خبرگزاری کار ایران

کوروش احمدی در گفت‌وگو با ایلنا:

رای دادگاه عالی آمریکا در مورد سقط جنین به کمک دموکرات‌ها آمد

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۰۱۲۹

تحلیلگر ارشد مسائل آمریکا گفت: عملکرد رئیس‌جمهوری آمریکا نیز اگرچه فاکتور مثبتی برای دموکرات‌ها نیست، اما در نظرسنجی‌های اخیر نرخ تایید کار او به نسبت بهتر شده و به ۴۱ درصد افزایش یافته است.

حدود دو ماه مانده به انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا و هر دو حزب حاکم بر هرم قدرت این کشور در حال زد و خوردهای سیاسی با یکدیگر هستند. جمهوری‌خواهان همانگونه که پیش‌بینی میشد، دونالد ترامپ را به عنوان نوک پیکان خود وارد عرصه کرده‌اند ولی او هم در این میان از نامزدهایی حمایت می‌کند که چشم بسیاری از طرفداران محافظه‌کاران به آنها دوخته شده است. اگر افشای اسناد موجود در ویلای ترامپ را فاکتور بگیریم و آن را به گوشه‌ای بگذاریم، می‌بینیم که دموکرات‌های حاکم بر کاخ سفید هم آرام ننشسته‌اند و به دنبال تقابل تمام‌عیار با رقبای خود هستند. در این میان برخی از نظرسنجی‌ها حکایت از افول جایگاه و وجهه جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده دارد ولی اخیراً برخی از نظرسنجی‌ها نشان از جهش جایگاه دموکرات‌ها داشته است. این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که پیروزی لیبرال‌ها در انتخابات آتی چندان بعید نیست. بر این اساس برای بررسی این موضوع به گفت‌وگو با «کوروش احمدی» دیپلمات پیشین و تحلیلگر ارشد مسائل آمریکا پرداختیم که در ادامه از نظر می‌گذرد:

در نظرسنجی‌های اخیر اعلام شده که دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره که دو ماه دیگر برگزار خواهد شد، پیروز میدان خواهند بود. تا چه حد خروجی این نظرسنجی درست است و عملاً باید بدان اتکاء کرد؟

تا این اواخر ناظران سیاسی بر اساس برخی شواهد و قرائن، بویژه نظرسنجی‌ها، پیش‌بینی می‌کردند که جمهوری‌خواهان شانس بیشتری برای پیروزی در هر دو مجلس کنگره را خواهند داشت. نظرسنجی‌های اخیر این پیش‌بینی را متزلزل کرده و اکنون ناظران بیشتر از این می‌گویند که امکان پیش‌بینی وجود ندارد و هر دو حزب بخت پیروزی دارند. مطابق این نظرسنجی‌ها در چند ایالت مهم، نامزدهای دمکرات از رقبای جمهوری‌خواهان جلو افتاده‌اند. مثلاً نظرسنجی فاکس نیوز حکایت از آن دارد که در آریزونا نامزد دمکرات هشت امتیاز از رقیب جمهوری‌خواهش که مورد حمایت ترامپ است، جلوتر است. در ویسکانسین هم در نخستین نظرسنجی بعد از خاتمه انتخابات مقدماتی، کاندیداهای دموکرات برای سنا و فرمانداری، اندکی از رقبای جمهوری‌خواه جلو افتاده‌اند. به همین جهت میچ مک کانل، رهبر جمهورخواهان در سنا نیز اخیرا اذعان کرد که دو حزب در  وضعیت کم و بیش برابری قرار گرفته‌اند و پیش‌بینی نتیجه انتخابات آسان نیست.

در گزارش پایگاه نظرسنجی FiveThirtyEight آمده است که بسیاری از طرفداران دموکرات‌ها معتقدند که نباید تفکر ترامپ مجدداً در جامعه طنین‌انداز شود. عملاً شانس ترامپیست‌ها و جمهوری‌خواهان تا به اینجای کار برای پیروزی چقدر است؟

در اینکه طرفداران دموکرات‌ها سخت مخالف ترامپ هستند تردیدی نیست. مسأله این است که جمهوریخواهان و رای دهندگان مستقل چه رویه‌ای در قبال ترامپ در پیش خواهند گرفت. در جریان رقابت‌های مقدماتی حزب جمهوری‌خواه، اکثر کاندیداهایی که مورد حمایت ترامپ بودند بر رقبایشان پیروز شدند. مهمترین این رقابت‌ها در ایالت وایومینگ بین «لیز چنی» و رقیبش که مورد حمایت ترامپ قرار داشت، رخ داد. چنی این انتخابات را با تفاوت زیادی به رقیب ترامپیستش باخت. چنی از این جهت که فعال‌ترین جمهوری‌خواه مخالف ترامپ است و از جمله معاون کمیته ۶ ژانویه است (که مشغول تحقیق درباره حمله طرفداران ترامپ به کنگره بوده) شهرت بسیاری به هم زده است. وی در جریان انتخابات مقدماتی وایومینگ تاکید داشت که به اصول پایبند است و ترامپ را برای دمکراسی آمریکا خطرناک می‌داند.

بعد از شکست در این انتخابات او اعلام کرد که در حال فکر کردن برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری است. در شرایطی که به نظر می‌رسد ترامپ همچنان کنترل حزب جمهوری‌خواه را در دست دارد، عامل مهمی که می‌تواند بر سرنوشت او تاثیر بگذارد، کشف اسناد محرمانه در ویلای او واقع در فلوریدا است. اینکه وزارت دادگستری آمریکا (یعنی دادستان آمریکا) چه سیاستی در این مورد را پیش خواهد گرفت و قاضی چگونه در این رابطه رای خواهد داد، می‌تواند تاثیر تعیین‌کننده‌ای بر آینده سیاسی ترامپ داشته باشد.

پارامترهایی که می‌تواند دمووکرات‌ها را در انتخابات پیش‌رو با مشکل روبه‌رو کند کدام است؟

بطور کلی حزب رئیس جمهور در نخستین انتخابات میان دوره‎ای در اکثریت بزرگ موارد، در دهه‌های گذشته انتخابات مجلس نمایندگان را به حزب رقیب باخته است. به این معنی که رأی دهندگان با هدف توازن در قدرت و ندادن اختیارات بیش از حد به رئیس جمهور، معمولاً به نحوی رأی داده‌اند که اکثریت مجلس نمایندگان در اختیار حزب رقیب ساکن کاخ سفید قرار گیرد. مطابق نظرسنجی‌ها طی ماه‌های گذشته شرایط اقتصادی آمریکا بعد از خروج از کرونا و از جمله تورم بالا و افزایش بهای بنزین، در صدر اولویت‌های مورد توجه رأی‌دهندگان قرار داشته است. عملکرد بایدن نیز اگرچه فاکتور مثبتی برای دموکرات‌ها نیست، اما در نظرسنجی‌های اخیر نرخ تأیید کار او به نسبت بهتر شده و به ۴۱ درصد افزایش یافته است. در حالی که این نرخ در ماه می گذشته حدود ۳۶ درصد بود. اما او همچنان نسبت به روسای جمهوری سابق در زمانی مشابه عقب است و این می‌تواند به ضرر دموکرات‌ها عمل کند.

این مسائل، فاکتورهای اصلی هستند که این‌بار بر بخت جمهوریخواهان برای غلبه بر دموکرات‌ها افزوده است. اما آنچه که در آستانه این انتخابات به کمک دموکرات‌ها آمده و می‌تواند یکی از مهمترین عوامل در جهت بهبود موقعیت آنها در نظرسنجی‌های اخیر بوده باشد، رأی دادگاه عالی علیه حق خاتمه دادن به بارداری است. مطابق نظرسنجی‌ها حدود ۶۰ درصد از مردم آمریکا معتقدند که حداقل در مواردی سقط جنین باید آزاد باشد در حالی که تنها حدود هشت درصد با هرگونه سقط جنین مخالف هستند. در حالیکه تا قبل از رای دیوان عالی تنها حداکثر پنج درصد از پاسخ دهندگان به نظرسنجی‌ها سقط جنین را جزء اولویت‌های خود اعلام می‌کردند، اکنون بسیج حدود ۶۰ درصد رأی‌دهندگان که به درجاتی با رای دیوان عالی مخالف هستند، می‌تواند امتیاز بزرگی برای دموکرات‌ها باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز