خبرگزاری کار ایران

بخشایشی اردستانی در گفت‌وگو با ایلنا:

تحرکات آمریکا و کُردها در دیرالزور به معنای مشغول کردن دمشق است/ بایدن نمی‌خواهد در اثنای انتخابات ۲۰۲۴ از سوریه و منطقه خارج شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۶۳۶۳

کارشناس مسائل منطقه گفت: تقویت کُردها از ناحیه واشنگتن در شرق فرات یک سناریوی خطرناک به حساب نمی‌آید و حتی وقوع درگیری میان این دو جریان با ارتش سوریه هم بعید به نظر می‌رسد.

‌«احمد بخشایشی اردستانی» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل تشدید تحرکات نظامیان آمریکا در استان دیرالزور سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: تحرکات اخیر ایالات متحده و کردهای مستقر در شمال سوریه بیشتر می‌تواند به معنی جلب توجه نظامی و سیاسی باشد. معتقدم رفت و آمد نظامیان آمریکا به شمال سوریه و ورود تسلیحات و تجهیزات نظامی جدید از سوی این کشور به استان دیرالزور و شرق فرات یک سناریوی چند ضلعی است. نخست آنکه در شرایط کنونی اسرائیل از هرگونه عملیات حزب‌الله لبنان علیه خود هراس دارد و این در حالیست که حزب‌الله طی سال‌های گذشته در سوریه با بسیاری از تروریست‌ها جنگیده و به نوعی اسرائیل معتقد است که در شرایط کنونی از ناحیه این جریان می‌تواند آسیب جدی ببیند.

وی ادامه داد: بر همین اساس احتمال دارد که حضور ایالات متحده و تقویت کردها در شمال سوریه به نوعی یک همگرایی غیر علنی غرب با تل‌آویو در خاک سوریه به حساب بیاید؛ به گونه‌ای که ایالات متحده می‌خواهد با تشدید حضور و تحرکات خود در شمال سوریه، نگرانی تل‌آویو را تا حدودی رفع کند. بر همین اساس معتقدم که تحرکات کردها و آمریکا در شمال سوریه و در استان دیرالزور می‌تواند به معنای مشغول کردن ارتش سوریه و ارائه هشدار به دمشق تحلیل شود. واقعیت این است که اسرائیل از روزهای قبل نسبت به تحرکات حزب‌الله لبنان در مرزهای مشترک خود هشدار داده بود و این در حالیست که دمشق در سال‌های گذشته با حزب‌الله هماهنگ بوده و به نظرم تقویت حضور آمریکا و کردها در شمال سوریه می‌تواند یک نوع ایجاد راه فرار برای رژیم صهیونیستی به حساب می‌آید.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: معتقدم که تقویت حضور نظامی ایالات متحده در شمال سوریه و همچنین تقویت کُردها از ناحیه واشنگتن در شرق فرات یک سناریوی خطرناک به حساب نمی‌آید و حتی وقوع درگیری میان این دو جریان با ارتش سوریه هم بعید به نظر می‌رسد. واقعیت این است که ایالات متحده نمی‌خواهد از سوریه و منطقه خارج شود؛ چراکه برای بایدن که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا قرار دارد خروج از سوریه و منطقه چندان خوشایند نخواهد بود. برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند که تقویت حضور ایالات متحده در شمال سوریه و تقویت کردهای این کشور برای مقابله با تحرکات دولت ترکیه علیه کُردها انجام پذیرفته است اما به نظرم این تحلیل درست نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید متوجه باشیم که اردوغان به تازگی در انتخابات پیروز شده و حالا با پشتوانه حدود ۵۲ درصدی آرا مجدداً وارد عرصه سیاست و به خصوص سیاست خارجی شده و از سوی دیگر ایالات متحده به عنوان هدایت کننده ناتو به همکاری آنکارا در عرصه منطقه‌ای نیاز دارد. در این میان بحث نفت هم مطرح است. توجه داشته باشید که طی هفته‌های گذشته مجدداً سرقت نفت سوریه از شمال این کشور توسط ایالات متحده و به واسطه کُردها افزایش پیدا کرده که نشان می‌دهد جریان کُردی در منطقه همچنان در راستای تأمین منافع ایالات متحده گام برمی‌دارد. این موضوع را به وضوح می‌توان در عراق، سوریه و ترکیه ملاحظه کرد که عموماً این استفاده‌ها راهبردی است و واشنگتن سعی می‌کند از تقابل مستقیم کُردها با دولت‌های مذکور امتناع کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز