خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه گلاسکو در گفت‌وگو با ایلنا:

تحریم‌ها علیه مسکو تأثیری بر کاهش درگیری‌ها در اوکراین نداشته/ روسیه توان اقدام نظامی علیه مولداوی را ندارد/ آینده دنباس در گروی جنگ اوکراین

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۳۴۵۰

استاد دانشگاه گلاسکو گفت: روسیه در شرایط کنونی تمایل دارد با مطرح کردن ایده حمله به مولداوی، اوکراین را وادار کند تا بخشی از نیروهای خود را به حفاظت از منطقه «اودسا» اختصاص ‌دهد.

«حسین علی‌یف»، پژوهشگر و مدرس دانشگاه گلاسگو، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا و در ارزیابی تأثیر تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه به ویژه در حوزه انرژی، بر وضعیت درگیری‌ها در اوکراین، گفت: تحریم بخش انرژی روسیه در بلندمدت به اقتصاد و جامعه این کشور آسیب می‌رساند و تا به حال تقریباً هیچ تأثیری بر توانایی و تمایل روسیه برای جنگ‌افروزی در اوکراین نداشته است. آثار این تحریم‌ها به احتمال زیاد از میانه تابستان امسال آشکار خواهند شد، بنابراین، مردم روسیه هنوز به طور کامل با پیامدهای این تحریم‌ها مواجه نشده‌اند. 

وی در خصوص چشم‌انداز رزمایش کنونی ناتو که تا سوم ژوئن ادامه خواهد داشت و تأثیر آن بر وضعیت میدانی درگیری‌ها بیان داشت: من فکر نمی‌کنم این رزمایش‌ها تأثیر قابل‌توجهی بر شرایط اوکراین داشته باشند؛ روسیه کاملاً به این نکته آگاهی دارد که این رزمایش‌ها، خاک این کشور را تهدید نمی‌کنند.

این پژوهشگر، در ارزیابی خود از احتمال حمله روسیه به «مولداوی» به عنوان هدف بالقوه بعدی اظهار داشت: حمله به این کشور، فقط در صورت موفقیت روسیه در اوکراین، روی خواهد داد. روسیه در شرایط کنونی تمایل دارد با مطرح کردن ایده حمله به مولداوی، اوکراین را وادار کند تا بخشی از نیروهای خود را به حفاظت از منطقه «اودسا» اختصاص ‌دهد. روسیه منابع نظامی لازم برای حمله به مولداوی و یا حمله از مولداوی به اوکراین را ندارد. 

علی‌یف در خصوص تأثیر تحولات جاری بر بخش‌های تحت کنترل روسیه در گرجستان و همچنین دونتسک و لوهانسک گفت: این خطر برای گرجستان وجود دارد که منطقه «اوستیای جنوبی» را از دست بدهد؛ چراکه روسیه در تلاش است تا رفراندومی را در خصوص تمایل مردم این منطقه برای پیوستن به روسیه برگزار کند.  آینده مناطق «دونتسک» و «لوهانسک» هم تماماً به نتیجه این جنگ بستگی دارد؛ در صورتی که روسیه بازنده این جنگ باشد، این دو جمهوری مجدداً به اوکراین می‌پیوندند. این دو منطقه قانوناً به اوکراین تعلق دارند. 

این مدرس دانشگاه همچنین در پاسخ به این پرسش که ارزیابی شما از عدم اتحاد کشورهای عضو «پیمان امنیت جمعی» در قبال غرب چیست، بیان داشت: اعضای سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی از نظر امنیتی و انرژی به روسیه وابسته‌ هستند. با این وجود، تمایلی برای مشارکت در جنگ اوکراین ندارند و حتی اکثرشان در حمایت از روسیه بی‌تمایل هستند. به نظر می‌رسد که سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی، سازمانی نمادین باقی خواهد ماند. 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز