خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا:

آمریکا به دنبال تلافی کردن مصوبه پارلمان عراق است/ کُردها مجبور به تمکین از قانون جرم‌انگاری روابط با اسرائیل هستند

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۶۶۱۹

کارشناس مسائل منطقه گفت: تصویب مصوبه جرم‌انگاری عادی‌سازی روابط با اسرائیل در بغداد باب میل واشنگتن نبوده و حالا احتمال دارد در محور اقتصادی این موضوع را تلافی کنند.

«سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به تصویب قانون جرم‌انگاری روابط با اسرائیل توسط پارلمان عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: به‌رغم هجمه‌های روانی و فضاسازی‌های رسانه‌ای که علیه پارلمان جدیدالتأسیس عراق صورت گرفت، باید گفت که حرکت اخیر پارلمان عراق در رابطه با جرم‌انگاری رابطه با رژیم صهیونیستی، خط بطلانی بود روی سناریوهایی که در داخل و خارج بغداد طرح شده بود. در طول هشت ماه گذشته یک خط خبری انحرافی برای تاثیر بر رفتار عمومی مردم عراق را شاهد بودیم که حول همین محور می‌گردید و از سوی دیگر در داخل این کشور جلساتی در استان‌های کُردنشین برگزار شد که ماهیت آن بحث ایجاد ارتباط با اسرائیل بود. در همین راستا سفرهای پنهانی برخی از مقام‌های عراق به کشورهای منطقه هم مطرح شد که این موضوع و تصویب قانون جدید توسط پارلمان باعث شد جلوی این سفرها گرفته شود.

وی ادامه داد: توجه داشته باشید طی این مدت بارها شاهد آن بودیم که جریان‌های خاص رسانه‌ای و سیاسی عراق بحث تصویب این مصوبه را صرفاً مربوط به جریان شیعیان عراق و مقاومت اعلام کرده بودند اما اقدام اخیر نمایندگان پارلمان عراق در حقیقت برگرفته از عصاره سیاسی و اجتماعی مردمی عراق بود و توانست ادعای مذکور را کنار بزند. این در حالی است که ایالات متحده به صورت علنی با تصویب این قانون مخالفت کرد و سعی کردند که به نوعی در امور عراق مجدداً دخالت کنند. بحث اصلی این است که در این کشور یک خیانت توسط ایالات متحده پایه‌گذاری شد که آن هم ترسیم و نوشتن قانون اساسی عراق بر پایه تقسیم قدرت به صورت قومی و طیفی بود. این تقسیم‌بندی از نظر بسیاری از صاحب‌نظران باعث شده تا برخی از طیف‌ها مانند کردها از قوانین تبعیت نکنند یا اینکه منافع خود را در نظر بگیرند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: به نظرم این مصوبه را می‌توان به نوعی هدف قرار دادن همین نیت ایالات متحده دانست؛ چراکه این مصوبه در تمامی دادگاه‌های صالحه عراق قابل پیگیری و لازم‌الاجرا است و اگر حتی کُردها از این مصوبه پیروی نکنند بدون تردید دادگاه‌های بغداد می‌توانند این جرم را مورد رسیدگی قرار دهند و حکم موردنظر را بر اساس مصوبه فعلی علیه آنها صادر کنند. ما در سال‌های گذشته شاهد آن بودیم که دادستان‌ها و مراجع قضایی کشور عراق آرای مورد نظر زیادی را بر پایه استقلال قضایی صادر کردند و حالا هم این قانون می‌تواند در ایجاد وحدت عمومی در بغداد موثر باشد و عدم مشروعیت اسرائیل را مورد تایید قرار دهد. در این میان مخالفت و اعتراض ایالات متحده با این مصوبه نشان می‌دهد که واشنگتن همچنان در حال دخالت کردن در اوضاع داخلی این کشور است.

وی در پایان با اشاره به اقداماتی که از سوی واشنگتن ممکن است علیه بغداد پس از تصویب این قانون اجرایی شود خاطرنشان کرد: بدون تردید، تصویب این مصوبه توسط بغداد را می‌توان علیه منافع ایالات متحده و یک دهن‌کجی به واشنگتن دانست. اعتراض آمریکایی‌ها دقیقاً نشان می‌دهد که این مساله اساساً برخلاف آنچه است که می‌گویند عراق در حالت استقلال قرار دارد و حتی ممکن است آمریکایی‌ها به نوعی در مسائل اقتصادی تلافی کنند؛ چراکه واشنگتن به صورت یکجانبه تصویب این مصوبه را محکوم کرده و به نظر می‌آید که دست به تلافی خواهد زد و در شرایط کنونی جهان، اهرم استفاده از فشارهای اقتصادی نخستین و تأثیرگذارترین موردی خواهد بود که می‌تواند عراق را مورد هدف قرار دهد یا حداقل این کشور را به سمت یک بحران نسبی سوق دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز