خبرگزاری کار ایران

قنادباشی در گفت‌وگو با ایلنا:

افشای دیدار مقام‌های لیبی و اسرائیل موانع «پیمان ابراهیم» را افزایش می‌دهد/ ۲ خطای دولت حاکم بر غرب لیبی

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۲۴۰۷

کارشناس مسائل آفریقا گفت: بسیاری از کشورهای عربی که قرار بود آرام آرام به سمت اسرائیل بروند دیگر جرأت نمی‌کنند عزم خود را برای عادی‌سازی روابطشان با تل‌آویو بیان کنند یا به آن جامه عمل بپوشانند.

«جعفر قنادباشی» کارشناس مسائل آفریقا در تشریح دلایل و پیامدهای دیدار وزرای خارجه رژیم صهیونیستی و لیبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از هر چیز باید به این موضوع اشاره کنم که لیبی در شرایط کنونی دارای دو دولت به صورت مجزا بوده که یکی از آنها به رهبری «عبدالحمید الدبیبه» در غرب مستقر است و دولت دیگر به مرکزیت پارلمان طُبرق در شرق این کشور استقرار دارد که منابع گازی زیادی را در اختیار خود دارد. وجود دو دولت در لیبی به خوبی نشان می‌دهد که وضعیت در این کشور چندان مساعد نیست و از سوی دیگر باید دانست دولتی که بر غرب این کشور حکومت دارد، عملاً یک دولت دائمی به حساب نمی‌آید و دو خطای فاحش از این دولت سر زده است.

وی ادامه داد: نخست آن‌که الدبیبه حالا دولتی را راهبری می‌کند که اساساً موقت به حساب می‌آید و حتی قرار بوده چندی پیش انتخابات در این کشور را برگزار کند اما به وضوح می‌بینیم که او نه تنها از سمت خود کناره‌گیری نکرده بلکه هیچ اقدامی برای برگزاری انتخابات انجام نداده است. دومین خطایی که از سوی او و تیم وی سرزده بحث ارتباط‌گیری با کشورهای منطقه و فرامنطقه است. آنها به دنبال این امر هستند که بتوانند به هر ترتیب که شده با بسیاری از دولت‌ها و کشورها ارتباط برقرار کنند تا از این طریق رایزنی‌های خود برای ماندن در قدرت را تشدید کنند. اینکه دیده می‌شود وزیر خارجه لیبی و وزیر خارجه اسرائیل در ایتالیا با یکدیگر ملاقات می‌کنند و خبر محرمانه آن یکباره از سوی رسانه‌ها منتشر می‌شود، به نوعی ما را به این سمت سوق می‌دهد که آنها می‌خواهند از اهرم ارتباط با اسرائیل استفاده کنند و همانند نظامیان سودان و یا ولیعهد عربستان جایگاه خود را در ساختار سیاسی تثبیت کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: در این بین افشای خبر دیدار وزرای خارجه اسرائیل و لیبی تا حدی عجیب بود که باعث شد وزیر خارجه لیبی از این کشور فرار کند و حالا مشروعیت دولت حاکم بر غرب لیبی هم با مشکلات زیادی روبرو شده است که خروجی آن می‌تواند به برچیده شدن بساط این دولت منجر شود. آنچه در پرونده مذکور باید مورد نظر قرار بگیرد بحث تست زدن افکار عمومی در گیر و دارِ بحران‌های فعلی لیبی است. افکار عمومی در لیبی حدود ۱۲ سال است که در بحران به سر می‌برند و حالا هم افشای این دیدار نشان از آن دارد که واکنش‌ها به مسالٔه عادی‌سازی روابط لیبی و اسرائیل به شدت منفی بوده و حالا یک جریان اعتراضی علیه دولت این کشور به راه افتاده است.

وی افزود: شهروندان لیبی از گذشته تاکنون نگاه مثبتی نسبت به روابط با اسرائیل نداشته و ندارند و به همین دلیل واکنش مردم لیبی برای مقامات امنیتی و سیاسی اسرائیل بسیار گران تمام شد. به موازات این روند برخی دیگر از چهره‌های سیاسی تل‌آویو، از درز خبر ملاقات وزیر خارجه اسرائیل و لیبی عصبانی شدند و معتقدند که این اقدام می‌تواند موانع جدی بر سر پیمان ابراهیم ایجاد کند.

قنادباشی در پایان خاطرنشان کرد: به همین دلیل مجموعه مشکلات جاری در لیبی به علاوه اقدام اخیر وزیر خارجه این کشور نتوانست خروجی مثبتی از دیدار مذکور مخابره کند و حالا انتقادها نسبت به عملکرد دولت الدبیبه، به بالاترین حد خود رسیده است. نکته آخر که به نظرم بسیار مهم قلمداد می‌شود این است که با افشای چنین اخباری، بسیاری از کشورهای عربی که قرار بود آرام آرام به سمت اسرائیل بروند دیگر جرأت نمی‌کنند عزم خود را برای عادی‌سازی روابطشان با تل‌آویو بیان کنند یا به آن جامه عمل بپوشانند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز