خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا:

درگیری‌های جدید در سوریه زیر نظر ایالات متحده کلید خورده است/ متضرر اصلی و نهایی احیای داعش، اروپا خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۳۷۵۷

کارشناس مسائل منطقه گفت: اسرائیل در گذشته و سال‌های اخیر به دنبال آن بود که بحران را در کشورهای پیرامون خود افزایش دهد تا از این طریق تمام توجهات به این تحولات منطقه‌ای معطوف شود و به نوعی از این طریق به زعم خود امنیت تل‌آویو را افزایش دهد.

«سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل و ابعاد درگیری‌های جدید در شرق سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از تحلیل این روند باید چند نکته را مورد اشاره قرار دهیم. مسأله نخست این است که ایالات متحده در بحث غرب‌ آسیا و تجزیه سوریه به انضمام توسعه داعش به بن‌بست راهبردی رسیده است. نکته دوم این است که بازگشت سوریه به جهان عرب و پذیرش این کشور توسط دولت‌های عربی بسیاری از معادلات را تغییر داد و نکته سوم هم این است که ارتش سوریه توانسته بر تروریست‌های مستقر در ادلب چیره شود که تمام این نکات در نهایت باعث شده که امنیت رژیم صهیونیستی مجدداً برای ایالات متحده مورد بازخوانی قرار بگیرد. باید توجه داشت که اسرائیل در گذشته و سال‌های اخیر به دنبال آن بود که بحران را در کشورهای پیرامون خود افزایش دهد تا از این طریق تمام توجهات به این تحولات منطقه‌ای معطوف شود و به نوعی از این طریق به زعم خود امنیت تل‌آویو را افزایش دهد.

وی ادامه داد: بر همین اساس آمریکایی‌ها حالا، نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) و قبایل عرب سوریه را تحریک کردند و آنها را مقابل هم قرار دادند و نکته اینجاست که هر دو جریان مذکور طی سالیان گذشته تحت حمایت ایالات متحده قرار داشتند اما حمایت واشنگتن از قسد بیشتر بوده است. این در حالیست که قبایل عرب اخیراً به سمت دولت مرکزی سوریه گرایش پیدا کرده و به نوعی اعلام کردند که به دنبال گفت‌وگو با دمشق هستند و در این مسیر مؤلفه‌های عربی از سوی آنها برجسته شده است. به موازات این تحولات، ارتش سوریه توانسته طی چهار روز گذشته اقدام خوبی را انجام دهد و در این راستا چهار شهرک مهم را از تصرف قسد درآورده است. لذا این درگیری‌ها را باید یک نوع درگیری با تحریک نیروهای فرامرزی و زیر نظر ایالات متحده دانست.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: فارغ از دو طیف مذکور که در شرایط کنونی با یکدیگر درگیر هستند، باید بگویم که طیف سوم این مخاصمه مسلحانه هم جریان‌هایی هستند که مورد حمایت ارتش ترکیه قرار دارند. این جریان‌ها که ضلع سوم درگیری‌های مذکور را تشکیل می‌دهند و موجب ناامنی سوریه شده‌اند به نوعی به دنبال آن هستند تا شرایطی را به وجود بیاورند که در نهایت آنکارا بتواند در پای میز مذاکره، امتیازاتی را از سوریه کسب کند. با عنایت به توضیحات ارائه شده و با توجه به بن‌بست‌های آمریکا در سوریه، این نکته حائز اهمیت است که احتمال دارد ایالات متحده مجدداً برای برهم زدن وضعیت فعلی و خلق بحران جدید در سوریه، اقدام به سر و شکل دادن به داعش کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توجه داشته باشید که هزاران نفر از عناصر بازداشت شده داعش در زندان‌های تحت مدیریت قسد قرار دارند که عملاً آنها هم زیر نظر ایالات متحده این زندان‌ها را مدیریت می‌کنند و ممکن است در نهایت واشنگتن اقدام به آزادسازی این زندانی‌ها کند. در این خصوص باید بگویم که اگر داعش مجدداً به هر طریقی از سوی ایالات متحده در منطقه احیا شود بدون تردید اتحادیه اروپا و کشورهای عضو این بلوک سیاسی - اقتصادی متضرر اصلی و نهایی خواهند بود. واقعیت این است که مشکلاتی که طی چند ماه گذشته در آفریقا به وجود آمده به راحتی می‌تواند سیل عزیمت داعش از خاورمیانه به اروپا را سرعت بخشیده یا آن را تسهیل کند و بدون شک اگر این جماعت مجدداً توسط آمریکا احیا شوند به آسانی خود را به اروپا می‌رسانند و امنیت قاره سبز را هدف قرار خواهند داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز