خبرگزاری کار ایران

مصدق‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

پادشاهی بن‌سلمان نیاز به تایید آمریکا دارد نه مخالفان داخلی او/ انتشار اخبار اصلاحات اجتماعی در عربستان تصادفی نیست

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۴۶۱۳

کارشناس مسائل منطقه گفت: . پادشاه سابق عربستان اصرار بر اتحاد درون‌سازمانی و متحد بودن خاندان آل سعود داشت و حتی به سمت ایران متمایل شد، اما این روند مورد قبول غرب نبوده و نیست.

«مصدق مصدق‌پور» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به قوت گرفتن احتمال انتقال قدرت در عربستان به ولیعهد این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: به نظر می‌رسد که در عربستان بنا بر این شده که باز هم یک سری تحولات به صورت سریالی اتفاق بیفتند که بنای آن را می‌توان بر اساس شواهد و اسناد موجود، بحث به پادشاهی رسیدن محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور دانست. اولین نکته در مورد وضعیت فعلی عربستان بحث بیماری پادشاه این کشور است و حتی گفته شده که احتمالاً ایشان شانس زیادی برای زندگی در ماه‌ها و شاید اواخر امسال نداشته باشد و به همین جهت بحث نگرانی‌ها در مورد خلاء قدرت و به هم ریختگی داخلی مطرح شده است. بن سلمان به دنبال آن است که تا چند صباحی از عمر پادشاه فعلی عربستان مانده، سلسله مراتب به پادشاهی رسیدن خود را با سرعت بیشتری طی کند و در این میان نظر و نگاه آمریکا به ریاض هم مهم است.

وی ادامه داد: توجه داشته باشید که ایالات متحده از یک سو درگیر پرونده اوکراین است و از سوی دیگر، درگیر مذاکرات با ایران بر سر برجام است و این در حالی است که سعودی‌ها با احیای برجام زاویه دارند. از منظر دیگر باید توجه داشت که معاون وزیر دفاع یا همان برادر محمد بن سلمان به آمریکا سفر کرده است و به همین دلیل فعل و انفعالات زیادی در حال رخ دادن در محور سیاست داخلی و خارجی عربستان است. در این راستا بحث مذاکرات ریاض و تهران هم مطرح است و از سوی دیگر روابط عربستان و ترکیه هم در حال بهبود بوده که فکر می‌کنم مجموعه این مسایل را باید یک نوع آرام‌سازی منطقه‌ای برای گذار دانست. در این بین عبدالعزیز بن‌احمد (پسر بزرگ احمد بن‌عبدالعزیز، برادر ملک سلمان) اخیراً به همراه ولیعهد عربستان سعودی برای عرض تسلیت به امارات رفته بودند که این یک مسأله بسیار مهم از منظر سیاست داخلی به حساب می‌آید.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: اکثر تحلیلگران و ناظران حوزه عربستان معتقدند که همراهی عبدالعزیز بن احمد با محمد بن سلمان به نوعی می‌تواند مخابره کننده وحدت میان خاندان آل سعود باشد اما به هر ترتیب برخی دیگر معتقدند که ایالات متحده با پادشاهی بن سلمان مخالف است. توجه داشته باشید که آمریکایی‌ها به دنبال ادامه اختلاف در خاندان سعود هستند و در زمان ملک عبدالله هم سعی کردند این اختلاف‌ها را تعمیق ببخشند. در دوران پادشاه پیشین عربستان، او اصرار بر اتحاد درون‌سازمانی و متحد بودن خاندان آل سعود داشت و حتی تا حدودی به سمت ایران متمایل شد، اما این روند مورد قبول غرب نبوده و نیست. لذا آمریکایی‌ها به دنبال ادامه اختلاف درونی آل سعود هستند و در نهایت گزینه بن سلمان برای پادشاهی از سوی واشنگتن تایید خواهد شد. این تایید در حالی صورت می‌گیرد که اگر ولیعهد عربستان قرار باشد به پادشاهی برسد تنها کسی به حساب می‌آید که در ساختار نظام بین‌الملل نامش به دلیل مسئولیت در پرونده قتل جمال قاشقجی به عنوان متهم اصلی مطرح است و این می‌تواند وجه عربستان را با مشکل روبه‌رو کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توجه کنید که بن سلمان در شرایطی قرار دارد که نیاز به تثبیت خود دارد؛ چراکه او از تغییرات ژئوپلتیکی در منطقه و دنیا نگران است و به همین دلیل اگر بخواهد به پادشاهی برسد آنچه که مطرح خواهد بود بحث رضایت ایالات متحده است، نه مخالفان داخلی. در نهایت مؤلفه آخر که باید به آن اشاره کنم بحث تجددگرایی است. به موازات این تحولات شاهد آن هستیم که انتشار اخباری از اصلاحات اجتماعی و گذر از سنت و رسیدن به مدرنیته در عربستان شدت گرفته و این می‌تواند یک نشانه برای آرام کردن وضعیت داخلی باشد. این اتفاقات در داخل و همچنین در خارج از عربستان نمی‌تواند به صورت تصادفی در کنار یکدیگر قرار بگیرد اما مساله این است که روند اصلاحات مانعی برای بن سلمان در داخل ایجاد نخواهد کرد. به هر ترتیب او در حال ترمیم سیاست‌ها و اشتباهات خود است؛ چراکه به هر ترتیب پس از فوت ملک سلمان او باید اوضاع را هدایت کند تا در نهایت وضعیت سیاسی خود در ریاض را مورد تثبیت قرار دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز