خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

مناسبات اسرائیل و عربستان در پشت پرده جاری و ساری است/اختلاف تیم بایدن و نتانیاهو هنوز ادامه دارد/ ابعاد سفر آتی «بلینکن» به منطقه

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۳۲۹۲

کارشناس مسائل منطقه گفت: معتقدم حتی عادی‌سازی روابط عربستان با ایران هم بخشی از روند عادی‌سازی ریاض با اسرائیل بوده تا سعودی‌ها بتوانند در سیاست خارجی منطقه‌ای خود یک توازن مشخص را شکل دهد و در نهایت به سایر اهداف خود دست پیدا کنند.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه در تشریح سفر دومین وزیر رژیم صهیونیستی به عربستان سعودی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: سفر مقامات و هیأت‌های اسرائیلی به عربستان سعودی در چارچوب یک سلسله از تحولات در قالب پرونده عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو قابلیت تحلیل دارد. باید توجه داشته باشیم که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در سفرهای اخیر خود به هند و سایر کشورها به نوعی در دیدارهای خود با مقامات ایالات متحده مسائلی را در خصوص پرونده عادی‌سازی روابط کشورش با رژیم صهیونیستی مطرح کرده بود که حول محور دریافت امتیازات بیشتر از غرب می‌گردد. باید توجه شود که مناسبات اسرائیل و عربستان در پشت پرده جاری و ساری است و به نوعی باید بگوییم که این روند شکل گرفته، اما چالش‌هایی هم در این میان وجود دارد که می‌توان به مسائل مربوط به جهان اسلام و جایگاه عربستان سعودی در آن اشاره کرد.

وی ادامه داد: باید متوجه باشیم که ریاض به دنبال آن است تا امتیازات بیشتری از ایالات متحده در ازای عادی‌سازی روابط با اسرائیل کسب کند که البته در مورد سایر کشورهای عربی مانند امارات یا بحرین و حتی سودان این امتیازات از سوی واشنگتن ارائه نشد اما در مورد عربستان سعودی این مسأله تا حد زیادی متفاوت است و به احتمال زیاد امتیازهای مورد نظر بن سلمان و ریاض به این کشور ارائه خواهد شد. معتقدم که حتی عادی‌سازی روابط عربستان با ایران هم بخشی از روند عادی‌سازی ریاض با اسرائیل بوده تا عربستان بتواند در سیاست خارجی منطقه‌ای خود یک توازن مشخص را شکل دهد و در نهایت به سایر اهداف خود دست پیدا کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به موضع ایالات متحده در مورد خواسته‌های ریاض تصریح کرد: عربستان سعودی امتیازاتی مانند برگزیده شدن محمد بن سلمان به عنوان پادشاه آینده این کشور را به انضمام دستیابی به فناوری هسته‌ای مطرح کرده و آنها را به عنوان خواسته‌های خود در قبال عادی‌سازی روابطش با تل‌آویو قلمداد کرده است. در این میان بحث دو کشوری در اراضی اشغالی هم مطرح است که باید بگویم این امتیازها از سمت محمد بن سلمان مطرح شده که آمریکا هم با این محورها مخالفت نکرده است. به موازات این روند باید به اختلاف‌های متعدد میان اسرائیل و آمریکا هم اشاره کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما شاهد آن هستیم که احزاب دینی تندرو حاضر در کابینه نتانیاهو مخالف هرگونه امتیازدهی به فلسطینی‌ها در چهارچوب عادی‌سازی روابط اسرائیل با عربستان هستند. از منظر دیگر تندروهای تل‌آویو با بی‌اعتنایی به توصیه‌های آمریکا بحث شهرک‌سازی را ادامه داده و همچنین یورش به مسجدالاقصی را هم افزایش دادند. این مؤلفه‌ها نشان از ادامه اختلاف میان آمریکا و اسرائیل و به خصوص تیم بایدن و نتانیاهو دارد که باید آن را نوعی اختلاف جدی دانست. به هر حال دو طرف در خصوص پرونده عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو در حال تبادل نظر هستند که به نظر می‌رسد سفر آتی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده به منطقه هم در همین راستا معنا پیدا می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز