خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

آتش‌بس روسیه و اوکراین تا ۹می شدنی نیست/ اگر پوتین بدون پیروزی از کی‌یف خارج شود به سرنوشت خروشچف دچار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۶۹۸۴

کارشناس مسائل آمریکا گفت: مسکو در شرایط کنونی و خصوصاً پس از آنکه نتوانست پایتخت اوکراین را از حیث نظامی تثبیت کند، حالا به دنبال اعلام یک پیروزی است که فکر می‌کنم این امر در رژه نهم ماه می عملاً منتفی به حساب می‌آید.

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به فرا رسیدن سالگرد نهم ماه می و احتمال توافق آتش‌بس میان روسیه و اوکراین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: نهم می برای تاریخ معاصر روسیه و شخص ولادیمیر پوتین که خود را میراث‌دار شوروی می‌داند بسیار مهم و حائز اهمیت است. سیاستمداران و مقامات ارشد این کشور که در رأس آنها پوتین قرار دارد بارها به این موضوع افتخار کردند که آنها توانسته‌اند ناپلئون بناپارت را شکست دهند و پس از آن آدولف هیتلر، رهبر حزب نازی آلمان را هم در جنگ جهانی دوم از میان بردند و اساساً رژه نظامی نهم ماه می را یک افتخار و بخشی از مهمترین تاریخ خود می‌دانند. بر همین اساس دو روز دیگر که سالگرد نهم ماه می است، ولادیمیر پوتین باید در رژه‌ای شرکت کند که از سوی رسانه‌های دنیا به صورت زنده پوشش داده می‌شود و تمام تحلیلگرهای روابط بین‌الملل و علوم سیاسی و همچنین خبرگان امنیت در حال مشاهده این رژه و به خصوص سخنرانی وی خواهند بود.

وی ادامه داد: تفاوت رژه نظامی امسال با سال‌های گذشته در این است که بسیاری از مقام‌های نظامی و سیاسی کشورها که تا سال گذشته در این مراسم شرکت می‌کردند، دیگر در این مناسبت سیاسی حاضر نخواهند بود که ریشه این امر در تحریم‌هایی است که از سوی جامعه ملل علیه روسیه پس از حمله به اوکراین اعمال شده است. بر همین اساس بسیاری از مقام‌ها شرکت نخواهند داشت اما توجه داشته باشید که پوتین به دنبال آن است تا در این روز یک دستاورد مشخص را رونمایی کند و به نظرم در نهایت او مؤلفه‌هایی از قدرت خود را به رخ می‌کشد. توجه داشته باشید که مسکو در شرایط کنونی و خصوصاً پس از آنکه نتوانست پایتخت اوکراین را از حیث نظامی تثبیت کند حالا به دنبال اعلام یک پیروزی است که فکر می‌کنم این امر در رژه نهم ماه می عملاً منتفی به حساب می‌آید.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: پوتین همانند سنت قدیم که از زمان تزار تاکنون در روسیه وجود داشته، نمی‌خواهد دست خالی از اوکراین باز گردد ولی اینکه او در روز نهم ماه می بر چه چیزی تکیه خواهد کرد، مشخص نیست. معتقدم روس‌ها به این راحتی از اوکراین خارج نمی‌شوند؛ مگر آنکه آنها منطقه لوهانسک و دونتسک را به طور کامل اشغال کنند و پس از سیطره خود بر بندر ماریوپل تمامی این مناطق را به شبه جزیره استراتژیک کریمه از طریق زمین متصل کرده و در نهایت به دولت اوکراین اعلام کنند که آماده پذیرش آتش‌بس یا امضای توافق دوجانبه هستند. بر همین اساس معتقدم اگر پوتین بدون پیروزی از اوکراین خارج شود بدون تردید به سرنوشت نیکیتا خروشچف مبتلا خواهد شد. در مقابل باید متوجه باشیم که رئیس جمهور اوکراین هم صراحتاً اعلام کرده که هیچگونه آتش‌بس ناقصی را نخواهد پذیرفت. سخنان اخیر ولودیمیر زلنسکی صراحتاً نشان داد جنگ در اوکراین علیه روسها ادامه خواهد داشت.

بیگدلی افزود: این در حالی است که غرب تا به این ساعت سیل تسلیحات خود را روانه کی‌یف کرده تا بتواند پوتین را از پای درآورد یا حداقل او را خسته کند. در این بین غربی‌ها هم نخواهند گذاشت که اوکراین یک آتش‌بس نصفه و نیمه را بپذیرد. توجه داشته باشید هیچ جنگی در تاریخ دنیا وجود ندارد که غرب تا این میزان از دشمن روسیه حمایت کند. این موضوع نشان می‌دهد که آنها صرفاً می‌خواهند مسکو را در این روند گرفتار کنند. اگر به حمله شوروی علیه چکسلواکی و لهستان رجوع کنیم به خوبی می‌بینیم که غربی‌ها حتی در آن دوران تا به این حد از یک کشور طرف جنگ با مسکو دفاع نکردند اما حالا اوضاع کاملاً متفاوت است و به دنبال آن هستند تا روسیه را از رمق بیندازند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در اوکراین ما شاهد حمایت همه جانبه غرب هستیم اما این حمایت به خاطر زلنسکی نیست. ایالات متحده پس از جنگ جهانی دوم نگران آن بود که به قدرت دوم (نه اول) دنیا تبدیل شود و بر همین اساس در شرایط کنونی با به راه انداختن غائله اوکراین، روسیه را مشغول این پرونده کرده و در زمان مناسب و بدون تردید با چین مقابله خواهد کرد، ولی من معتقدم به هر ترتیب نمی‌توان روسیه را در عرصه جهانی (اعم از اقتصاد و سیاست) نادیده گرفت. لذا در این میان فکر نمی‌کنم که حداقل تا روز نهم ماه می خبری از آتش‌بس میان روسیه و اوکراین در رسانه‌ها منتشر شود و باید منتظر ادامه این منازعه به طُرق دیگر باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز