خبرگزاری کار ایران

امیراحمدیان در گفت‌وگو با ایلنا:

درگیری میان روسیه و اوکراین محتمل نیست/ بحران اقتصادی روسیه می‌تواند اهرم بازدارندگی باشد/ چین روابط تجاری‌ با آمریکا را قربانی مسکو نمی‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۷۸۷۶

کارشناس مسائل روسیه گفت: مسکو معتقد است مناطق شرقی اوکراین دیوار حائل برای جلوگیری از نفوذ ناتو به حساب می‌آید که حالا این دیوار از اوکراین گرفته تا آبخازیا و اوستیای جنوبی و حتی قره‌باغ را در بر گرفته است.

«بهرام امیراحمدیان» کارشناس مسائل روسیه در تشریح احتمال وقوع جنگ روسیه و اوکراین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در سال ۲۰۱۴ که روسیه شبه جزیره کریمه را اشغال نظامی کرد، شاهد آن بودیم که یک رفراندوم در این منطقه برگزار و در نهایت این جزیره استراتژیک به عنوان بخشی از خاک روسیه اعلام شد. این موضوع دقیقاً ریشه تنش میان روسیه با مجموعه غرب اعم از آمریکا و اتحادیه اروپا است که حالا این مسأله در حال تشدید شدن است. توجه داشته باشید روس‌ها معتقدند که مسأله امنیت ملی و مرزهای آنها همچنان در چارچوب مرزهای اتحاد جماهیر شوروی تعریف می‌شود و در این راستا سازمان‌هایی مانند پیمان امنیت جمعی یا سازمان کشورهای مشترک المنافع را تأسیس کردند که تا همین امروز هم این روند به گونه‌ای دیگر ادامه دارد. روس‌ها برای اینکه بتوانند اعتراضات در مورد اشغال کریمه را به نوعی برطرف کنند و به حاشیه برانند، حالا بحث اوکراین و استقرار نظامیان خود در مرزهای اروپای شرقی را مطرح کردند.

وی ادامه داد: از سویی دیگر آنها اعلام کردند که اتحادیه اروپا باید از برخی کشورهای این ناحیه که منتهی به مرزهای روسیه می‌شود و به نوعی تحت نفوذ مسکو به حساب می‌آید خارج شوند که این امر شدنی نیست؛ چراکه اساساً کشورها در مورد تصمیم‌هایی که می‌گیرند مستقل هستند و نمی‌توان مساله‌ای را به آنها اجبار کرد. معتقدم که روس‌ها برای آنکه بتوانند از زیر تحریم‌های غرب شانه خالی کنند و از آنها امتیاز بگیرند، در حال بحرانی جلوه دادن اوضاع هستند و چنگ و دندان نشان دادن نظامی آنها هم در همین راستا خلاصه می‌شود. اروپا و غرب به این نتیجه رسیدند که روسیه به سبب جایگاهش در شورای امنیت سازمان ملل متحد و حق وتویی که به عنوان عضو دائم این شورا دارد به راحتی می‌تواند در تصمیم آنها اعمال نفوذ کند. بر همین اساس روسیه در ادامه این روند با استفاده از مناطق شرقی اوکراین به عنوان اهرم فشار، سعی دارد تا با غرب یک رویارویی مشخص را به تصویر بکشد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: روسیه معتقد است که مناطق شرقی اوکراین به نوعی یک دیوار حائل برای جلوگیری از نفوذ ناتو در خاک روسیه به حساب می‌آید که حالا از اوکراین گرفته تا آبخازیا و اوستیای جنوبی و حتی قره‌باغ را در بر گرفته است. از سوی دیگر داده‌های سیاسی و نظامی نشان می‌دهد که غربی‌ها اینبار بر سر پرونده اوکراین کوتاه نخواهند آمد و با پشتیبانی تسلیحاتی از اوکراین صراحتاً این موضوع مشخص شده است؛ چراکه آنها طی چند مرتبه میزان زیادی از تسلیحات را به اوکراین ارسال کردند اما معتقدم در این میان هیچ درگیری مشخصی میان طرفین رخ نخواهد داد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: احتمال دارد دو طرف همانند پرونده خلیج خوک‌ها و جنگ سرد تن به یک مصالحه بدهند اما آنچه مشخص خواهد بود این است که روسیه با بحران اقتصادی شدید روبه‌رو است و همین مساله می‌تواند یک اهرم بازدارندگی برای تقابل سخت دو طرف به حساب آید. برخی دیگر هم معتقدند که چین به حمایت همه جانبه از روسیه خواهد آمد اما معتقدم که پکن صرفاً در عرصه دیپلماتیک از مسکو دفاع خواهد کرد. توجه داشته باشید که مناسبات اقتصادی و تجاری چین و آمریکا به حدی است که پکن این موضوع را قربانی تنش روسیه با مجموعه غرب نخواهد کرد. به همین جهت حمایت چین در نهایت سیاسی خواهد بود و هیچ کمک نظامی یا همسویی عملیاتی میان دو طرف متصور نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز