خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

کناره‌گیری احتمالی جانسون صرفاً به دلیل «پارتی‌گیت» نخواهد بود/ کاخ‌سفید از سقوط نخست‌وزیر بریتانیا ناراحت نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۴۱۷۷

کارشناس مسائل اروپا گفت : انتقاد از نخست‌وزیر بریتانیا فقط به دلیل مهمانی‌های اخیر نیست بلکه خروجی ناخوشایند برگزیت و ضعیف بودن کابینه هم از دلایل تشدید مخالفت با وی تلقی می‌شود.

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل اروپا با اشاره به احتمال استعفای احتمالی نخست‌وزیر بریتانیا پس از فشار نمایندگان مجلس عوام در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: از زمانی که بوریس جانسون در کسوت شهردار لندن مشغول به کار بود، اتهام‌هایی از حیث اخلاقی و اقتصادی علیه او مطرح شد و برخی از جناح محافظه‌کار بریتانیا این مسائل را به صورت نسبی در رسانه‌های این کشور تایید کرده بودند. به موازات این روند، برخی از رسانه‌های منتسب به حزب کارگر بریتانیا هم اسنادی علیه او منتشر کرده بودند و انگشت خود را روی روابط پشت پرده و شخصی بوریس جانسون گذاشته بودند. به هر ترتیب او توسط حزب متبوعش و همچنین از سوی ملکه بریتانیا به عنوان نخست‌وزیر انتخاب و مورد تأیید قرار گرفته و در اینجا بود که مخالفان او تا حدودی ساکت شدند.

وی ادامه داد: پس از آمدن وی به عرصه سیاسی بریتانیا به عنوان نخست‌وزیر این کشور، شاهد آن بودیم که بوریس جانسون پرونده برگزیت را در دستور کار خود قرار داد و در این مورد هم بارها از سوی رسانه‌ها و مخالفانش در حزب کارگر بریتانیا مورد انتقاد قرار گرفت. آنها معتقد بودند که بوریس جانسون آنگونه که باید، نتوانسته در پرونده برگزیت اقدامات مفیدی را انجام دهد و در همان زمان که لندن هنوز از اتحادیه اروپا خارج نشده بود انتقاد علیه وی به صورت جدی مطرح بود. توجه داشته باشید که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ هم از بوریس جانسون حمایت‌های زیادی شد و ایالات متحده اساساً او را یکی از متحدان اصلی خود به دنیا معرفی کرد. او از زمان روی کار آمدنش به دلیل انتقادهای مختلفی که علیه او خانه شماره ۱۰ داونینگ استریت مطرح شد با هزاران بیم و امید به کار خود ادامه داد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: مسأله اینجاست که از زمان روی کار آمدن جانسون تا امروز بسیاری معتقد بودند که کابینه او ضعیف است و نمی‌تواند از پس مشکلات موجود در داخل و خارج بریتانیا بر‌آید. معتقدم که اعمال فشار بر بوریس جانسون و درخواست استعفای او به دلیل پرونده پارتی‌گیت، بخشی از دلایل است اما تغییرات در اتحادیه اروپا هم در این میان مهم به نظر می‌رسد. توجه داشته باشید آنچه در لندن و به خصوص در پارلمان عوام بریتانیا در حال مخابره است یک دعوای صرفاً سیاسی به نظر می‌رسد اما به باور من برگزاری چند مهمانی توسط نخست‌وزیر این کشور آن هم در خانه شماره ۱۰ نمی‌تواند جانسون را از قدرت کنار بزند، بلکه معتقدم پروسه تغییر رهبران اروپا و تقویت جناح چپ میانه در قاره سبز می‌تواند یکی از دلایل قوی اعمال فشار بر بوریس جانسون باشد.

بیگدلی افزود: اگر این مدل را مد نظر قرار دهیم به خوبی می‌فهمیم که چرا حزب کارگر، جنب و جوش‌های سیاسی خود را افزایش داده و به نوعی می‌خواهد محافظه‌کاران را از سد راه خود بردارد. اگر بخواهیم استعفای قریب‌الوقوع نخست‌وزیر بریتانیا را با اهرم داخلی مورد تحلیل قرار دهیم، باید به این مسأله اشاره کنم که تعدادی از هم‌حزبی‌های جانسون در حزب محافظه‌کاران، علیه وی درخواست‌هایی را مطرح کردند و حتی بخشی از آنها به حزب کارگر پیوستند. از منظر دیگر باید به این نکته توجه شود که تبعات اقتصادی و اجتماعی برگزیت بر پیکره جامعه بریتانیا باعث شده تا محبوبیت بوریس جانسون کاهش پیدا کند و او اساساً لطمه سختی به حزب محافظه‌کاران وارد کرده است. بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی رسانه‌ها و همچنین موسسات نظرسنجی بریتانیا، بیکاری پس از برگزیت افزایش پیدا کرده و حتی شبکه توزیع این کشور هم با مشکلات جدی روبه‌رو شده است و دلیل این اقدام هم مشکلاتی است که پس از اقدام برگزیت در مورد کارگران خارجی و نحوه ارائه ویزای کار به وجود آمده بوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در گذشته بسیاری از کارگران از سراسر اروپا برای کار در شبکه حمل و نقل بریتانیا وارد این کشور می‌شدند و ویزای کار دریافت می‌کردند که حالا کمبود رانندگان پس از برگزیت به یک معضل جدی تبدیل شده است. این در حالی است که اگر فرض را بر این بگذاریم که بوریس جانسون قرار است استعفا بدهد، بدون تردید در آمریکا دموکرات‌ها از این موضوع استقبال خواهند کرد. توجه داشته باشید که کشش دموکرات‌های آمریکا به سمت حزب کارگر است و اگر این اتفاق رخ دهد بایدن و تیمش خوشحال خواهند شد. این در حالی است که بریتانیا به نوعی به نمایندگی از آمریکا در جلسات اتحادیه اروپا شرکت می‌کند و تا حدودی منافع این کشور در اتحادیه اروپا را افزون بر منافع خود پیگیری و تامین می‌کند اما به هر ترتیب فکر نمی‌کنم کاخ سفید از سقوط بوریس جانسون چندان ناراحت شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز