خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

بزرگنمایی چین در پرونده اوکراین، ادامه هزینه زایی آمریکا برای پکن است/ هدف واشنگتن، ضربه به گلوگاه‌های پکن در حوزه انرژی خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۰۴۵۸

کارشناس مسائل آمریکا گفت: آمریکا در حال شناسایی گلوگاه‌های پروژه جاده ابریشم نوین است تا با تغییر در نظم نوین جهانی هزینه‌ها را بالا ببرد و پکن را به سمت سرمایه‌گذاری‌های جدید هدایت کند.

«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح منازعه چین و آمریکا بر سر پرونده اوکراین و کمک به روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: شکل‌گیری آینده جهانی در گرو یک زایش تاریخی است و اگر این اتفاق رخ دهد، پیش‌دستی آمریکا در شکل بخشیدن به نظام آینده بین‌الملل با مشکل روبه‌رو خواهد شد. اگر این ساختار با دستکاری مصنوعی شکل بگیرد، به ساخت آینده‌ای منجر خواهد شد که بایستگی را نهان می‌کند. در این راستا جنگ اوکراین در مسیری قرار گرفت که توانست اقدامات آمریکایی را به نوعی به یک سایه گسترده بر سر روس‌ها و به صورت کلی، بلوک شرق تبدیل کند. در این میان یک بافت جدید برای اروپا و آمریکا به وجود آمده و به همین دلیل ما شاهد به وجود آمدن یک بحران جدید در یارگیری‌ها هستیم؛ به گونه‌ای که حتی دیگر اروپا متحد اصلی و ابتدایی روسیه به حساب نمی‌آید و به همین دلیل اوضاع کاملاً تغییر کرده و به نوعی آمریکا در حال استفاده بردن از این شکاف است.

وی ادامه داد: توجه داشته باشید که تمام کشورهای اروپایی به صورت کامل در کنار ایالات متحده ایستادند و برخی از آنها هم اگر در کنار واشنگتن نباشند، به نحوی از سیاست آن تبعیت می‌کنند. در این راستا ما شاهد آن هستیم که آمریکایی‌ها بزرگنمایی تهدید پکن را به عنوان یک پیام، دریافت و مخابره می‌کنند. شکی در این بین وجود ندارد که چین به دنبال قدرت‌افزایی خواهد بود ولی بزرگ‌نمایی قدرت چین اگرچه محصول یک واقعیت کنونی است اما آمریکا آن را بیش از پیش برجسته می‌کند. واشنگتن توانسته با ایده پیوند اقتصاد جهان به اقتصاد چین و همچنین گره زدن اقتصاد بین‌المللی با شاکله تجاری پکن، وضعیت و محیطی را به وجود بیاورد که چین در گردونه اقتصاد بین‌المللی حاضر باشد تا در زمان مقتضی این روند را با راهبردهای جدید و چند ضلعی به چالش بکشد. همین مسأله موجب شده تا آمریکا در حین مبارزه با مسکو به ‌نوعی پکن را فراموش نکند که حالا در پرونده اوکراین شاهد و ناظر آن هستیم.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: به نظر می‌رسد رجزخوانی چین و تحریک آن توسط آمریکا در مسیری که پیش آمده باعث بهره‌برداری ایالات متحده می‌شود. بر این اساس آمریکا به نوعی می‌خواهد از نزاع اوکراین و روسیه و از سوی دیگر دعوای مسکو با اتحادیه اروپا کمال استفاده را ببرد و در همین راستا چین را بارها مورد خطاب قرار داده است. چین به عنوان یک نظام پیشرو در چهارچوب اقتدارگرایی به نوعی رشد خود را به رخ تمام جهان می‌کشد و بر همین اساس به نظرم بایدن و آمریکای تحت فرمان او در حالت فعلی به دنبال تقابل‌های مهندسی شده با چین هستند. چین به خوبی می‌دانست که آمریکا، روسیه را دشمن و رقیب خود می‌داند و از سوی دیگر می‌داند که شرق آسیا در نظر واشنگتن بسیار با اهمیت است؛ چراکه پکن به خوبی می‌داند استراتژی‌های ایالات متحده تماماً به سمتی می‌رود که این کشور حضور خود در شرق‌آسیا را برای مالیات دهندگان‌اش توجیه کند و بر همین اساس یک پیچیدگی در روابط آمریکا و چین بر سر پرونده اوکراین به وجود آمده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید توجه کنیم که چین در احیای قدرت خود و طراحی‌های استراتژیک چنانکه در جاده ابریشم جدید این هدف را پیگیری می‌کند، عملاً به دنبال دستیابی به بازارهای دور است تا بتواند آنها را در کانال خود شکل‌دهی و مدیریت کند. در مقابل، آمریکا در حال شناسایی گلوگاه‌های این پروژه است تا با تغییر در نظم نوین جهانی هزینه‌ها را بالا ببرد و به سمت سرمایه‌گذاری‌های جدید هدایت کند و بر همین اساس است که آمریکا گلوگاه‌های جدید پکن در حوزه انرژی را زیر نظر دارد. بر همین اساس است که نفت خاورمیانه از اینجا به بعد و شاید از چندی قبل هم برای آمریکا بی‌معنی شمارده میشود. لذا ایالات متحده طی این سال‌ها به دنبال ساخت و ساز نظم نوین برای رسیدن به دهه جدید است تا در انتها، پهنای قدرت آسیایی آمریکا در قرن بیست و یکم گسترده‌تر شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز