خبرگزاری کار ایران

بر اساس جدیدترین‌ نظرسنجی‌ها؛

شهروندان افغان به شفافیت انتخابات آینده اطمینان دارند

کد خبر : ۱۳۲۸۲۵

۷۷ درصد مصاحبه‌شوندگان مطمئن هستند که انتخابات به صورت شفاف و بی‌طرفانه برگزار خواهد شد و ۸۹ درصد دیگر گفته‎اند که آرای آن‌ها محترم خواهد ماند.

بر اساس یک نظرسنجی جدید در افغانستان، بیشتر شهروندان این کشور بر این باورند که انتخابات ریاست جمهوری سال آینده بی‌طرف و شفاف برگزار خواهد شد و آرای‌ آن‌ها محترم خواهد ماند.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، در این نظرسنجی نهاد پژوهشی آمریکایی موسوم به «گلفیوم آسوشیتس» به همکاری نهاد افغانی «ای آی آر سی» با حدود دو هزار و ۲۰۰ نفر در ۳۴ ولایت افغانستان مصاحبه کرده است.

«پیملا هنتر» از مسئولان این نهاد گفت که ۷۷ درصد مصاحبه‌شوندگان مطمئن هستند که انتخابات به صورت شفاف و بی‌طرفانه برگزار خواهد شد و ۸۹ درصد دیگر گفته‎اند که آرای آن‌ها محترم خواهد ماند.

این نهاد پژوهشی آماری درباره میزان حمایت رای‌دهندگان از نامزدهای مختلف انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۶ فروردین آینده هم منتشر کرده است.

هنتر همچنین گفت که ۸۹ درصد مصاحبه‎شوندگان در این نظرسنجی گفته‎اند به نامزدی که سابقه فساد اداری دارد، رای نخواهند داد و ۷۸ درصد دیگر گفته‎اند از نامزدی که ناقض حقوق بشر است، حمایت نخواهند کرد.

به همین ترتیب، ۸۵ درصد از شرکت‌کنندگان این نظرسنجی گفته‌اند که از نامزد مورد حمایت «حامد کرزی» رئیس‌جمهوری کنونی حمایت نخواهند کرد.

امنیت، اقتصاد و آموزش وپرورش از موضوع‌های مهم دیگری هستند که مصاحبه‎شوندگان بر آن تاکید کرده‎اند. ۶۱ درصد آن‌ها گفته‎اند به نامزدی رای می‌‎دهند که با طالبان مذاکره کند.

پیملا هنتر افزود: «هدف این نظرسنجی این است که در مورد سلیقه رای‌دهندگان احتمالی، تمایل شرکت در انتخابات و گرایش آن‌ها نسبت به نامزد‌ها بیشتر بدانیم و اطلاعات بیشتری را در دسترس مردم قرار دهیم.»

وی همچنین گفت: «به نظر ما این نظرسنجی به نامزد‌ها کمک می‌‎کند تا از خواسته‌ها و نگرانی‌های رای‌دهندگان آگاه شوند.»

این چهارمین نظرسنجی است که پس از اعلام فهرست نهایی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان انجام می‌شود.

در نظرسنجی قبلی که توسط این نهاد دموکراسی بین‌الملل انجام شد، ۸۵ درصد مصاحبه‎شوندگان گفته بودند که علاقه‌مندند که در انتخابات شرکت کنند.

در بیشتر نظرسنجی‌ها ناآرامی بزرگ‌ترین تهدید در برابر انتخابات آینده دانسته شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز