خبرگزاری کار ایران

مکی در گفت‌وگو با ایلنا:

شکست محافظه‌کاران انگلیس ریشه در مصائب اقتصادی دارد/ اگر حزب کارگر در ۲۰۲۴ پیروز شود به ائتلاف با احزاب نیاز دارد/ عملکرد «ریشی سوناک» زیر ذره‌بین رأی‌دهندگان

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۵۱۵۰

کارشناس مسائل اروپا گفت: برخی معتقدند حزب ملی اسکاتلند یا احزاب ایرلند شمالی می‌توانند با پیش کشیدن مساله استقلال، موضع نخست‌وزیر انگلیس را تضعیف کنند اما در این دو نقطه (اسکاتلند و ایرلند) همچنان بحث استقلال چندان جدی نیست.

«مرتضی مکی» کارشناس مسائل اروپا با اشاره به شکست حزب محافظه‌کار در انتخابات محلی انگلیس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: انتخابات محلی انگلیس روز پنجشنبه گذشته در ولز و انگلستان برگزار شد اما باید توجه داشت که اسکاتلند و ایرلند انتخابات خود را مجزا از بریتانیا برگزار می‌کنند. نتایج انتخابات مذکور به خوبی نشان داد که حزب محافظه‌کار به رهبری ریشی سوناک که هم‌اکنون به عنوان نخست‌وزیر این کشور در حال ایفای نقش است در یک خطر سیاسی جدی قرار دارد و به نوعی می‌توان گفت حزب محافظه‌کار موقعیت خوبی در سپهر سیاسی فعلی انگلستان ندارد. نتایج انتخابات محلی انگلیس به ما این مفهوم را می‌رساند که با وجود اجرای برگزیت همچنان انتقادهای زیادی از سوی شهروندان این کشور علیه حزب محافظه‌کار مطرح است و به همین دلیل است که می‌گوییم راه برای نخست‌وزیر و حزب حاکم در انتخابات سراسری آینده ناهموار است.

وی ادامه داد: نتایج این انتخابات باعث شده تا بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان سیاسی در داخل انگلستان به این نتیجه برسند که در انتخابات سال ۲۰۲۴ حزب کارگر انگلستان با حدود ۱۰ درصد از حزب محافظه‌کار پیشی خواهد گرفت. اینکه چرا حزب حاکم در انتخابات اخیر با مشکلات این چنینی روبه‌رو شده، موضوعی است که به مشکلات اقتصادی و همچنین مسائل معیشتی مردم و افزایش تورم برآمده از برگزیت مربوط است. حزب کارگر انگلستان هم با مانور بر همین موضوع توانست در انتخابات محلی اخیر، حزب محافظه‌کار را کنار بزند و به نظر می‌رسد که یک چالش جدی بر سر راه نخست‌وزیر انگلستان قرار گرفته است. در گذشته هم مشابه چنین نتایج و رویدادهای سیاسی را در انگلستان شاهد بودیم اما به هر ترتیب نه تنها منتقدان حزب حاکم بلکه طرفداران آنها هم معتقدند مسیر پیش‌روی ریشی سوناک چندان هموار نیست.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: به یاد داریم لیز تراس زمانی که نخست‌وزیری بریتانیا را به عهده گرفت کمتر از دو ماه بعد مجبور به استعفا شد و دلیل آن علاوه بر مسائل اقتصادی، به موضوعات و تقابل‌های حزبی هم مربوط می‌شد. این در حالی است که برخی‌ها معتقدند حزب ملی اسکاتلند یا احزاب ایرلند شمالی می‌توانند با پیش کشیدن مساله استقلال، موضع نخست‌وزیر فعلی انگلستان را تضعیف کنند اما به نظرم در این دو نقطه (اسکاتلند و ایرلند) همچنان بحث استقلال چندان جدی نیست. اما به هر ترتیب باید تهدید آنها علیه لندن را جدی دانست و به همین دلیل چالش‌های زیادی وجود دارد که از حیث پیرامونی برای نخست‌وزیر انگلستان خطرناک به حساب می‌آید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در عرصه سیاست خارجی هم باید بدانیم که هماهنگی انگلستان و آمریکا در جنگ اوکراین می‌تواند اوضاع را خراب‌تر از گذشته کند؛ چراکه ریشه حمایت‌ها از اوکراین عموماً بر سر مسائل مالی و تسلیحاتی است که همین مساله باعث افزایش تورم در لندن و همچنین عمیق‌تر شدن مشکلات اقتصادی در این کشور خواهد شد. باید گفت حزب کارگر هم از این مسائل به نفع خود استفاده خواهد کرد اما بحث اینجاست که حتی اگر این حزب در انتخابات سراسری سال آینده انگلستان بتواند حزب محافظه‌کار را کنار بزند بازهم به ائتلاف با احزابی مانند حزب ملی اسکاتلند یا حزب لیبرال دموکرات نیاز دارد تا بتواند اکثریت را به دست بیاورد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز