خبرگزاری کار ایران

رضوی در گفت‌وگو با ایلنا:

تاکید اسرائیل بر «ترور» نشانه انفعال امنیتی است/ شاهد مهاجرت معکوس از اراضی اشغالی هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۹۵۷۹

کارشناس مسائل اسرائیل گفت: مقاومت فلسطین طی یک ماه گذشته سه بار به اراضی اشغالی موشک شلیک کرد اما هیچ واکنشی از سوی اسرائیل رخ نداد و حالا بحث ترور را پیش کشیده‌اند.

«سید محمدجعفر رضوی» کارشناس مسائل اسرائیل در تشریح دلایل و ابعاد اقدام‌های جدید رژیم صهیونیستی برای ترور رهبران مقاومت فلسطین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: سیاست ترور، جزو اولین راهبردهای رژیم صهیونیستی است که به قبل از اشغال فلسطین یعنی از جنگ جهانی اول تاکنون برمی‌گردد. در این مدت، شاهد ترور اشخاص متعددی بودیم که می‌توان به عزالدین قسام تا یاسر عرفات و... اشاره کرد و این روند هم اکنون به گونه جدیدی ادامه دارد. اینکه چرا در شرایط فعلی، اسرائیل اعلام کرده به دنبال ترور فرماندهان حماس و مقاومت فلسطین است، بدون تردید به اوضاع و احوال جاری در غزه برمی‌گردد. به یاد داریم در این منطقه عملیات شمشیر قدس زمانی که از سوی مقاومت فلسطین اجرایی شد، توانست ضربه‌های سنگینی را بر پیکره اسرائیل وارد کند و حالا ساختار سیاسی و امنیتی تل‌آویو به این نتیجه رسیده که باید مجدداً عملیات‌های ترور را کلید بزند.

وی ادامه داد: توجه داشته باشید که مقاومت فلسطین طی یک ماه گذشته سه بار به اراضی اشغالی، موشک شلیک کرده اما هیچ واکنشی از سوی اسرائیل دریافت نکردند و به همین دلیل پاسخ تل‌آویو به این عملیات‌ها صرفاً سکوت بوده است. حتی در مورد پرونده مسجد الاقصی و درگیری‌هایی که در آن ناحیه رخ داد، بازهم اسرائیل نتوانست مقابله به مثل کند و بر همین اساس ماشین ترور این رژیم در حال روشن شدن است. اخیراً روزنامه تایمز انگلیس به نقل از مقامات موساد صراحتاً اعلام کرد که اسرائیل برای مقابله با مقاومت فلسطین، ترورهای جدید را در دستور کار قرار داده است. اینکه یک رسانه بریتانیایی، منبع چنین اخباری می‌شود و حالا اسرائیل به صورت علنی، حذف فیزیکی را با صدای بلند فریاد می‌کشد، نشان از یک انفعال سیاسی و امنیتی دارد. اگر به بطن تهدیدات اسرائیل نگاه کنیم، صراحتاً می‌بینیم که تهدید به ترور متوجه دو تن از فرماندهان هسته‌های سری مقاومت در کرانه باختری است اما بحث اینجاست که موضوع مذکور، یک پرونده جدید به حساب نمی‌آید.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: به یاد داریم که اسرائیل در سال ۲۰۱۷، ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ مجدداً فرماندهان مقاومت فلسطین را به ترور تهدید کرده بود و از این جهت معتقدم تهدید به ترورهای جدید یک مسأله یا سناریوی تازه به حساب نمی‌آید. لذا خروجی خاصی در مورد این پرونده وجود ندارد و اقدام اسرائیل صرفاً یک تکرار پرحاشیه با تکیه بر تبلیغات و جنگ رسانه‌ای است تا بتواند از آن به عنوان یک ابزار سیاسی و امنیتی استفاده کنند. این در حالی است که ساختار بالادستی اسرائیل و افرادی مانند بنیامین نتانیاهو که به عنوان اپوزیسیون اسرائیل شناخته می‌شود، در حال فشار آوردن به کابینه است و به همین دلیل انتقادها از نفتالی بنت و یائیر لاپید بالا گرفته است. از سوی دیگر فهرست عربی هم اعلام کرده که به دنبال جدا شدن از ائتلاف فعلی در کابینه بوده و به همین دلیل معتقدم وضعیت سیاسی در اسرائیل آشفته شده است.

رضوی افزود: بر این اساس در پشت پرده ترور رهبران مقاومت فلسطین یک فشار سیاسی از داخل وجود دارد و از سوی دیگر اوضاع در حوزه امنیتی به حدی با مشکل روبه‌رو است که دولت بنت نیاز به یک پروپاگاندای بزرگ اما جدید دارد. به موازات این روند، ناامنی‌ها درون سرزمین‌های اشغالی به حدی افزایش پیدا کرده که ما شاهد مهاجرت معکوس هستیم. بسیاری از یهودی‌هایی که به سرزمین اشغالی آمدند، دارای دو پاسپورت هستند و به همین دلیل هر وقت ناامنی در اسرائیل تشدید می‌شود و مقاومت دست به عملیات علیه این رژیم می‌زند، بخشی از ساکنان شهرک‌ها به کشور نخست خود بازمی‌گردند و تا زمان آرام شدن اوضاع در آنجا زندگی می‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یک نکته دیگر که به نظر می‌رسد باید آن را مهم قلمداد کرد، بحث توازن و ترازی جمعیتی است. برای اولین بار در ۷۴ سال گذشته رشد جمعیت فلسطینی‌ها در غزه، کرانه باختری و سایر مناطق بیشتر از جمعیت اسرائیلی‌ها بوده است؛ به گونه‌ای که چیزی حدود هفت میلیون نفر فلسطینی در  این سرزمین حضور دارند و در مقابل، اسرائیلی‌ها به رقمی بالغ بر زیر هفت میلیون نفر می‌رسند که این موضوع هم تل‌آویو را نگران کرده است؛ چراکه در تحقیقات و پژوهش‌هایی که اخیراً منتشر شد، اعلام شده که تا سال ۲۰۵۰ میلادی این جمعیت به نفع فلسطینی‌ها تغییر خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز