خبرگزاری کار ایران

سید عمار حکیم:

تشکیل فراکسیون اکثریت حق بزرگ‌ترین طیف اجتماعی است/دولتی که بدون حضور تمام گروه‌های شیعی تشکیل شود، نمی‌تواند برقرارکننده ثبات در عراق باشد

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۴۴۴۴

رهبر جریان حکمت ملی عراق در گفتگو با شبکه «الشرقیه» درباره اصلاحات در عراق گفت: به نظرم جز از روش صحیح نمی‌توان دست به اصلاح زد، روش صحیح آن است که ما گزینه‌ای جز تفاهم و هم‌زیستی و تحمل اختلافات و ساختن خود و دل‌ها و کشورمان بر پایه‌های صحیح نداریم.

به گزارش ایلنا، «سید عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق در گفتگو با شبکه «الشرقیه» درباره اصلاحات در عراق گفت: به نظرم جز از روش صحیح نمی‌توان دست به اصلاح زد، روش صحیح آن است که ما گزینه‌ای جز تفاهم و هم‌زیستی و تحمل اختلافات و ساختن خود و دل‌ها و کشورمان بر پایه‌های صحیح نداریم. باید در این راه با جدیت و سرسختی تلاش کنیم حتی اگر در مقطعی دیگران درست ما را درک نکنند.

وی با تاکید بر عدم مشارکت جریان حکمت ملی در دولت عنوان کرد: از آنجا که ما در پی مشارکت در دولت نیستیم، هر ابتکار عمل یا راه حلی که ارائه می‌کنیم با این هدف نیست که بخواهیم منافع خودمان را در نظر بگیریم و به چیزی برسیم. تنها هدف ما حل‌وفصل مسائل به روشی است که منافع همگان و در رأس همه ملت عراق تأمین شود.

رهبر جریان حکمت ملی عراق ادامه داد: هدف از همه راه‌حل‌هایی که پیشنهاد می‌دهیم رسیدن به اهداف ملت است، اینکه چطور می‌توان دولتی باثبات متعادل و توانا در تحقق خواسته‌های مردم ساخت که درگیر نزاع‌های سیاسی نشود.

حکیم تشکیل دولت اکثریت ملی را ضروری دانست و افزود: اما باید یک ویژگی دیگر هم به آن اضافه کرد، دولت اکثریت ملی متوازن. دولت اکثریتی که در آن توازن رعایت نشود بی ثباتی به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ملت اعتنایی به اختلافات سیاستمداران ندارند، گفت: خواست آنها خدمات و تشکیل دولتی موفق در خدمت رسانی است، اینکه بودجه کشور تنظیم شود تا بتوان از درآمدهای کلانی که از افزایش قیمت نفت به دست آمده برای بهبود اوضاع کشور و رونق اقتصادی استفاده کرد.

وی در ادامه تاکید کرد که هیچ کدام از ما نماینده یک طیف اجتماعی کامل نیستیم و طیف‌های اجتماعی از همه ما بزرگ‌تر است.

رهبر جریان حکمت ملی عراق با بیان اینکه حضورش در چارچوب هماهنگی برای حفظ توازن در صحنه سیاسی کشور و حفظ فراکسیون اکثریت است، اظهار داشت: به نظر ما، عرف سیاسی حاکم بر کشور ایجاب می‌کند که تشکیل فراکسیون اکثریت حق بزرگ‌ترین طیف اجتماعی کشور باشد. راه رسیدن به ثبات سیاسی همین است و همه می‌دانند که من این حرف‌ را با انگیزه‌های فرقه‌ای و امثال آن نمی‌زنم، اما اینها واقعیت‌های طیف‌های اجتماعی کشور است.

حکیم در ادامه افزود: به نظر من هر دولتی که بدون چارچوب هماهنگی تشکیل شود نمی‌تواند ثبات ایجاد کند، همچنان که هر دولتی که بدون جریان صدر تشکیل شود نمی‌تواند ثبات ایجاد کند، به خصوص در شرایط کنونی و در سایه اختلالی که موازنه نیروها در انتخابات پیش آمد.

وی تاکید کرد: باید برادران ما در چارچوب هماهنگی (آنهایی که می‌خواهند در دولت سهیم باشند) باید پل‌های ارتباط و محبت را با آقای صدر برقرار کنند تا در دولت مشارکت پیدا کنند. فقط از این راه می‌شود ثبات را تضمین کرد. هم در غیاب این گروه‌ها هم در غیاب جریان صدر ثبات در کشور برقرار نخواهد شد.

رهبر جریان حکمت پیشنهاد کرد که از فضای معنوی ماه مبارک رمضان برای نشستن پشت میز مذاکره استفاده شود و گفت: با چشم‌پوشی از اینکه کدام تیم می‌خواهد دولت را تشکیل دهد بر این تمرکز کنیم که این تیم می‌خواهد چه کند و به مردم چه بدهد، برنامه‌اش چیست، نقشه راهش چیست، اولویت‌هایش کدام است، نخست‌وزیری که باید انتخاب شود چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد. وقتی برنامه مشخصی داشته باشیم که همه بر سر آن توافق کنند، این خود به حل مسائل کمک می‌کند.

حکیم با تاکید مجدد بر عدم مشارکت در دولت آینده عراق بیان داشت: چه دولت را چارچوب هماهنگی به تنهایی تشکیل دهد چه جریان صدر به تنهایی چه هردو با هم، در هیچ حالتی قصد مشارکت در دولت را نداریم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز