خبرگزاری کار ایران

میرابیان در گفت‌وگو با ایلنا:

اقدام وزیر امنیت داخلی اسرائیل در هتک حرمت مسجد‌الاقصی، زمینه‌ساز انتفاضه جدید است/ نتانیاهو ضعیف‌تر از آن است که اقدامی علیه ایران یا حزب‌الله انجام دهد

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۶۱۵۲

یک تحلیلگر مسائل غرب آسیا گفت: بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که عمر این دولت صهیونیستی طولانی نخواهد بود و شاید به کمتر از یک سال کاهش یابد. البته فشارهای بین‌المللی جای خود دارد اما اگر قرار باشد با انتفاضه دیگری در سرزمین‌های اشغالی روبه‌رو باشیم و جنگ مجددی از سوی حماس علیه رژیم صهیونیستی آغاز شود، طبیعتا این دولت را دچار چالش خواهد کرد.

رضا میرابیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل تحولات اراضی اشغالی فلسطین پس از شکل‌گیری کابینه جدید بنیامین نتانیاهو که از آن با عنوان «افراطی‌ترین کابینه تاریخ اسرائیل» نام برده می‌شود و در پاسخ به این سوال که اقدام ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در ورود به حریم مسجد‌الاقصی چه چالش‌هایی را در مسیر کابینه اسرائیل قرار خواهد داد و زمینه ساز چه تحولاتی در فلسطین اشغالی خواهد شد، گفت: این اقدام طبیعتا منطقه را دچار چالش خواهد کرد چرا که کاری که ایشان در هتک حرمت مسجد الاقصی صورت داد، تمام هنجارها و توافقات گذشته و تمام عرف گذشته را به هم ریخت و شکست. بن گویر با این کار زمینه ایجاد انتفاضه دیگری در فلسطین را رقم می زند و ادامه این وضعیت قطعا اسرائیل را دچار بحران و وضعیت سرزمین‌های اشغالی را دچار تنش و البته بستر را برای واکنش حماس و جهاد اسلامی فراهم خواهد کرد. لذا به نظر می‌رسد این اقدام که نشات گرفته از تفکر نژادپرستی و تعصب یهودی است منطقه را وارد یک مرحله جدید خواهد کرد. 

وی ادامه داد: خیلی از کارشناسان معتقد هستند که عمر این دولت صهیونیستی طولانی نخواهد بود و شاید به کمتر از یک سال کاهش یابد. البته فشارهای بین‌المللی جای خود دارد اما اگر قرار باشد با انتفاضه دیگری در سرزمین‌های اشغالی روبرو باشیم و جنگ مجددی از سوی حماس علیه رژیم صهیونیستی آغاز شود طبیعتا این دولت را دچار چالش خواهد کرد. شاهد بودیم که مصری‌ها صراحتا اعلام کردند و هشدار دادند که تداوم این اقدامات موجب واکنش حماس خواهد شد و قاهره دیگر اقدامی برای درخواست خویشتنداری نخواهد کرد. 

این دیپلمات پیشین در پاسخ به این پرسa که این نگرانی وجود دارد که نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی داخل اراضی اشغالی از افراطی و ناکارآمد بودن کابینه خود اقدام به ماجراجویی جدید در حوزه لبنان یا تاسیسات اتمی ایران داشته باشد، چقدر این نگرانی به واقعیت نزدیک است، گفت: نتانیاهو ضعیف‌تر از آن است که بتواند مجددا جنگی را با حزب الله آغاز کند یا براساس ادعاهای تو خالی بخواهند مراکز هسته‌ای ایران را بمباران کنند. این موارد در توان اسرائیل نیست و آمریکایی‌ها هم چنین اجازه‌ای به رژیم صهیونیستی نخواهند داد چرا می‌دانند شرایط پس از این اقدام دیگر دست اسرائیل یا ایالات متحده آمریکا نخواهد بود. لذا باور من این است که این دولت ضعیف تر از ان است که دست به چنین تصمیماتی بزند. 

وی افزود:  به این علت که نتانیاهو در آستانه محاکمه بود از نیروهای مذهبی افراطی یهودی استفاده کرد تا قدرت را به دست بگیرد و مصونیت قضایی پیدا کند اما به نظر می‌رسد در نهایت خودش قربانی این ماجرای افراط و تعصب شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز