خبرگزاری کار ایران

اخراج سفیر مصر از ترکیه

کد خبر : ۱۲۳۱۴۹

وزارت خارجه ترکیه دولت موقت مصر که با کودتای ارتش روی کار آمد را مسئول بوجود آمدن وضعیت کنونی در روابط دو کشور دانست.

در پی اخراج سفیر ترکیه در قاهره، دولت ترکیه نیز سفیر مصر در آنکارا را اخراج کرد.
به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، پس از آنکه مصر اعلام کرد که سفیر ترکیه در قاهره «عنصر نامطلوب» است و خاک این کشور را باید ترک کند، ترکیه نیز مقابله به مثل کرد و سفیر مصر در آنکارا را عنصر نامطلوب دانست.
وزارت خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که از این وضعیت اظهار تاسف می‌کند اما دولت موقت مصر را مسئول آن دانست؛ دولتی که با کودتای سوم جولای روی کار آمد.
در همین حال، «عبدالله گل» رئیس جمهوری ترکیه نیز گفت که امیدوار است روابط دو کشور بار دیگر به مسیر عادی خود برگردد.
از طرف دیگر «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه نیز در واکنش به اخراج سفیر کشورش از قاهره تاکید کرد به کسی که با کودتا به قدرت برسد هرگز احترام نمی‌گذارد.
این در حالی است که پیش از این «بدر عبد العاطی» سخنگوی وزارت خارجه مصر اعلام کرده بود که قاهره تصمیم به فراخواندن سفیر خود از آنکارا برای رایزنی و کاهش روابط دیپلماتیک با ترکیه گرفته است.
العاطی افزود که سفیر ترکیه در قاهره «عنصری غیرمطلوب» است و باید خاک مصر را ترک کند.
سخنگوی وزارت خارجه مصر تصریح کرد که این اقدام‌ها به دنبال سخنان پی در پی مسئولان ترکیه علیه مصر و میزبانی سازمان‌هایی که هدفشان بی‌ثبات کردن این کشور است‏، انجام می‌شود.
وی در ادامه گفت که اقدام‌های مصر همچنین در واکنش به تلاش ترکیه به همراه برخی طرف‌های خارجی برای بین‌المللی کردن مسائل داخلی مصر صورت می‌گیرد.
روابط قاهره و آنکارا در پی برکناری «محمد مرسی» رئیس‌جمهوری سابق این کشور توسط ارتش رو به تیرگی رفت و مصر بار‌ها انتقاد رهبران ترکیه از ارتش این کشور در برکناری مرسی را دخالت در امور داخلی خود دانست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز