خبرگزاری کار ایران

رضوی در گفت‌وگو با ایلنا:

تل‌آویو در حال اعمال فشار بر آمریکا برای عادی‌سازی با ریاض است/اسرائیل شروط عربستان را تهدیدی برای امنیت خود می‌داند/ نیاز بایدن و نتانیاهو به دستاورد خارجی

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۳۲۷۲

کارشناس مسائل اسرائیل گفت: اسرائیل می‌خواهد از فضای انتخابات آمریکا استفاده کند تا بتواند با اعمال فشار بر تیم رئیس‌جمهوری فعلی، آنها را به سمت عربستان سوق دهد تا ریاض را مجاب کند از خواسته‌هایش کوتاه بیاید و به صلح با تل‌آویو تن دهد.

«سید محمدجعفر رضوی» کارشناس مسائل اسرائیل با اشاره به مواضع اخیر مقام‌های تل‌آویو مبنی بر قریب‌الوقوع بودن عادی‌سازی روابط با عربستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: موضوع عادی‌سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی پرونده‌ای است که از سالیان گذشته تاکنون مطرح بوده اما باید متوجه بود که سعودی‌ها پس از شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا عملاً سیاست خارجی خود را تا حد زیادی تغییر دادند. یکی از آثار این تغییر برقراری مجدد روابط میان عربستان با ایران و سوریه بود و در برخی دیگر از مسائل هم شاهد تغییر رفتار عربستان در محور سیاست خارجی بودیم که یکی دیگر از آنها نزدیک شدن عربستان به چین است. در این بین و پس از اجرایی شدن معامله قرن توسط تیم دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو این بحث مطرح شد که عربستان سعودی هم به زودی روابطش با تل‌آویو را علنی خواهد کرد اما در این میان دو شرط عمده از سوی سعودی‌ها مطرح شده است.

وی ادامه داد: ریاض علناً اعلام کرده که باید فعالیت هسته‌ای غیرنظامی آن از سوی اسرائیل و آمریکا به رسمیت شناخته شود و از سوی دیگر طرح دو کشوری باید در اراضی اشغالی به ورطه اجرایی درآید. اگر بخواهیم این دو شرط را از نگاه رژیم صهیونیستی بررسی کنیم، باید بگویم که در مورد طرح دو کشوری چندی پیش نفتالی بنت، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی صراحتاً اعلام کرد که فلسطینی‌ها باید این موضوع را به فراموشی بسپارند؛ چراکه تشکیل کشور فلسطین یک امر دست‌نیافتنی است. در مورد بحث هسته‌ای هم باید بگویم که اساساً ساختار امنیتی و سیاسی اسرائیل به هیچ وجه نمی‌پذیرد که عربستان به فناوری هسته‌ای غیرنظامی دست پیدا کند و عملاً این موضوع را تهدید امنیت داخلی خود می‌داند. به عبارت دیگر تل‌آویو و ساختار امنیتی آن این مسأله را با امنیت خود در تضاد می‌بیند و به همین دلیل است که می‌گویم تأیید این دو شرط از سوی اسرائیل عملاً دور از ذهن است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: نکته‌ای که در این میان باید مورد اشاره قرار بگیرد، ارتباط مواضع اخیر مقامات اسرائیل مبنی بر نزدیک بودن عادی‌سازی روابط با عربستان و انتخابات پیش‌روی ریاست جمهوری آمریکا است. رژیم صهیونیستی با فرا رسیدن انتخابات ایالات متحده به نوعی می‌خواهد از این رویداد سیاسی استفاده کند تا بتواند با اعمال فشار بر تیم جو بایدن آنها را به سمت عربستان سوق دهند و در نهایت ریاض را مجاب کند تا از خواسته‌هایش کوتاه بیاید و به صلح با اسرائیل تن دهد. به بیانی دیگر تیم نتانیاهو در داخل اراضی اشغالی به دنبال آن است که بتواند از موضوع عادی‌سازی با عربستان به عنوان یک اهرم علیه بایدن و ایالات متحده و حتی سایر نامزدهای انتخاباتی آمریکا به نفع خود استفاده کند. در این میان نباید فراموش کنیم که نتانیاهو هم دستاورد چندان موفقی در حوزه سیاست خارجی برای خود رقم نزده و از این جهت به دنبال آن است که بتواند از این طریق یک دستاورد مثبت در کارنامه خود به ثبت برساند.

وی در پایان گفت: بر همین اساس معتقدم بایدن و نتانیاهو هر دو به یک دستاورد در حوزه سیاست خارجی نیاز دارند و به همین دلیل است که آنها در مسأله عادی‌سازی اسرائیل و عربستان فعال شده‌اند. در آخر باید به این موضوع اشاره کنم که نه تنها اسرائیل، بلکه ایالات متحده هم با هسته‌ای شدن عربستان سعودی موافق نیست. آنها معتقدند که نباید عربستان در کنار امارات، ایران و حتی پاکستان و هند به فناوری هسته‌ای دست پیدا کند؛ به گونه‌ای که واشنگتن معتقد است این اقدام می‌تواند موجب به راه افتادن مسابقه هسته‌ای در منطقه شود. در مقابل شاهد آن هستیم که سعودی‌ها در این مورد به سراغ چین و روسیه رفته‌اند به دنبال آن هستند که بتوانند از طریق این دو کشور به فناوری هسته‌ای غیرنظامی دست پیدا کنند تا در نهایت بتوانند از این مؤلفه علیه آمریکا استفاده کرده و امتیازهای خاص خود را از واشنگتن کسب کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز