خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

دلایل تولید تسلیحات مشترک آمریکا با اروپا و اوکراین/ ابعاد تغییر شرکای استراتژیک ایالات متحده برای باز تعریف قدرت در قرن بیست و یکم

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۱۷۵۰

کارشناس مسائل آمریکا گفت: راه‌اندازی خط تولید تسلیحات مشترک آمریکا در خاک اوکراین به معنای عضویت نانوشته کی‌یف در ناتو قلمداد می‌شود.

«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به آغاز تولید مشترک تسلیحات آمریکا با اروپا و اوکراین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: ایالات متحده از منظر تئوریک در نظم آینده جهانی بر اساس بنیان هژمونی مرکب حرکت می‌کند. این هژمونی به معنای آن است که ایالات متحده نمی‌تواند با توجه به تغییرات به وجود آمده در سطح کلانِ نظام بین‌الملل به راحتی و مانند گذشته حرکت کند. در این بین دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده به «هژمونی بسیط» اعتقاد داشت و اعلام می‌کرد که ایالات متحده به صورت انفرادی هزینه‌های امنیتی در دنیا را پرداخت نخواهد کرد. لذا باید توجه داشت که این روند هژمونیک موجب می‌شود که آمریکا با توجه به تاثیر فروپاشی شوروی بر پیکره نظام بین‌الملل به سمت باز تعریف شرکای خود در قرن بیست و یکم برود.

وی ادامه داد: شرکای ایالات متحده در قرن جدید کشورهایی مانند استرالیا، کانادا، کره جنوبی هستند که واشنگتن بر آنها شرکای استراتژیک و حیاتی نام نهاده است. در این بین اَوَلیت استراتژیک ایالات متحده به نوعی ایران خواهد بود و اولویت این کشور هم چین اعلام شده است. آنچه در این میان اهمیت پیدا می‌کند این است که آمریکا در انجام این امور، مسائل مذکور را روی دایره عینی جهان به همگان نشان خواهد داد. لذا آنچه از تولید تسلیحات مشترک آمریکا با اتحادیه اروپا، استرالیا و اوکراین برمی‌آید همان رویکردی را نشان می‌دهد که در ادامه میل ایالات متحده برای تسلط بر جهان و باز تعریف قدرت در قرن بیست و یکم محسوب می‌شود. ایالات متحده با اقدامات این چنینی در حال مخابره این پیام است که نمی‌تواند ابر قدرتی خود را همانند گذشته و با شرکای قدیمی به رخ بکشد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: به همین جهت تصمیم واشنگتن بر تولید مشترک تسلیحات حتی در خاک اوکراین را باید یک نوع دکترین امنیتی جدید برای تضمین قدرت ایالات متحده در قرن بیست و یکم بدانیم. معتقدم کشورهایی مانند فرانسه، آلمان و حتی انگلستان را دیگر نمی‌توان به عنوان شرکای حیاتی آمریکا تلقی کرد بلکه واشنگتن کشورهایی مانند اوکراین، کره جنوبی، کانادا و استرالیا به انضمام هند را شرکای استراتژیک جدید خود می‌داند تا بتواند سدی در مقابل چین به وجود بیاورد. به موازات این روند واکنش روسیه به تولید مشترک تسلیحات توسط آمریکا و کشورهایی مانند اوکراین و استرالیا آن هم در خاک اوکراین، کاملاً منفی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید متوجه بود که ناتو و آمریکا در کنار اوکراین قرار دارند و در حال حمایت از این کشور هستند. به همین جهت راه‌اندازی خط تولید تسلیحات مشترک در خاک اوکراین به معنای عضویت نانوشته این کشور در ناتو قلمداد می‌شود. این در حالیست که روسیه هم بیش از این نمی‌تواند به اوکراین اعمال فشار کند و نمی‌خواهد که دامنه جنگ به اروپا کشیده شود؛ چراکه اتحادیه اروپا و ناتو هم علیه کرملین دست به کار خواهند شد و با آن مقابله خواهند کرد. لذا در پایان باید به این نکته تاکید کنم که ایالات متحده در حال بازسازی قدرت خود بر اساس همین مولفه‌های مشخص است که البته نگاه روسیه به آن رادیکال خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز