خبرگزاری کار ایران

رهبر حزب «نسل دموکراتیک» مصر مطرح کرد:

حقوق کارگران در سایه تهاجم سرمایه‌داری به تولید به شدت کاهش یافت

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۵۱۲۳

رهبر حزب نسل دموکراتیک مصر تأکید کرد که حقوق کارگران در سایه تهاجم وحشیانه سرمایه‌داری به جنبش کار و تولید و هیمنه آن بر بازارهای جهانی به شدت کاهش یافت.

«ناجی الشهابی» رهبر حزب نسل دموکراتیک و  رئیس هماهنگ‌کننده جریان مدنی مصر و عضو سابق پارلمان این کشور  به مناسبت روز جهانی کارگر در شرح وقایع این روز و تهدیدها و فرصت‌های کنونی کارگران به خبرنگار ایلنا گفت:‌ کارگران جهان هر سال اول ماه می را به عنوان عید سالانه خود جشن می‌گیرند. این روز در بیشتر کشورهای جهان به عنوان روز جهانی کارگر شناخته می‌شود که قدمت آن به بیش از ۱۵۰ سال می‌رسد. روز جهانی کارگر به حمایت از کارگران و تجلیل از مبارزات آنها در طول سال‌ها اختصاص داده می‌شود. این روز در راستای تکریم مبارزات چندین ساله کارگران به طور رسمی در سال ۱۸۸۹ میلادی در اولین کنفرانس بین‌المللی سوسیالیست در پاریس که برای یادبود موضوع «هایمارکت» برگزار شد، رسما تعطیل اعلام شد. 

الشهابی گفت: این موضوع به درگیری‌ها، اعتصاب‌ها و شورش‌هایی مرتبط بود که در سال ۱۸۸۶ میلادی بین اتحادیه کارگری و پلیس شیکاگو رخ داد و اعتراضات کارگران علیه این تقابل‌ها در بیشتر مناطق ایالات متحده ادامه یافت. در سال ۱۹۰۴ میلادی، مبارزات کارگری ادامه یافت و وارد مرحله جدیدی شد که طی آن اتحادیه‌های کارگری در تمام کشورهای جهان در تظاهرات گسترده‌ای خواهان صدور قانون کار برای کاهش تعداد ساعات کار روزانه به هشت ساعت بودند.

وی افزود: کارگران در مبارزات خود موفق به کاهش ساعات کار روزانه به هشت ساعت شدند و همین مبارزات در ایالت کالیفرنیا نیز تکرار شد و کارگران توانستند بخشی از حقوق از دست رفته خود را احیا کنند. در حقیقت، روز کارگر یادآور مبارزه کارگران علیه سیستم سرمایه‌داری استثمارگر است.

الشهابی گفت: در بسیاری از کشورهای جهان از قاره آفریقا مانند مصر و الجزایر گرفته تا قاره آسیا و کشورهایی مانند چین، هندوستان، سوریه، عراق، فلسطین، اردن و یمن و تا سایر نقاط جهان مانند ترکیه و روسیه روز اول ماه می را به عنوان روز کارگر جشن می‌گیرند. 

وی تاکید کرد: با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و ظهور ایالات متحده آمریکا به عنوان یک قطب جهان یا بهتر بگوییم به عنوان کنترل‌گر جهان، هیمنه نظام اقتصادی آن بر اقتصاد بیشتر کشورهای جهان، غارت ثروت‌های جهانی با استفاده از دلار آمریکا به عنوان ارز خرید، فروش، انجام معاملات و هزینه‌های عبور و مرور در کانال سوئز و پذیرش آن توسط کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، حقوق کار در سایه تهاجم وحشیانه سرمایه‌داری به جنبش کار و تولید و کنترل آن بر بازارهای جهانی به دلیل حرصش برای به دستیابی به سودهای بزرگ و چند برابر کردن منافع مالی خود از طریق ایجاد انحصار در بازارهای تجاری و صنعتی ایالات متحده آمریکا، اروپا، آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین بسیار کاهش یافت.

الشهابی گفت:‌ جنبش کارگری از این تاریخ روزهای غم‌انگیزی را سپری کرد، اگرچه کورسویی برای پایان دادن به دوران هیمنه آمریکا و سرمایه‌داری وحشیانه آن پس از آگاه و هوشیار شدن اکثریت کشورهای جهان نسبت به خطر وابستگی به دلار آمریکا در معاملات بازارهای جهانی مشاهده می‌شود. 

وی افزود:‌ تصمیم فدراسیون روسیه برای اتخاذ واحد پولی خود، «روبل»، به عنوان ارز مورد نظر برای پرداخت بهای فروش نفت به کشورهای اروپایی و تسلیم شدن آنها در برابر این تصمیم و همچنین اقدام چین به اتکا به ارز خود، «یوان» در تعامل با بازارهای جهانی به مفهوم آغاز واقعی فروپاشی این نظام اقتصادی و فروپاشی دلار آمریکا و نارضایتی‌های جهانی و چند قطبی ناشی از آن است. 

الشهابی در پایان تأکید کرد که در این نظام جدید، سرمایه‌داری وحشیانه رو به افول رفته و نقش اتحادیه‌های کارگری دوباره از نو احیاء و دستاوردهای جدیدی برای کارگران محقق خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز