خبرگزاری کار ایران

بهشتی‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

مسکو صرفاً در حال چنگ و دندان نشان دادن به کی‌یف است/ آمریکا در پرونده اوکراین، نهایتاً از ابزار تحریم استفاده می‌کند/ روس‌ها متوجه هزینه جنگ هستند

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۵۸۰۲

کارشناس مسائل روسیه گفت: روسیه و اوکراین نه تنها از منظر ژئوپلیتیکی بلکه از نظر ژئواکونومی هم با یکدیگر ارتباطات ویژه‌ای داشته‌اند و به همین دلیل مسکو نمی‌گذارد کی‌یف به ناتو بپیوندد.

«حسن بهشتی‌پور» کارشناس مسائل روسیه با اشاره به تلاش آمریکا و انگلیس برای تشدید بحران روسیه و اوکراین و ارسال سلاح به کی‌یف در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: برای تحلیل وضعیت فعلی پرونده اوکراین باید به سابقه روابط مسکو – کی‌یف اشاره کنیم. توجه داشته باشید که اوکراین اساساً نقش کلیدی در تحولات روسیه بازی کرده و حتی در زمان بر پا شدن امپراطوری روس‌ها شاهد آن بودیم که بسیاری می‌گفتند امپراتوری کی یف - مسکو به وجود آمده است. پس از آن، تحولات بعد از جنگ جهانی دوم و همچنین جنگ سرد، اوکراین عملاً به عنوان خط حائل میان غرب و شرق شناخته می‌شد و به همین دلیل از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. پس از آن هم تا به امروز شاهد آن هستیم که در غرب این کشور، تمایلات به لهستان و اتحادیه اروپا زیاد است اما در شرق اوکراین بسیاری خواهان ارتباط با روسیه هستند.

وی ادامه داد: بر همین اساس باید گفت که دو کشور با یکدیگر متحد تاریخی به حساب می‌آیند و ارتباطات تنگاتنگی داشتند؛ به عبارت دیگر روسیه و اوکراین نه تنها از منظر ژئوپلیتیکی بلکه از نظر ژئواکونومی هم با یکدیگر ارتباطات ویژه ای دارند. همین حالا اگر گاز روسیه به اروپا فرستاده می‌شود، از طریق اوکراین این اقدام صورت می‌گیرد. البته روسیه به دنبال آن است تا از طریق پروژه‌هایی مانند نورد استریم۲ این وضعیت را به نفع خود تغییر دهد. روس‌ها معتقدند در شرایط فعلی، شخصی مانند ولودیمیر زلنسکی (رئیس جمهوری اوکراین) و تیمش که در کی‌یف مستقر هستند، می‌خواهند این کشور را به عضویت اتحادیه اروپا و ناتو در بیاورند و از این جهت باید گفت که مساله ناتو برای روسیه یک پرونده امنیت ملی به حساب می‌آید. بر همین اساس اینکه دیده می‌شود ایالات متحده و اتحادیه اروپا در حال نشان دادن تهدیدهای خود هستند، به نوعی ریشه در منافع ملی روسیه دارد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: به صورت کلی باید گفت که مسکو در حال چنگ و دندان نشان دادن به اتحادیه اروپا و آمریکا است و حالا بسیاری معتقدند احتمال دارد یک درگیری نظامی محدود میان طرفین اتفاق بیفتد. معتقدم که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد؛ چراکه مسکو به دنبال آن است تا از استان لوهانسک و دونتسک با کمک روس‌تبارهای ساکنین این منطقه، به دولت فشار بیاورد. روسیه به خوبی می‌داند که ورود نظامی به اوکراین با پای خودشان انجام خواهد شد اما خروج از آنجا به این آسانی صورت نخواهد گرفت. واقعیت این است که آمریکایی‌ها هم به دنبال برخورد سخت و تند با روسیه نیستند و صرفاً به دنبال تحریم این کشور در ابعاد گسترده هستند. توجه داشته باشید که پیوستگی اقتصادی روسیه با آمریکا و اتحادیه اروپا به شدت زیاد است. آنها از نظر بانکی، تجارت دو جانبه و همچنین مسائل انرژی با یکدیگر به شدت با یکدیگر کار می‌کنند و دو طرف مراقب این موضوع هستند که روابط اقتصادی دوجانبه با مشکل خاصی روبه‌رو نشود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: روس‌ها به خوبی می‌دانند که از سال ۲۰۱۴ میلادی تاکنون میزان زیادی سرمایه از این کشور خارج شده است که این به ضرر اقتصاد آنها خواهد بود. اینکه چرا بریتانیا و کانادا حالا برای حمایت از کی‌یف وارد میدان شده‌اند، به درگیری‌های لندن و مسکو از گذشته تاکنون برمی‌گردد و حالا به نظر می‌رسد بریتانیا به دنبال تلافی کردن است. به نظرم روس‌ها در حال به رخ کشیدن اقتدار خود علیه اوکراین هستند تا بتوانند از پیوستن این کشور به ناتو جلوگیری کند و در فاز دوم اجازه استقرار موشک‌های غرب را در این ناحیه ندهد. آنها می‌خواهند در نهایت به اوکراین بفهمانند که باید حقوق روس‌تبارهای شرق اوکراین را به رسمیت بشناسند. روسیه هم می‌داند که هزینه‌ برای تقابل بسیار زیاد است و حتی توان تحمل تحریم‌های جدید را ندارد. به همین دلیل معتقدم روسیه دست به اقدام نظامی در شرایط کنونی نخواهد زد؛ چراکه اگر به هر ترتیب این اقدام صورت بگیرد تغییر و تحول جدی در شرق اروپا را شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز