خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا:

سالروز «قدس» با گسست امنیت داخلی اسرائیل مصادف شده است/ سقوط دولت بنت قریب‌الوقوع است/ رفتار رادیکال تل‌آویو، انتفاضه سخت‌تر را کلید می‌زند

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۴۰۴۹

کارشناس مسائل منطقه گفت: اگر اقدام‌ها علیه مسجدالاقصی بیش از حد رادیکال شود، بدون تردید می‌تواند موجبات استعفای دولت نفعلی رژیم صهیونیستی را فراهم کند.

«سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به فرا رسیدن روز قدس در تشریح بحران‌های داخلی و خارجی اسرائیل و تاثیر آن بر معادلات فلسطین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: امسال روز قدس در حالی برگزار می‌شود که اسرائیل در احاطه بسیاری از مشکلات داخلی و خارجی قرار دارد. توجه داشته باشید رژیم صهیونیستی از زمان شیوع کرونا با یک مشکل چندضلعی در داخل روبه‌رو شد که در نهایت جنگ ۱۲ روزه غزه توسط بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق این رژیم کلید خورد و همین موضوع باعث شد تا او از صحنه سیاست کنار گذاشته شود. از سوی دیگر با روی کار آمدن جو بایدن در کاخ سفید، معادلات میان تل‌آویو و واشنگتن دستخوش تغییر شد اما در سطح کلان حمایت از رژیم صهیونیستی به قوت خود باقی است.

وی ادامه داد: در داخل اسرائیل یک دولت چندپاره توسط نفتالی بنت و یائیر لاپید به روی کار آمده و همین حالا فهرست عربی اعلام کرده که به دلیل برخوردهای اخیر این رژیم با فلسطینی‌ها می‌خواهد از این ائتلاف خارج شود. بر همین اساس فارغ از مسائل مربوط به کرونا، باید گفت رژیم صهیونیستی در داخل با احتمال سقوط کابینه فعلی روبه‌رو است و از سوی دیگر چالش‌های اقتصادی و اجتماعی مجدداً رخ عیان کرده است. در حوزه امنیت داخلی هم شاهد آن هستیم که عملیات‌های اخیر در تل‌آویو اساساً جامعه اطلاعاتی و همچنین مقامات سیاسی و امنیتی این رژیم را با بی‌آبرویی روبه‌رو کرده است. اینکه ساختار سیاسی و امنیتی اسرائیل خود را مثال‌زدنی‌ترین منظومه امنیتی منطقه و دنیا می‌نامد و یکباره در عمق خیابان‌های امن تل‌آویو چندین عملیات علیه آنها انجام می‌شود، نشان می‌دهد که یک گسل امنیتی عمیق دراین رژیم وجود دارد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: دولت بنت به دنبال آن بود تا بتواند از طریق آشکارسازی روابطش با کشورهای عربی حداقل در حوزه منطقه‌ای برای خود یک آرامش و آبروی سیاسی دست و پا کند اما ما شاهد آن هستیم که رفتار رادیکال صهیونیست‌ها طی یک ماه اخیر باعث شد تا امنیت آنها در تل‌آویو هم به خطر بیفتد. در شرایط کنونی تل‌آویو به دنبال آن است تا بتواند با قانع کردن دولت آمریکا، شرایطی را پدید بیاورد که از این مسیر گذار کند اما بحث اینجاست که تجاوز آنها به مسجدالاقصی و نمازگزاران آن طی هفته‌های اخیر و تصویب بودجه‌های کلان برای امنیتی‌سازی این منطقه، هیچ نشانه‌ای از آرام شدن اوضاع مخابره نمی‌کند. اخیراً هم شاهد آن بودیم که اسرائیل به خاک لبنان از طریق حملات توپخانه‌ای تجاوز کرد و در همین مسیر به نظر می‌رسد شکنندگی سیاسی و امنیتی در تل‌آویو افزایش پیدا کره است؛ تا جایی که بنیامین نتانیاهو به عنوان مخالف دولت نفتالی بنت حالا به خیابان‌ها آمده و علیه او فریاد می‌زند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در چنین فضایی امسال روز قدس با حضور نمازگزاران در سراسر دنیا و همچنین در مسجد الاقصی برگزار می‌شود اما به نظر می‌رسد که امروز می‌تواند یک درگیری نسبی در اطراف مسجد الاقصی به وجود بیاید. از سوی دیگر اگر رژیم صهیونیستی اقدام به حمله مجدد علیه نمازگزاران کند، بدون تردید برخوردها افزایش پیدا خواهد کرد و انتفاضه‌ای که به صورت آرام و نرم علیه تل‌آویو آغاز شده، شیب صعودی به خود خواهد گرفت. این روند اگر بیش از حد رادیکال شود و برخوردها حین و پس از روز قدس افزایش پیدا کند، بدون تردید می‌تواند موجب استعفای دولت نفتالی بنت و یا جدا شدن احزابی که با آن در ائتلاف بودند، شود که می‌تواند برای دولت مستقر مجدداً مشکلاتی را به وجود بیاورد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز