خبرگزاری کار ایران

کاکایی در گفت‌وگو با ایلنا:

مخالفان اردوغان در مقایسه با دو دهه پیش در بهترین شرایط هستند/ قلیچدار اوغلو روی رأی‌اولی‌ها سرمایه‌گذاری کرده/ امید «آکپارتی» به آرای بلاتکلیف است

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۷۴۰۹

پژوهشگر حوزه ترکیه گفت: به دلیل خواسته‌های عمومی و وعده‌هایی که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه داده‌اند مشخص نیست که اگر یک نامزد پیروز شود آیا نامزد مقابل نتایج را به راحتی می پذیرد یا خیر.

«سیامک کاکایی» پژوهشگر حوزه ترکیه با اشاره به سناریوهای احتمالی در قبال نتایج انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در شرایط فعلی عموماً نگاه‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ترکیه و همچنین انتخابات پارلمانی این کشور دوخته شده است؛ چراکه این تحولات از حیث داخلی و خارجی دارای اهمیت زیادی است. اینکه روند تحولات آینده در ترکیه چگونه خواهد بود بدون تردید این مسأله تحت تاثیر خروجی انتخابات امروز خواهد بود اما در هفته‌های اخیر که کمپین‌های انتخاباتی شدت بیشتری به فعالیت خود داده بودند، فضای اجتماعی و سیاسی ترکیه به سمتی سوق پیدا کرد که اگر هر نامزدی پیروز شود مشخص نیست فردای انتخابات و پس از اعلام نتایج چه اتفاقی رخ خواهد داد. به عبارت دیگر به دلیل خواسته‌های عمومی و وعده‌هایی که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه داده‌اند مشخص نیست که اگر یک نامزد پیروز شود آیا نامزد مقابل نتایج را به راحتی می پذیرد یا خیر؟

وی ادامه داد: دلیل این امر هم مشخص است؛ چراکه اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود بدون تردید سناریوهای دیگری مطرح می‌شود و حتی ممکن است نارضایتی عمومی از سمت طرفداران نامزد بازنده در انتخابات افزایش پیدا کند. بر اساس سوابق باید بگویم که همیشه پذیرش نتایج انتخابات در ترکیه بدون مشکل روبه‌رو بوده اما صرف‌نظر از پیامدهای اجتماعی باید به مشکلات احتمالی پس از انتخابات در قرن دوم جمهوری ترکیه هم توجه کرد. وعده‌هایی که در این مسیر داده شده اساساً ترکیه را در یک محور جدید قرار خواهد داد و جبهه مخالفان اردوغان هم با توجه به وضعیت فعلی و شرایط سیاسی - اجتماعی این کشور می‌تواند به پیروزی دست پیدا کند. این در حالی است که جبهه منتسب به اردوغان هم مورد انتقاد است و در کنار آنها یک جمعیت بلاتکلیف وجود دارد که بدون شک آرای آنها هم مهم خواهد بود و تا حدود زیادی اردوغان و آکپارتی به این آراء دل خوش کرده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: با این وجود وعده‌های انتخاباتی تیم «کمال قلیچداراوغلو» هم مهم بوده است و توانسته توجه بخش اعظمی از جامعه ترکیه را به خود جلب کند. در این میان برگزاری دور دوم انتخابات هم مطرح است و اگر فضای اینچنینی تشکیل شود ممکن است برخی از معادله‌ها به هم بریزد. توجه داشته باشید که تا پیش از این چهار نامزد در انتخابات ریاست جمهوری با یکدیگر رقابت می‌کردند که اردوغان و قلیچداراوغلو به عنوان دو نامزد اصلی و «محمد اینجه» به علاوه «سینان اوغان» به عنوان نامزد فرعی حضور داشتند که در نهایت محمد اینجه از این رقابت‌ها کنار کشید که می‌توان گفت این اقدام میتواند به ضرر اردوغان رقم بخورد. باید توجه داشت که سناریوی بعدی این است که یک زلزله سیاسی همانند سال ۲۰۰۳ به مرکزیت آک‌پارتی باید رخ دهد تا در نهایت اردوغان بتواند پیروز انتخابات شود.

 وی در پایان خاطرنشاین کرد: معتقدم که مخالفان اردوغان در مقایسه با دو دهه پیش در بهترین شرایط خود از حیث اجماع داخلی و حزبی قرار دارند و شش حزب در نهایت با یکدیگر علیه وی ائتلاف کردند. از سوی دیگر آرای کردهای ترکیه نیز یکی از مؤلفه‌های مهم به حساب می‌آید که می‌تواند به نفع قلیچداراوغلو تاثیرگذار باشد و به موازات آن به نظر می‌رسد که شعارهای مخالفان اردوغان برای رأی اولی‌ها جذابیت بیشتری داشته است. آنچه در صحنه سیاسی و اجتماعی ترکیه ملموس به نظر می‌رسد این است که شهروندان این کشور به هر ترتیب خواهان اعمال تغییر در کشورشان هستند و حتی اگر مجدداً اردوغان بر سر کار بیاید باز هم خواهان اعمال تغییرات مذکور خواهند بود. حالا باید منتظر ماند و دید که اولاً آرایش آراء به چه صورتی پیش می‌رود و دوم اینکه واکنش نامزد بازنده چگونه خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز