خبرگزاری کار ایران

زرگر در گفت‌وگو با ایلنا:

معرفی سفیر ریاض در فلسطین در پس خود توافق آمریکا، اسرائیل و عربستان را دارد/ سعودی‌ها یک گام به عادی‌سازی روابط با تل‌آویو نزدیک‌تر شدند

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۷۰۴۹

کارشناس مسائل منطقه گفت: به دلیل آنکه ریاض خود را نقطه ثقل کشورهای اسلامی می‌داند، نمی‌تواند به صورت آشکار و علنی اقدام به اعلام عادی‌سازی روابطش با اسرائیل کند.

«علی‌اصغر زرگر» کارشناس مسائل منطقه در تشریح ابعاد و دلایل معرفی اولین سفیر عربستان سعودی در فلسطین و بیت‌المقدس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد:  عربستان سعودی از چندی پیش برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل چندین شرط را مطرح کرده بود تا رژیم صهیونسیتی را به رسمیت بشناسد. ریاض در ابتدای امر اعلام کرده بود که یکی از این شروط، فروش تسلیحات نظامی از سوی آمریکا به عربستان است و شروط دیگر آنها بحث فعالیت هسته‌ای غیرنظامی توسط عربستان و همچنین اجرای پرونده دو کشوری و توقف شهرک‌سازی‌ها بود. در این میان مقامات ایالات متحده و عربستان سعودی هم مذاکرات زیادی با یکدیگر بر سر مسائل مذکور داشتند اما به دلیل آنکه ریاض خود را نقطه ثقل کشورهای اسلامی می‌داند، نمی‌تواند به صورت آشکار و علنی اقدام به اعلام عادی‌سازی روابطش با اسرائیل کند.

وی ادامه داد: در این فضای سیاسی حالا عربستان نخستین سفیر و سرکنسول خود در فلسطین و بیت‌المقدس را معرفی کرده که واکنش زیادی از سوی اسرائیل به همراه داشته است. بر اساس آنچه که در اتمسفر سیاسی و همچنین پرونده فلسطین موجود است باید بگویم که این اقدام به نوعی سنجش افکار عمومی از سوی ریاض به حساب می‌آید. توجه داشته باشید که سعودی‌ها با این اقدام رسماً وارد اراضی اشغالی می‌شوند که به نظرم دو هدف را دنبال می‌کنند؛ نخست آنکه عربستان به عنوان برادر بزرگ‌تر کشورهای اسلامی و عربی جای پای خود را در فلسطین باز می‌کند و دوم اینکه عادی‌سازی با اسرائیل در صورتی انجام خواهد شد که تل‌آویو به نوعی فلسطین را به رسمیت بشناسد و حق و حقوق آنها را به صورت علنی تایید کند. اگرچه این اقدام از سوی عربستان یک سناریوی سیاسی به حساب می‌آید اما به نظرم فلسطینی‌ها با این اقدام ریاض، به رسمیت شناخته می‌شوند و به نظرم در فاز بعد حضور خود را در محیطی علنی می‌کند که اسرائیل در آنجا، هم عامل برقراری امنیت عمومی از حیث ساختاری است و هم عامل ضد امنیت به حساب می‌آید.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: به همین دلیل این اقدام می‌تواند در پس خود توافق سه‌جانبه میان آمریکا، اسرائیل و عربستان را نمایان کند و از این‌رو باید بگویم که چنین اقدامی به همین سادگی انجام نشده است. در این میان بسیاری معتقدند که معرفی نخستین سفیر عربستان در فلسطین و بیت‌المقدس به نحوی دهن‌کجی به اسرائیل و هدف قرار دادن بنیامین نتانیاهو به حساب می‌آید و به همین جهت مخالفان او مجدداً به زودی علیه وی دست به کار خواهند شد؛ اما معتقدم اگر حتی در آینده نه چندان دور سناریوی مذکور به سمتی برود که زمینه‌های عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو را مهیا کند، بدون تردید مخالفان نتانیاهو هم پشت سر وی قرار خواهند گرفت؛ چراکه برای آنها منافع اسرائیل از همه چیز مهم‌تر است.

وی در پایان بیان داشت: نکته آخر این است که اگر عربستان چندین سال پیش این اقدام را انجام می‌داد، بدون شک مخالفت اسرائیل بیش از سطوح فعلی بود اما معتقدم سعودی‌ها در فاز اول به دنبال اعلام حمایت خود از تشکیلات خودگردان فلسطین هستند تا به آنها بگویند که در مذاکرات آنها با اسرائیل در کنار فلسطینی‌ها خواهند بود که باید آن را اعلام حضور علنی بدانیم. در فاز دوم هم زمانی که یک مدت زمان مشخصی از استقرار عربستان در اراضی اشغالی بگذرد آنها به سمت گفت‌وگو با اسرائیل پیش خواهند رفت و حتی مذاکرات اسرائیل و عربستان در زمان وقوع درگیری‌های نظامی و بحران‌ها در اراضی اشغالی خود را نشان خواهد داد. در نهایت ریاض به ایالات متحده اعلام می‌کند که در این شرایط اگر شروط آنها را بپذیرد، روابطش با تل‌آویو را عادی‌سازی خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز