خبرگزاری کار ایران

دیده‌بان دولتی آمریکا:

مدرکی دال بر فرار ‌اشرف غنی‌ همراه با میلیون‌ها دلار از افغانستان وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۹۹۸۸

یک دیده‌بان آمریکایی بر عدم وجود مدارکی دال بر حمل میلیون‌ها دلار توسط رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان هنگام فرار در سال گذشته تاکید کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از سی‌‌ان‌ان، یک سازمان دیده‌بان آمریکایی اعلام کرد که هیچ مدرکی مبنی بر فرار «اشرف غنی»، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان پس از سقوط کابل و حمل میلیون‌ها دلار با خود پیدا نکرده است.

سی‌ان‌ان به نقل از دفتر بازرس ویژه برای بازسازی افغانستان که با نام اختصاری «سیگار» شناخته می‌شود، اعلام کرد که غنی احتمالا بدون حمل میلیون‌ها دلار فرار کرده است.

در گزارش جدید دیده‌بان آمریکایی آمده است: «غنی و سایر مقاماتی که با ۳ بالگرد به کشور همسایه ازبکستان گریختند، ممکن است تنها چند هزار دلار با خود داشتند».

سی‌ان‌ان توضیح داد که آنچه در این گزارش آمده است، یکی از فرضیه‌های سقوط کابل را مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور پیشین افغانستان با نزدیک شدن طالبان به پایتخت با ده‌ها میلیون‌ها دلار فرار کرده است، رد می‌کند.

این گزارش حاکی از آن است که سه بالگرد «ام آی- ۱۷» ظرفیت حمل یک محموله عظیم میلیون‌ها دلاری همراه با مقام‌های فراری افغانستان را نداشته اند.

همین دیده‌بان آمریکایی اعلام کرد که بالگرد چهارم مدت کوتاهی بعد از افغانستان گریخت و احتمال می‌رود که حامل تیم مهندسی محافظ بالگردهای ریاست جمهوری بوده است.

البته گزارش دفتر بازرسی کل برای بازسازی افغانستان موقتی است، زیرا دفتر بازرسی کل همچنان منتظر پاسخ اشرف غنی است.

بر اساس این گزارش، در جریان هرج و مرج و نابسامانی ها پس از سقوط کابل و ورود طالبان، میلیون‌ها دلار از خزانه دولت افغانستان از جمله ۵ میلیون دلار از ارگ ریاست جمهوری و ده‌ها میلیون دلار از زیرزمین ساختمان ریاست امنیت مفقود شد که دو مقام پیشین کشور احتمال می‌دهند این اموال بین نگهبانان کاخ ریاست جمهوری تقسیم شده است.

دفتر بازرس کل ایالات متحده موفق به تعیین مکان و مقصد اموال سرقتی نشده است، زیرا اسناد دولتی و فیلم‌های نظارتی اکنون در دست طالبان است و تحقیقات کامل را تقریبا غیرممکن می‌کند.

 گزارش مذکور مستند به مصاحبه با ۳۰ مقام پیشین افغانستان است.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز