خبرگزاری کار ایران

مکی در گفت‌وگو با ایلنا:

پروازهای جاسوسی ناتو بر فراز کریمه نوعی تحقیر روسیه از سوی غرب است/ ضربه شدیدتر به مسکو تهدید کرملین علیه اروپا را گسترش می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۱۷۴۹

کارشناس مسائل اروپا گفت: اگرچه تسلیحات دوربرد برای هدف قرار دادن خاک روسیه به اوکراین اعطا نشده اما اهدافی که مورد هدف قرار گرفته است، اساساً اهداف استراتژیک به حساب می‌آیند.

«مرتضی مکی» کارشناس مسائل اروپا در تشریح دلایل افزایش پروازهای جاسوسی ناتو و آمریکا بر فراز شبه‌جزیره کریمه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: قبل از هر چیز باید دانست که ناتو در حال یک جنگ نیابتی با روسیه در اوکراین است و حجم عظیم سلاح‌هایی که آمریکا و کشورهای اروپایی در اختیار اوکراین قرار می‌دهند، نشان می‌دهد که مجموعه غرب اعم از ایالات متحده و اروپا به دنبال هدف قرار دادن اقتصاد روسیه و منافع این کشور در جنگ اوکراین هستند. این در حالیست که از ۳۰ سال پیش تاکنون آمریکا بحث گسترش ناتو را در دستور کار خود قرار داده و به همین دلیل آنها به دنبال این هستند که روسیه را تهدید و حتی به سمت تجزیه این کشور گام بردارند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر افزایش پروازهای جاسوسی بر فراز شبه‌جزیره کریمه را باید بخشی از جنگ دانست که به عنوان کمک‌های اطلاعاتی قلمداد می‌شوند و از منظر دیگر بحث کمک‌های تسلیحاتی مطرح است. این کمک‌ها برای هدف قرار دادن مواضع و منافع روسیه در کریمه و پیرامون اوکراین در نظر گرفته شده و باید توجه داشت که ادامه این روند باعث می‌شود که جنگ دامنه‌دار شود. زمانی که جنگ ادامه پیدا کند باز هم چشم‌انداز پرونده اوکراین نامشخص خواهد بود و به همین دلیل باید گفت که مذاکره و آتش‌بس هم به تغییر میفتد و در این فضا نمی‌توان امیدی به صلح داشت. روس‌ها تلاش می‌کنند که جنگ در اوکراین عمیق شود و صرفاً به مرزهای خود با این کشور محدود نشود و در مقابل غرب هم به دنبال گسترش این حملات علیه روسیه است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: از منظر دیگر باید اینگونه از پروازهای جاسوسی را تحقیر روسیه هم دانست که البته ادامه این پروازها دشواری‌هایی برای ناتو و آمریکا به همراه دارد که بخش اعظم آن هزینه‌های جنگ به حساب می‌آید. روسیه به خوبی می‌داند که در اوکراین با ارتش کی‌یف روبه‌رو نیست، بلکه مسکو در حال جنگ با ناتو است اما آنها نمی‌خواهند به هر ترتیب جنگ را به سمت و سوی اروپا پیش ببرند. توجه داشته باشید که طی ماه‌های گذشته نقاط ضعف ارتش روسیه و تسلیحات فرسوده آنها برای دنیا مشخص شده است اما اینکه برخی از قانونگذاران روسیه خواهان هدف قرار دادن هواپیماهای تجسسی و جاسوسی مذکور شده‌اند صرفاً یک هشدار به حساب می‌آید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در مقابل اوکراین و ناتو هم نمی‌خواهند عرصه جنگ به داخل خاک روسیه کشیده شود؛ چراکه اگر مسکو ضربه شدیدتر را تجربه کند بدون تردید، تهدید کرملین علیه اروپا هم گسترش پیدا خواهد کرد. اگر به روند ارائه تسلیحات غرب به اوکراین هم توجه کنیم به وضوح می‌بینیم که تسلیحات دوربرد برای هدف قرار دادن خاک روسیه به اوکراین اعطا نشده است اما اهدافی که مورد اصابت قرار گرفته مانند مقر ناوگان دریای سیاه روسیه یا تاسیسات کشتی‌سازی ارتش این کشور اساساً اهداف استراتژیک به حساب می‌آیند. لذا غرب به واسطه اوکراین در حال وارد کردن ضربه‌های مشخص اما استراتژیک به روسیه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز