خبرگزاری کار ایران

رحیم‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

استنباط حاد بودن مناقشه مرزی چین و هند وجود ندارد/ در قاموس پکن موضوعات نظامی دخیل نمی شود/ بحران نظامی، آفت سیاست‌های اقتصادی پکن و دهلی‌نو است

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۱۷۱۷

معاون پیشین وزارت امور خارجه گفت: هم چین و هم هند اعتقادات قوی بر مسائل اقتصادی و توسعه دارند؛ بنابراین بعید می‌دانم در سیاست هیچ یک از این دو قدرت اتمی منطقه این موضوع وجود داشته باشد که بخواهند بحران‌های نظامی در کنار مرزهای خودشان ایجاد کنند و این آفتی برای سیاست‌های اقتصادی هر دو کشور است.

ابراهیم رحیم‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل علل تنش‌های مرزی میان هند و چین در منطقه مورد مناقشه لداخ در کشمیر و در پاسخ به این پرسش که چشم‌انداز این تنش اخیر با توجه به اقدام دهلی‌نو در انجام آزمایش موشکی در میانه تنش و همچنین استقرار بی‌سابقه نیروهای نظامی در مرز چین چیست، گفت: هم هندی‌ها در منطقه کشمیر با مجموعه‌ای از مشکلات روبه‌رو هستند که علاوه بر موضوع چین و پاکستان دارای بعدی داخلی است به این معنا که یکی از مشکلات و موانعی است که این کشور با خودش یدک می‌کشد و تمام‌شده نیست و هم چین در منطقه تبت با یک سری مشکلات سنتی و قدیمی دست و پنجه نرم می‌کند که بعدی داخلی دارد؛ از این نظر یک قسمتی از مشکلات را نمی‌توانیم بگوییم که ریشه خارجی دارد بلکه ممکن است مربوط به مسائل و مشکلات داخلی باشد. بنابراین این مناقشات مرزی پرونده‌ای باز در هر دو کشور است. 

وی ادامه داد: در موضوع روابط دوجانبه هند و چین، رقابت این دو کشور معلوم بوده و موضوع جدیدی نیست و سابقه زیادی دارد. همچنین باید به این مسأله توجه داشته باشیم که هندی‌ها بیشتر به آمریکایی‌ها نزدیک هستند و آمریکا هم مسائل و مشکلات مشخصی با چین دارد بنابراین اینکه به غیر از مسائل داخلی هندوستان در لداخ و کشمیر می‌توانیم نیم‌نگاهی به موضوعات برون مرزی نیز داشته باشیم اما با این حال نمی‌توانم با اطمینان بگویم که آیا یک هماهنگی مشخصی با غیر از خود هند وجود دارد که برای خود من جای سوال است.

این دیپلمات پیشین گفت: از سوی دیگر وقتی به چین نگاه می‌کنیم، می‌بینیم این کشور حتی در مسأله تایوان نیز که به عبارتی خاک خودش است دست به عملیات حاد نظامی نمی‌زند، رزمایش و پرواز بر فراز این منطقه داشته و دارد اما خیلی در قاموس پکن موضوعات نظامی دخیل نمی‌شود، بهرغم اینکه موضوع تایوان برایش حیثیتی است و این دقیقا برعکس اقدامی است که دیدیم روس‌ها در اوکراین صورت دادند، در نتیجه مدل چین با روسیه متفاوت است.

وی افزود: در خصوص هند نیز مدت قابل توجهی است که تحرکات نظامی را حتی در تقابل با پاکستان نمی‌بینیم و لذا به نظر می‌رسد این تنش اخیر یک تحول حاد و یا قابل توجهی نباشد. اینکه آزمایش موشکی دهلی‌نو نیز با این تنش همزمان شده نکته قابل توجهی نیست چرا که هند در بازه‌های زمانی مشخص این آزمایش‌ها را صورت می‌دهد. بنابراین بنده استنباط حاد بودن شرایط را ندارم. ناندرا مودی، نخست وزیر هند نیز از زمان آغاز به کار به‌رغم سنت‌های حزبی و تفکرات هندوئیسم بیشتر در مسیر اقتصاد و توسعه قدم برداشته و از ابزارهای نظامی در کارش بهره نبرده است.

رحیم پور گفت: هم چین و هم هند اعتقادات قوی بر مسائل اقتصادی و توسعه  دارند؛ بنابراین بعید می‌دانم در سیاست هیچ یک از این دو قدرت اتمی منطقه این موضوع وجود داشته باشد که بخواهند بحران‌های نظامی در کنار مرزهای خودشان ایجاد کنند و این آفتی برای سیاست‌های اقتصادی هر دو کشور است. 

گفت‌وگو: فرشاد گلزاری

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز