خبرگزاری کار ایران

شفیعی در گفت‌وگو با ایلنا:

کره شمالی متناسب با توان تهاجمی آمریکا، توان بازدارندگی خود را ارتقا می‌دهد/ ورود زنان خاندان کیم به عرصه سیاست، اقدامی سازماندهی شده نیست

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۳۸۱۳

یک تحلیلگر مسائل شرق آسیا گفت: کره‌شمالی تصور می‌کند با آمریکایی‌ها طرف است و متناسب با توان تهاجمی ایالات متحده آمریکا توان بازدارندگی خود را ارتقا می‌دهد.

نوذر شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل تشدید آزمایش‌های موشکی و اتمی کره‌شمالی و در پاسخ به این پرسش که دو هفته قبل شاهد آزمایش بزرگ‌ترین موشک بالستیک این کشور مجهز به سلاح هسته‌ای بودیم، ارزیابی شما از انجام این آزمایش در برهه زمانی فعلی چیست، گفت: بحث تسلیحات موشکی و اتمی برای بقای کشورهاست؛ کشورها برای بقای خودشان به تسلیحات مجهز می‌شوند و تسلیحات موشکی و هسته‌ای به این دلیل از اهمیت برخوردار است که بازدارندگی مؤثرتر ایجاد می‌کند. به خصوص تسلیحات هسته‌ای نوعی بازدارندگی مؤثرتری را ایجاد می‌کند که ما به آن بازدارندگی غیرمتعارف می‌گوییم و تسلیحات موشکی بازدارندگی متعارف ایجاد می‌کنند. گاهی اوقات موشک‌ها که حامل کلاهک‌های هسته‌ای هستند و در واقع وقتی توانمندی موشکی و هسته‌ای با یکدیگر ادغام می شوند که آن هم بازدارندگی غیرمتعارف می‌گوییم.

وی ادامه داد: مسأله مهم در خصوص کره‌شمالی این است که این کشور احساس می‌کند در مقابل تهدیداتی که متوجه پیونگ یانگ است باید تا دندان مسلح شود. کره‌شمالی مسلح شدن خود را براساس برآورد تهدید انجام می‌دهد. کشوری که کره‌شمالی را تهدید می‌کند، آمریکا است، پیونگ یانگ برای ژاپن یا کره‌جنوبی اهمیت کمتری نسبت به ایالات متحده قائل است چرا که این دو به طور مستقیم و مستقل نمی‌توانند تهدید مؤثری باشند و هر دو به اعتبار آمریکا به تهدیدی جدی علیه کره شمالی تبدیل می شوند.

وی افزود: بنابراین در اصل کره شمالی تصور می‌کند با آمریکایی‌ها طرف است و متناسب با توان تهاجمی ایالات متحده آمریکا توان بازدارندگی خود را ارتقا می‌دهد. همچنین تسلیحات اتمی و موشکی مثل سایر تکنولوژی‌ها باید به روز رسانی شود، کره‌شمالی در محدوده تحقیقات و توسعه نظامی روی موشک‌هایش کار می‌کند و در نتیجه از جمله کشورهایی است که به روز ترین موشکها از طریق برد و دقت را دارد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که در جریان آزمایش بزرگ‌ترین موشک بالستیک پیونگ یانگ، دختر رهبر کره شمالی نیز در کنار پدرش نظاره‌گر بود. پیش از این نیز شاهد حضور کیم یو، خواهر کیم جونگ اون در مناسبتهای مختلف بودیم، این حضور بانوان خاندان رهبری کرهشمالی با چه هدفی صورت می‌گیرد و در پی انتقال چه پیامی است، گفت: اینکه چرا اعضای خانم این خانواده به عرصه سیاست وارد شده‌اند؛ این موضوع تقریبا یک پدیده جدید است که حداقل به دوره کیم جونگ اون برمی‌گردد که خواهر ایشان بخش مؤثری از مشاوره‌ها را می‌دهد.

وی ادامه داد: معتقدم این موضوع اقدامی سازماندهی شده نیست یعنی پروژه‌ای نیست که در پرتو آن زنان وارد عرصه سیاست شوند بلکه بسته به ذکاوت افراد است به این معنا که خواهر کیم جونگ اون که اکنون یکی از مشاوران اوست در کنارش قرار گرفته ضمن اینکه اعضای خانواده کره‌شمالی یک سیستم بسیار حساس بوده و از نظر امن بودن برای نظام سیاسی پیونگ یانگ بسیار مهم است. در همین چارچوب است که بعضا زنان هم وارد تجربه‌های سیاسی می‌شوند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز