خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

استیضاح بایدن به معنای اجرای «سناریوی تبادل پرونده‌ها» است/ جمهوری‌خواهان به دنبال استفاده مجدد از جاذبه‌های ترامپ هستند

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۱۴۹۲

کارشناس مسائل آمریکا گفت: جمهوری‌خواهان می‌خواهند در اثنای انتخابات ۲۰۲۴ دموکرات‌ها را زیر فشارهای مشخص قرار دهد و به همین دلیل مطرح کردن طرح استیضاح رئیس‌جمهوری فعلی از حیث زمان بسیار مهم است.

«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به تلاش جمهوری‌خواهان برای شروع طرح استیضاح بایدن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: نکاتی که رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در مورد استیضاح احتمالی رئیس جمهوری ایالات متحده مطرح کرده به نوعی نشان از اجرای «سناریوی تبادل پرونده‌ها» دارد. این سناریو بدان معناست که همانند تبادل زندانیان در صحنه سیاسی یک سری از کنشگران حزبی وارد میدان می‌شوند و بر اساس منافع خود اقدام به مانورهای مشخص می‌کنند. باید متوجه باشیم که رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده در زمانی پیشنهاد طرح استیضاح جو بایدن را مطرح کرده که پرونده دونالد ترامپ در خصوص نگهداری اسناد محرمانه دولتی در ویلای خود به عنوان یک تهدید حزبی مطرح شده است. به همین دلیل استدلال‌های حقوقی، سیاسی و امنیتی بسیاری در مورد پرونده دونالد ترامپ مطرح است که می‌تواند برای رئیس جمهور سابق ایالات متحده و نامزد فعلی حزب جمهوری‌خواه تبعات عمیق سیاسی به وجود بیاورد.

وی ادامه داد: واقعیت این است که با توجه به نظرسنجی‌ها و بالا بودن جایگاه ترامپ در میان سایر نامزدهای حزب جمهوری‌خواه، این طیف سیاسی به دنبال آن هستند تا بتوانند ضرب شستی به دموکرات‌ها و خصوصاً بایدن و تیم او نشان دهند. بر همین اساس است که می‌بینیم رئیس مجلس نمایندگان آمریکا طرح استیضاح بایدن و هدف قرار دادن خانواده او را مطرح کرده که باید آن را یک اعمال فشار سیاسی بر جناح مقابل و بایدن دانست. جمهوری‌خواهان با طرح چنین مسائلی به دنبال آن هستند تا در مورد پرونده ترامپ از دموکرات‌ها و بایدن امتیاز کسب کنند و بر همین اساس است که می‌گویم ما شاهد پیاده‌سازی سناریوی تبادل پرونده‌ها هستیم. نکته قابل توجه این است که به زودی اولین مناظره نامزدهای حزب جمهوری‌خواه با حضور ترامپ و سایر اعضای این حزب انجام خواهد شد. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که خود یک جمهوری‌خواه به حساب می‌آید، می‌خواهد در این میان دموکرات‌ها را زیر فشارهای مشخص قرار دهد. به همین دلیل مطرح کردن طرح استیضاح بایدن از حیث زمان بسیار مهم و حائز اهمیت است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: به موازات این روند باید متوجه باشیم که بایدن به دلیل کهولت سن و رفتارهای نامتعارفی که از همین موضوع سرچشمه می‌گیرد، مورد انتقاد افکار عمومی ایالات متحده قرار دارد و بر همین اساس در داخل حزب دموکرات هم اشخاصی حضور دارند که چندان با وی و عملکرد فعلی او موافق نیستند. معتقدم سناریوی بعدی جمهوری‌خواهان به دلیل حضور افرادی مانند «کوین مک‌کارتی» در مجلس نمایندگان آمریکا صرفاً این نیست که به نفع ترامپ گام بردارند بلکه آنها درصدد هستند تا بتوانند بایدن و خانواده او را به نفع حزب جمهوریخواه زیر فشار قرار دهند و اوضاع را به سود خود مدیریت کنند. بحث اینجاست که حزب جمهوری‌خواه در شرایط کنونی و به خصوص در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا به دنبال استفاده از جاذبه ترامپ است و برای آنکه بتواند از این مؤلفه استفاده کند، باید پرونده وی را به حاشیه ببرد که دلیل اصلی مطرح شدن استیضاح بایدن همین موضوع است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: جمهوری‌خواهان صرفاً قصد ندارند که بایدن را زیر ضربه قرار دهند، بلکه آنها میخواهند ضربه نهایی را به حزب دموکرات وارد کنند. به هر تقدیر در آمریکا نمی‌توان تا روزهای پایانی انتخابات، وضعیت موجود و حتی نتیجه احتمالی را گمانه‌زنی و تحلیل کرد، به همین دلیل با وجود داده‌های فعلی می‌توان گفت که اگر ترامپ بتواند از این وضعیت خارج شود از سوی دیگر و هم حزبی‌های او بتوانند بایدن را به صورت جدی تحت فشار قرار دهند، بدون شک هر نامزدی که به جای بایدن مقابل ترامپ قرار بگیرد وضعیت بسیار سختی را در انتخابات تجربه خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز