خبرگزاری کار ایران

بررس ابعاد سفر وزیرخارجه آمریکا به چین؛

مجلسی: ایالات متحده می‌داند ستیزه‌جویی با پکن هزینه دارد/ پکن می‌خواهد بگوید جهان کنونی بدون چین کامل نخواهد بود

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۸۸۳۴

کارشناس مسائل آمریکا گفت: سفر وزیر خارجه آمریکا به چین در تأیید این مسأله است که جهان تک‌قطبی به پایان رسیده و حالا وقت مفاهمه همه‌جانبه است.

«فریدون مجلسی» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح ابعاد سفر وزیر خارجه ایالات متحده به چین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: واقعیت این است که آمریکا در حال طی کردن دوران گذار و عبور از توهم به واقعیت است که ناشی از فروپاشی شوروی بوده و در نهایت به این نتیجه رسیده است که باید از نگاه دو قطبی یا تک‌قطبی در جهان دوری کند. در زمان حیات شوروی دولت حاکم بر مسکو به طور علنی یک اقدام مشهود را در ارتباط با گسترش کمونیسم پیش گرفته بود و در نهایت باعث شد که غرب و ناتو به شدت با یکدیگر متحد شوند و این روند تا جایی پیش رفت که شیوع کمونیسم باعث شد که یک دوقطبی مشخص در جهان پدید آید. در آن دوران اگر یک کشور طرفدار تفکر چپ بود به سرعت از سوی ایالات متحده طرد می‌شد و به همین دلیل آمریکا پس از فروپاشی شوروی این پیام را به دنیا مخابره کرد که ایالات متحده یکه‌تاز عرصه سیاست است.

وی ادامه داد: بر همین اساس چین آرام آرام خود را از ذیل تفکر رادیکال چپ خلاص کرد اما همچنان کلیات این ایدئولوژی را نگه داشته است ولی با بازسازی اقتصادی خود به دوران جدید وارد شده و این در حالی است که غرب زمانی به خود آمد که متوجه شد نمی‌تواند کاری از پیش ببرد و وضعیت حیات خود را در خطر دید. به همین جهت است که سناریوهای جدید از سوی غرب علیه پکن شکل گرفت؛ به عنوان مثال ایالات متحده با همکاری اروپا، تایوان را در مقابل چین قرار دادند تا بتوانند در نهایت پکن را مشغول کنند و این در حالی است که اروپا هم نمی‌داند که آیا باید از تایوان حمایت کند یا اینکه موضع سکوت را برگزیند. در این بین باید متوجه بود که به موازات تمام این تنش‌ها چین همزمان به عنوان یک قدرت مهم اقتصادی و سیاسی به سمت و سویی رفته که قدرت نظامی خود را هم تقویت کرده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: در مقابل ایالات متحده سعی کرد این پیام را مخابره کند که دیگر به خاورمیانه نیاز واقعی ندارد و به همین جهت یک وضعیت چند جانبه رقابتی به وجود آمده و به نوعی باید گفت که این تنش میان چین و ایالات متحده در حال گسترش و توسعه است. نگران شدن ایالات متحده در قبال چین می‌تواند یک دلیل سفر وزیر خارجه آمریکا به پکن باشد. به عبارت دیگر ایالات متحده به این جمع‌بندی رسیده که نمی‌تواند به هر ترتیب که شده و حتی با ارعاب علیه پکن اقدام کند. آمریکا سعی دارد از اسلحه‌ای به نام دلار استفاده کرده تا در نهایت چین را مغلوب کند اما این بدان جهت نیست که پکن هم صرفاً تماشاچی باشد، بلکه سعی می‌کند به سمت توسعه و تقویت جایگاه خود برود که یکی از آنها تقویت متحدین این کشور در گروه بریکس است.

وی افزود: چین به دنبال آن است تا بتواند خود را در قبال آمریکا ایزوله کند و این روند حتی در مسائل حقوق بشری هم مطرح است. از منظر دیگر باید متوجه بود که پکن در قضیه پرونده اوکراین و تایوان آنگونه که ایالات متحده می‌خواست به دام نیفتاد. به موازات این روند چین تحرکات خود در حوزه حاشیه خلیج فارس را افزایش داده تا بتواند در ابتدا منافع حداکثری خود را کسب کند و در ادامه هزینه‌ها برای آمریکا را افزایش دهد. پکن به دنبال آن است که بگوید دنیای فعلی بدون چین کامل نخواهد بود و به این جهت آمریکا و چین را باید قطب‌های اصلی جهان امروز دانست. این مسائل باعث می‌شود که وزیر خارجه ایالات متحده به عنوان نخستین مقام آمریکا پس از پنج سال وارد چین شود و می‌داند که ستیزه‌جویی با پکن از سوی واشنگتن آنهم در شرایط کنونی هزینه سنگین خواهد داشت.

این دیپلمات پیشین کشورمان خاطرنشان کرد: این در حالی است که قبل از سفر آنتونی بلینکن به چین، برخی از مقام‌های ایالات متحده اعلام کرده بودند که انتظار پیشرفت در مذاکرات بلینکن با مقام‌های چین را ندارند و به همین جهت باید این موضوع را یک تبلیغات مشخص سیاسی پیش از سفر وزیر خارجه آمریکا دانست. آنها با اتخاذ چنین مواضعی دنبال کسب منافع بیشتر هستند اما بحث اینجاست که استانداردهای چین نه تنها در اقتصاد و صنعت بلکه در حوزه نظامی هم به استانداردهای اروپایی نزدیک شده است و به همین جهت وزیر خارجه آمریکا به دنبال رایزنی اقتصادی با چین است. در نهایت باید بگویم که سفر وزیر خارجه آمریکا به چین در تایید این مساله است که جهان تک‌قطبی به پایان رسیده و حالا وقت مفاهمه همه‌جانبه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز