خبرگزاری کار ایران

مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

ابعاد فروش تسلیحات آمریکا به عربستان سعودی/ دلایل برجسته‌سازی تهدید امنیتی ریاض توسط اسرائیل همزمان با تلاش برای عادی‌سازی روابط

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۰۲۳۰

کارشناس مسائل آمریکا گفت: تا زمانی که مسالٔه فلسطین بر اساس نگرش عربستان سعودی حل و فصل نشود، این موضوع عملیاتی نخواهد شد اما اسرائیل هم ناچار است که امتیازاتی را به طرف مقابل ارائه کند.

«فریدون مجلسی» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح ابعاد توافق جدید تسلیحاتی میان ایالات متحده و عربستان سعودی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: زمانی که ایالات متحده به صورت رسمی به هر کشوری تسلیحات می‌فروشد متضمن آن است که قطعات یدکی را به خریداران این تسلیحات اهدا کند و سپس از تمام تسلیحات مذکور پشتیبانی به عمل بیاورد که اتفاقاً این بخشی از تعهدات نظامی ایالات متحده نسبت به شرکای خود در قبال فروش تسلیحات به حساب می‌آید. از این منظر باید بگویم که قرارداد جدید تسلیحاتی آمریکا و عربستان که اخیراً به مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار منعقد و تایید شده، یک اتفاق عادی و یک توافق مرسوم به حساب می‌آید اما زمان اعلام این قرارداد تا حدودی مهم است.

وی ادامه داد: در این میان باید متوجه باشیم که اعلام رسمی چنین خبری در زمانی انجام می‌شود که ایالات متحده در حال تقویت روابط اسرائیل و عربستان است. باید گفت که آمریکایی‌ها با این قراردادها در حال مخابره این پیام هستند که همچنان به حمایت نظامی و تسلیحاتی از ریاض ادامه خواهند داد. از سوی دیگر بحث عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و اسرائیل هم مطرح است و به نظرم تا زمانی که مساله فلسطین بر اساس نگرش عربستان سعودی حل و فصل نشود، این موضوع عملیاتی نخواهد شد اما اسرائیل هم ناچار است که امتیازاتی را به طرف مقابل ارائه کند.

این دیپلمات سابق کشورمان تصریح کرد: نکته دیگری که تا حدودی در ارتباط با قرارداد تسلیحاتی مذکور به نظر می‌رسد، این خواهد بود که اسرائیل نگران وضعیت نظامی و امنیتی در عربستان سعودی است و به همین دلیل ایالات متحده به دنبال ایجاد یک ساختار و ایجاد چتر امنیتی به نفع عربستان همانند مدل ژاپن و کره جنوبی است. این اقدام به نوعی در راستای نگرش منفی اسرائیل و عربستان معنا می‌شود وگرنه خطر رادیکالیزاسیون در عربستان سعودی و حتی در سایر کشورهای عربی روز به روز کمتر از گذشته می‌شود و حتی بحث توسعه پایدار در این کشور در حال خودنمایی است.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که چرا تل‌آویو سعی می‌کند تهدید عربستان سعودی و برخی از رفتار احتمالی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را برای خود به عنوان یک تهدید به دنیا و به خصوص ایالات متحده معرفی کند خاطرنشان کرد: برجسته‌سازی تهدید عربستان از سوی تل‌آویو را باید یک نوع تاکتیک سیاسی از سوی اسرائیل دانست تا در زمان عادی‌سازی روابط با ریاض بتواند امتیاز کمتری اعطا کند و سطح چانه‌زنی خود را افزایش دهد. از منظر دیگر واشنگتن به بهانه مهار رادیکالیسم و کنترل برخی از رفتارهای کشورهای حاشیه خلیج‌فارس آن هم در زمانی که احتمال عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان افزایش پیدا کرده به دنبال فروش تسلیحات بیشتر خواهد بود و در مقابل سعی می‌کند که اسرائیل را همیشه در خطر و مظلوم نشان دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز