شود و در مسیر رشد آنها اختلال ایجاد کند. 

این استاد روانشناسی افزود: تأثیر روانی عملیات طوفان الاقصی بر ساکنان سرزمین‌های اشغالی به گونه دیگری است که شاید نتوان مدل مشابهی از آنچه که مردم فلسطین تجربه می‌کنند، را برای آنها ارائه کرد. جنگ آنها را با چالش‌های بی‌شماری مواجه کرده است. سالخوردگان، زنان و کودکان حتی نمی‌توانند و بلد نیستند برای خود پناهگاه پیدا کنند. آثار روانی جنگ برای صهیونیست‌ها تا حدودی متفاوت است، چرا که فلسطینی‌ها مدام درگیر این وضعیت بوده و آماده حملات مکرر اسرائیلی‌ها هستند، اما ساکنان سرزمین‌های اشغالی تقریبا چنین شرایطی را تجربه نکرده‌اند و به همین دلیل در چنین شرایطی حالات اضطراب و افسردگی در بین آنها تشدید می‌شود و نگرانی درباره فرزندان و خانواده در بین جامعه صهیونیست‌ها روزافزون شده و خود را به اشکال گوناگونی از اختلالات روانی و پریشانی نشان می‌دهد. این اختلالات در آینده تشدید خواهند شد و در صورت وجود تنش مستمر پیامدهای آن نیز عمیق‌تر و همیشگی خواهند شد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز