خبرگزاری کار ایران

رضوی در گفت‌وگو با ایلنا:

دموکرات‌ها تا آخرین روز ضدیت با کابینه نتانیاهو را دنبال می‌کنند/ بازبینی آمریکا در روابط با اسرائیل صرفاً یک فرضیه است

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۷۷۴۶

کارشناس مسائل اسرائیل گفت: اگر در انتخابات آینده آمریکا نامزد حزب جمهوریخواهان پیروز میدان شود اوضاع تا حد زیادی به نفع اسرائیل و نخست‌وزیر این رژیم تفاوت پیدا خواهد کرد.

«سید محمدجعفر رضوی» کارشناس مسائل اسرائیل در تشریح دلایل احتمال بازبینی روابط با تل‌آویو از سوی آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: بحث احتمال تجدید نظر آمریکا در روابط با اسرائیل را به صورت کلی باید یک فرضیه بدانیم؛ چراکه هنوز مشخص نیست آیا ایالات متحده قرار است با قطعیت روابطش با رژیم صهیونیستی را تغییر دهد یا خیر. در این میان البته مؤلفه‌های دیگری هم وجود دارد که نشان می‌دهد قرار نیست این اتفاق به صورت جدی رخ دهد و نباید آن را یک موضع مقطعی بدانیم. به گونه‌ای که جمهوری‌خواهان و کسانی مانند لیندسی گراهام که با دونالد ترامپ در هماهنگی کامل هستند، اعلام کردند که به هر ترتیب به حمایت از تل‌آویو ادامه خواهند داد. این روند در حالی صورت می‌پذیرد که تبلیغات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در حال شروع شدن است اما در این بین باید متوجه رفتار ایالات متحده در قبال اسرائیل باشیم.

وی ادامه داد: بر اساس اسنادی که از گذشته وجود دارد، ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ میلادی بودجه مربوط به سوریه را صفر منظور کرده بود که این نشان می‌داد واشنگتن در آن زمان چندان به وضعیت اسرائیل و تهدیداتی که از ناحیه سوریه ممکن است این رژیم را تهدید کند توجه نداشته یا آن را در پایین‌ترین سطح اولویت قرار داده و همین مساله نشان از تعارض و تضاد منافع میان دو طرف دارد. باید متوجه بود که تحریم سخنرانی اسحاق هرتزوگ، رییس رژیم صهیونسیتی از سوی دموکرات‌های کنگره آمریکا هر کدام در درون خود منافعی دارد. به عنوان مثال ایلهان عمر که یکی از تحریم‌کنندگان سخنرانی هرتزوگ خواهد بود، صرفاً به خاطر مسائل مربوط به فلسطین این تحریم را دنبال می‌کند و مابقی هم بر اساس منافع خود این سناریو را جلو می‌برند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: در این بین باید متوجه باشیم که داخل سرزمین‌های اشغالی ما شاهد چرخش عجیب و غریب به سمت راست‌گرایی هستیم و به نوعی سکولارها کنار گذاشته شدند. این مساله دقیقاً با دکترین دموکرات‌ها در منطقه در تعارض کامل قرار دارد ولی جمهوریخواهان به دلیل ریشه‌های مذهبی و نوع منافع و دیدگاهشان، حامی کابینه فعلی نتانیاهو و روند مذکور هستند. به همین جهت دموکرات‌ها تا زمانی که در قدرت و در کاخ سفید حضور داشته باشند سعی می‌کنند اوضاع را به سمت ضدیت با کابینه نتانیاهو پیش ببرند. به موازات این روند باید متوجه باشیم که طرح بایدن صرفاً بر پایه تشکیل دو دولت در یک سرزمین استوار بوده اما معامله قرن صراحتاً «یک دولتی» را مد نظر قرار داده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظرم در دراز مدت درگیری‌ها بین صهیونیست‌ها و جریان‌های فلسطینی خصوصاً در غزه و کرانه باختری تشدید می‌شود و این روند می‌تواند مشکلات زیادی را به وجود بیاورد و اوضاع را به گونه‌ای هدایت کنند که شاهد اعمال فشار علیه مقاومت باشیم و گستره آن به مکان‌ها و مناطق دیگری خواهد رسید. لذا تا زمانی که دموکرات‌ها بر سر کار باشند اوضاع در یک خط مشخص علیه نتانیاهو جلو خواهد رفت اما اگر در انتخابات آینده آمریکا نامزد حزب جمهوریخواهان پیروز میدان شود اوضاع تا حد زیادی به نفع اسرائیل و نتانیاهو تفاوت پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز