خبرگزاری کار ایران

زنگنه در گفت‌وگو با ایلنا:

عادی‌سازی روابط ریاض با تل‌آویو حکم فرار کاخ‌سفید از بحران را دارد/ اسرائیل از نمای بیرون برای عربستان جذابیتی ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۹۳۹۳

کارشناس مسائل منطقه گفت: اگر عربستان وارد عادی‌سازی روابط با اسرائیل شود عملاً این اقدام آنها را باید به معنای نادیده گرفتن یورش‌های گاه و بیگاه صهیونیست‌ها به قدس دانست.

«صباح زنگنه» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به تلاش‌های کاخ‌سفید برای عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: با توجه به تحولات اخیر منطقه‌ای به نظر می‌رسد که رئیس جمهور آمریکا به دنبال یافتن امتیازهایی برای خود در موضوعات مختلف سیاست خارجی است تا بتواند در اثنای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا از آنها به نفع خود بهره‌برداری کند. در این میان رژیم صهیونیستی هم به دنبال راه گریز است که بتواند از مشکلات فعلی حاکم بر اراضی اشغالی فرار کند؛ چراکه بسیاری از همحزبی‌های بنیامین نتانیاهو نسبت به وضعیت فعلی اسرائیل هشدار جدی داده‌اند. ریشه این هشدارها صرفاً مسائل اقتصادی یا سیاسی در داخل اسرائیل نیست بلکه درگیری‌های اخیری که اسرائیل در غزه به وجود آورد موجب آن شد که در نهایت مصری‌ها به میدان بیایند و پیشنهاد یک آتش‌بس سراسری را مطرح کنند.

وی ادامه داد: با این شرایط و بر اساس وضعیت حاکم بر تل‌آویو و واشنگتن، دو طرف به دنبال راه چاره‌ای می گردند تا بتوانند از این وضعیت خارج شوند و حالا تمرکز خود را بر عادی‌سازی روابط میان عربستان با تل‌آویو قرار داده‌اند. اینکه عربستان سعودی در شرایط کنونی آمادگی اعلام عادی‌سازی روابط با اسرائیل را دارد یا خیر، بدون تردید پاسخ منفی است؛ چراکه اساساً رژیم صهیونیستی از بیرون یک جغرافیایِ متشنج از حیث امنیتی و سیاسی به حساب می‌آید و به همین جهت برای آنها هم جذابیتی در خصوص عادی‌سازی روابط با تل‌آویو وجود ندارد. اینکه دیده می‌شود حاجی‌های فلسطینی قرار است از سرزمین‌های اشغالی برای شرکت در مناسک حج وارد عربستان شوند، موضوعی است که نشان می‌دهد اسرائیلی‌ها با تمام توان خود علیه فلسطینی‌ها اقدام کردند و آنها را تحت فشار قرار داده‌اند.

نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی تصریح کرد: به نظرم اگر عربستان وارد عادی‌سازی روابط با اسرائیل شود عملاً این اقدام آنها به معنای بی‌احترامی به جوانان فلسطینی است که در حال مبارزه با نظاامیان تل‌آویو هستند و از سوی دیگر این اقدام آنها را باید نادیده گرفتن یورش‌های گاه و بیگاه صهیونیست‌ها به قدس دانست. معتقدم که اگر عربستان سعودی نتواند برای فلسطینی‌ها امتیاز کسب کند، بدون شک به سمت امتیاز دادن به اسرائیلی‌ها خواهد رفت. اینکه وزیر خارجه اسرائیل اعلام کرده با عربستان سعودی منافع مشترک دارند صرفاً یک موضع تبلیغاتی به حساب می‌آید؛ چراکه در این میان مؤلفه‌هایی به عنوان منافع مشترک میان ریاض و تل‌آویو وجود خارجی ندارد. در این میان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا هم خطاب به یهودیان اعلام کرده که من جولان را به شما برگرداندم.

وی افزود: این هم از همان مواضع تبلیغاتی است که می‌خواهد بگوید او به عنوان نامزد احتمالی جمهوری‌خواهان در انتخابات آتی ایالات متحده در حال فعالیت علیه بایدن است، اما واقعیت این است که عملاً جولان متعلق به اسرائیل نبوده که حالا ترامپ بخواهد آن را به یهودیان تقدیم کند. در این میان باید متوجه بود که ولیعهد عربستان هم زیر فشارهای متعدد قرار دارد. علاوه بر این موضوع، با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و جهان عرب، معادلات منطقه‌ای خصوصاً حملات اسرائیل به سوریه تغییر خواهد کرد؛ کما اینکه حملات اسرائیل به سوریه را باید دلیل مخالفت تل‌آویو با پیوستن مجدد سوریه به اتحادیه عرب دانست.

زنگنه در پایان خاطرنشان کرد: فکر نمی‌کنم عربستان سعودی هم اکنون بتواند یک اتفاق نظر جدی میان کشورهای عربی به وجود بیاورد که در نهایت منجر به عادی‌سازی روابط با اسرائیل شود، اما تلاش‌های رئیس جمهور آمریکا حتی ممکن است به اعمال فشارهای متعدد علیه عربستان و ولیعهد این کشور تبدیل شود ولی باز هم در نهایت همه چیز در قضیه عادی‌سازی روابط با اسرائیل به ریاض بستگی دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز