خبرگزاری کار ایران

آمریکا ارسال تدارکات از طریق پاکستان به افغانستان را متوقف کرد

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۱۷۳

علت این تصمیم اعتراض‌های مردمی است که از عملیات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در خاک پاکستان خشمگین هستند و مانع حرکت کامیون‌های تدارکاتی نیروهای بین‌المللی شده‌اند.

وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) اعلام کرد که به دلیل ملاحظات امنیتی و اعتراض‌های عمومی در پاکستان، ارسال محموله‌های تدارکاتی از طریق گذرگاه مرزی تورخم پاکستان به افغانستان را متوقف کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، علت این تصمیم اعتراض‌های مردمی است که از عملیات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در خاک پاکستان خشمگین هستند و مانع حرکت کامیون‌های تدارکاتی نیروهای بین‌المللی شده‌اند.

حدود نیمی از محموله‌های تدارکاتی مورد نیاز آمریکا و متحدانش در افغانستان از پاکستان به افغانستان منتقل می‌شود که مهم‌ترین مسیر آن از ایالت «خیبر پختونخوا» پاکستان و گذرگاه تورخم می‌گذرد.

این در حالی است که احساسات ضد آمریکایی در این منطقه تشدید شده است.

«عمران خان» رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان اخیرا تهدید کرده بود که در صورتی که آمریکا حملات هواپیماهای بدون سرنشین خود را متوقف نکند، در «خیبر پختونخوا» تظاهراتی عمومی را با هدف توقف مسیر تدارکاتی ناتو برگزار خواهد کرد.

عمران خان آمریکا را متهم کرده که با کشتن «حکیم‌الله محسود» رهبر سابق طالبان پاکستان، به تلاش‌های صلح و روند مذاکره با طالبان پاکستان لطمه زده است.

«مارک رایت» سخنگوی پنتاگون ابراز امیدواری کرده است که در آینده نزدیک این مسیر تدارکاتی استراتژیک مجددا باز شود.
وی گفت که بسته شدن موقت مسیر خیبر از لحاظ تدارکاتی به نیروهای آمریکایی در افغانستان لطمه‌ای نخواهد زد.

یک مسیر دیگر عبور کاروان‌های ناتو در پاکستان که از گذرگاه «چمن» استان بلوچستان در جنوب غربی پاکستان می‌گذرد، همچنان باز است.

با توجه به اینکه شمار زیادی از نیروهای آمریکایی قرار است در سال ۲۰۱۴ میلادی از افغانستان خارج شوند، این مسیر برای آمریکا اهمیت بسیار زیادی دارد.

بر اساس این گزارش، دولت پاکستان تاکید دارد که به اجازه عبور کاروان‌های تدرکاتی متعهد است اما در برابر معترضانی که مانع از عبور کامیون‌ها شده‌اند اقدام جدی انجام نداده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز