خبرگزاری کار ایران

فرجی‌راد در گفت‌وگو با ایلنا:

مخالفت فرانسه با افتتاح دفتر ناتو در ژاپن، فراری دادن اروپا از بحران است/ ورود توکیو به یک معادله خطرناک جدید هیچ خروجی ندارد/ تحریک روسیه در کنار مرزهای آبی ژاپن

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۵۸۱۳

سفیر پیشین ایران در نروژ گفت: مخالفت رئیس‌جمهوری فرانسه با افتتاح دفتر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در توکیو در اصل صدای چند کشور اروپایی به حساب می‌آید که نمی‌خواهند وارد جنگ‌های بعدی شوند.

ٔ«عبدالرضا فرجی‌راد» سفیر پیشین ایران در نروژ در تشریح دلایل مخالفت فرانسه با افتتاح دفتر ناتو در ژاپن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: فعالیت ناتو در خارج از حوزه اروپا با جنگ افغانستان شروع شد و رگه‌های غیررسمی آن هم در عراق مشاهده می‌شود. از ابتدای جنگ افغانستان کشورهای اروپایی عضو ناتو در مورد حضور سربازان خود در این کشور با ایالات متحده اختلاف نظر داشتند و صرفاً بریتانیا به عنوان متحد سنتی آمریکا اعزام سربازان خود به افغانستان را عملیاتی کرد. دولت‌های اروپایی در آن زمان این مسأله را مطرح می‌کردند که سربازان آنها فقط باید در اروپا حضور داشته باشند اما به هر ترتیب افغانستان را باید نخستین ماموریت ناتو در خارج از مرزهای اروپایی دانست. به هر ترتیب با توجه به وضعیت فعلی باید توجه داشت که چین ممکن است در آینده به تایوان حمله کند و در این میان آمریکا خواهان گسترش ناتو به شرق آسیا است.

وی ادامه داد: این در حالی است که در مورد جنگ اوکراین و ادامه آن فرانسه چندان موافق نیست و همچنین شاهد مخالفت پاریس با افتتاح دفتر ناتو در ژاپن هستیم. معتقدم مخالفت ماکرون با افتتاح دفتر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در توکیو در اصل صدای چند کشور اروپایی به حساب می‌آید که نمی‌خواهند وارد جنگ‌های بعدی شوند؛ چراکه برآورد آنها این است که وضعیت اقتصاد نامناسب بین‌الملل ممکن است بیش از وضعیت فعلی وخیم شود. توجه داشته باشید که در داخل فرانسه هم گره‌های اقتصادی این کشور با اروپا مطرح است؛ بدان معنا که اگر رابطه اقتصادی چین و اروپا ضربه بخورد، فرانسه هم از آن ضربه خواهد دید. به همین جهت ماکرون معتقد است که فرانسه متحد درجه دوم ایالات متحده است که این موضوع به مساله پیمان آکوس هم مربوط می‌شود.

این استاد ژئوپلیتیک تصریح کرد: حالا هم رئیس‌جمهوری فرانسه می‌گوید چرا باید بار دیگر هزینه این‌چنینی بر اروپا به واسطه تحرکات ناتو در شرق آسیا تحمیل شود. ماکرون معتقد است که ایالات متحده و برخی از کشورها مانند بریتانیا با چین زاویه دارند اما فرانسه همچنان با پکن کار می‌کند و پیوندهای اقتصادی دارد، می‌‌خواهد در شرایطی که جنگ اوکراین عمیق‌تر می‌شود بیش از این متضرر نشود. در سوی دیگر این معادله ژاپن قرار دارد و به نظرم توکیو با این اقدام وارد یک سناریوی خطرناک می‌شود؛ چراکه با اعلام خبر افتتاح دفتر ناتو در ژاپن، روسیه در کنار مرزهای آبی این کشور حرکات خود را افزایش داده و اقدام به برگزاری رزمایش نظامی کرده است که این مسأله یک تهدید علنی برای توکیو به حساب می‌آید. بر این اساس باید بگویم که ژاپن خودش را بی جهت وارد یک پرونده حساس و خطرناک کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظرم این کشور نباید از روسیه فعلی که تضعیف شده و اقتصادش تا دو الی سه دهه عقب مانده، ترس داشته باشد. اما در مقابل همین اقدام ژاپن برای افتتاح دفتر ناتو، روسیه را تحریک میکند و خروجی این تحریک نزدیک شدن چین و روسیه به یکدیگر خواهد بود که می‌تواند سرمایه‌گذاری‌های خارجی ژاپن را از بین ببرد. احتمال دیگر هم این است که توکیو از سوی ایالات متحده زیر فشار قرار داشته باشد اما به هر ترتیب فرانسه به عنوان عضو ناتو به دنبال فراری دادن اروپا از بحران‌های فعلی است و شاید هم پاریس به دنبال آن باشد که از آمریکا و مابقی اعضای ناتو سهم‌خواهی بیشتری انجام دهد. مجموعه مسائل به هر ترتیب یک نوع خطر به حساب می‌آید که رئیس‌جمهوری فرانسه آن را حس کرده و می‌خواهد از آن فرار کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز