خبرگزاری کار ایران

نویسنده و تحلیلگر عرب در گفت‌وگو با ایلنا:

روز نکبت زخم عمیقی در پیکره وطن عربی است/ حق بازگشت با معاهده، توافق‌نامه، پیمان و مذاکره از بین نخواهد رفت

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۱۱۹۷

نویسنده عرب تاکید کرد که نسل‌های جدید باید همیشه سه عبارت «نه» را که در گذشته بیان شده است، تکرار کنند: نه به مذاکره، نه به صلح و نه به دولت موقت «اسرائیل».

«احمد الزین»، نویسنده، استاد آکادمیک و تحلیلگر سیاسی عرب مقیم لندن به مناسبت هفتاد و چهارمین سالگرد تاسیس رژیم صهیونیستی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا گفت: روز ۱۵ ماه می یک مناسبت غم‌انگیز و دردناک یعنی هفتاد و چهارمین سالگرد نکبت فلسطین ۱۹۴۸ و سالروز تأسیس رژیم غاصب صهیونیستی و اشغال سرزمین‌های فلسطین توسط آن در سال ۱۹۴۸ با توسل به کشتارهای وحشیانه باندهای تروریستی است که جان ده‌ها هزار فلسطینی را گرفتند و منجر به آوارگی و پناهندگی مردم فلسطین به کشورهای همسایه عربی و غربی شدند.

 احمد الزین گفت: اعراب پس از روز نکبت، جنگ‌ها، شکست‌ها و مصائبی را تجربه کردند و به دلیل احساس اشتباه، ضعف، درماندگی، ناامیدی و شکست سران عرب در آن زمان، قدس از دست رفت و به جای آن رژیم اشغالگر تاسیس شد.

وی افزود: نکبت فلسطین یک حادثه گذرا نیست که از نظر تاریخی رخ داده و به پایان رسیده باشد، بلکه یک فاجعه مستمر و جاری است و فلسطین و ملت عرب تا به امروز از آثار و عواقب آن که در پیکره وطن عربی فرو رفته است، رنج می‌برند.

این نویسنده عرب تاکید کرد: رهبران و پادشاهان عرب و رژیم‌های قبیله‌ای خلیج‌فارس همچنان در تبانی برای عادی‌سازی روابط با رژیم اسرئیل و عملی شدن معامله قرن فرو رفته‌اند و آرمان فلسطین و خواسته‌های به حق ملت‌هایشان برای تحقق آزادی و دموکراسی حقیقی را رها کرده‌اند. 

وی گفت: آنچه اوضاع را بدتر کرده است، شدت اختلافات و نزاع‌ها و جنگ‌ها بین نیروهای فلسطینی و رهبران کشورهای عربی است که با پشت پا زدن به وعده‌های خود برای بازگشت و آزادسازی اراضی فلسطین و پیروزی، دشمن صهیونیستی را قادر به اجرای طرح‌های توسعه‌طلبانه و شهرک‌سازی و یهودی ‌سازی قدس شریف و از بین بردن هویت عربی و فلسطینی با هدف تغییر ترکیب جمعیتی و امحای تمدن عربی آن کرده‌اند.

الزین تاکید کرد: جامعه بین‌المللی همچنان و تا زمانی که مردم فلسطین رژیم اشغالگر قدس را نپذیرند و دولت یهود غاصب را به رسمیت نشاسند، حق تشکیل کشور را از آنها در خاک خود سلب می‌کند.

وی تصریح کرد: به رغم وجود فضای مه‌آلود، قیام‌های مردم فلسطین در کرانه باختری و تقویت مقاومت در غزه و حامیان آن در سراسر نقاط دنیا بشارت آزادی بود که با تشدید عملیات شهادت‌طلبانه جوانان فلسطینی  در قلب تل‌آویو برای بازپس‌گیری حقوق خود و یادآوری به سران عرب و همه جهانیان که تراژدی مردم فلسطین و مصائب آنها از روز قیام هنوز پایان نیافته است، امیدها پر رنگ‌تر شد. 

الزین گفت: آنها تاکید کردند که حق بازگشت یک حق مقدس است که با معاهده، توافق‌نامه، پیمان و مذاکره از بین نخواهد رفت. 

این نویسنده عرب تصریح کرد: مردم فلسطین همچنان خون می‌دهند و هزاران نفر با حملات اشغالگران صهیونیست و یورش‌های وحشیانه آنها به مناطق مسکونی و هتک حرمت مقدساتی چون مسجد الاقصی زخمی می‌شوند؛ چنانکه شهادت «شیرین ابوعاقله» در اثنای پوشش خبری حمله اسرائیل به اردوگاه جنین در کرانه غربی و افشای ماهیت جنایتکارانه این رژیم و تجاوزهای مستمر و تروریستی آن در طول ۷۴ سال گواه روشن این جنایت‌هاست؛ همان تاریخی که با هدف قرار دادن خبرنگاران و صاحبان صدای آزاد به دنبال محو و کتمان آن است. 

 وی تاکید کرد: این جنایت شنیع ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی پیدا کرده است و باید از طریق سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر و سازمان ملل خواستار محکومیت «اسرائیل» در مجامع بین‌المللی و جلوگیری از تعرض آن به اصحاب رسانه شد.

الزین گفت: باید درخواست‌ها برای تشکیل دولت مستقل فلسطین تکرار شود و از سازمان ملل خواسته شود که با مسئولیت‌پذیری در قبال مسأله فلسطین قطعنامه‌های این سازمان اجرا شود. 

نویسنده عرب افزود: زمان وطن را فراموش نمی‌کند، حتی اگر طولانی شود ، زیرا نسل‌ها و جوانانی که امروز زمام مقاومت و وظیفه مبارزه را به عهده دارند و همه توطئه‌ها برای عبور از آرمان فلسطین را خنثی کرده‌اند، از همان نسل نخست مبارزه علیه اسرائیل هستند.

وی گفت: جنایت‌های فجیع فلسطین در حافظه نسل‌های آینده زنده باقی خواهد ماند و وجدان‌های آگاه فلسیطنی هیچ گزینه‌ای را به جای بازگشت به سرزمین اشغال‌شده خود نخواهند پذیرفت. بدون بازگشت آوارگان نه برای اسرائیل، نه برای منطقه و نه برای جهان، امنیت و صلح و  ثباتی وجود نخواهد داشت.

احمد الزین تاکید کرد: تاریخ گواه است که معاملات و مذاکرات، حقی را اعاده نمی‌کند و سرزمینی را بر نمی‌گرداند زیرا آنچه به زور گرفته شده فقط با زور قابل بازپس گیری است. بنابراین همه جناح‌های فلسطینی باید مواضع و دیدگاه‌های خود را متحد کنند و در مبارزه ثابت‌قدم باشند. 

وی در پایان افزود: نسل‌های جدید باید همیشه سه عبارت «نه» را که در گذشته بیان شده است، تکرار کنند: نه به مذاکره، نه به صلح و نه به دولت موقت اسرائیل.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز