خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا بررسی شد؛

دلایل سیاسی و نظامی اجرای عملیات تنبیهی انصارالله علیه امارات/ ابعاد هراس اسرائیل و عربستان از عملیات دریایی یمنی‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۴۸۱۴

کارشناس مسائل منطقه گفت: اینکه چرا فقط ابوظبی مورد حمله قرار گرفت موضوعی است که به تصمیم ولیعهد امارات در مورد حضور در ائتلاف عربی برمی‌گردد؛ چراکه سایر شیخ‌نشین‌ها مخالف این حضور بودند.

«رضا میرابیان» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل و ابعاد عملیات انصارالله علیه مواضع امارات در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: آنچه که در حمله پهپادی انصارالله به ابوظبی نهفته، هشداری بود که این جریان در گذشته به امارات متحده عربی داده بود. این عملیات که به عملیات تنبیهی صنعا معروف است، ریشه در ماجراجویی‌های امارات در یمن دارد. انصارالله در گذشته اعلام کرده بود که اگر اماراتی‌ها دست از انجام عملیات علیه یمن برندارند بدون تردید علیه ابوظبی عملیات انجام خواهند داد که این اقدام نهایتاً انجام شد. اینکه چرا صرفاً ابوظبی را مورد حمله قرار دادند موضوعی است که به سابقه حضور این شیخ نشین در تجاوز علیه یمن برمی‌گردد. واقعیت این است که در زمان ورود امارات به یمن و همکاری با عربستان علیه صنعا، بسیاری از شیخ نشین‌های امارات خواهان ورود به جنگ در یمن نبودند و صرفاً ابوظبی دست به چنین اقدامی زد.

وی ادامه داد: بر همین اساس انصارالله صرفاً ابوظبی را مورد هدف قرار داد و پس از عملیات اخیر هم اعلام کرده که اگر حمله اماراتی‌ها به یمن ادامه پیدا کند، از این پس با موشک بالستیک جواب حمله‌های آنها را در ابوظبی خواهند داد. بر این اساس باید گفت که این تازه اول کار است و احتمال دارد انصارالله دست به حملات گسترده‌تری بزند. نکته‌ای که در اینجا باید مورد اشاره قرار بگیرد این است که شاید بسیاری از تحلیلگران و حتی عوام بر این عقیده باشند که امارات از یمن خارج شده و نباید مورد حمله انصارالله قرار بگیرد. این تحلیل تا حد زیادی غلط است؛ چراکه اماراتی‌ها با خارج شدن از یمن همچنان شورای انتقالی جنوب یمن را تحت نظارت و هدایت خود دارند و این شورا در اصل به دنبال تجزیه یمن است. از سوی دیگر توجه داشته باشید اماراتی‌ها قبل از خارج شدن از جنوب یمن، هزاران نفر از مزدوران تحت حمایت خود را آموزش داد و تسلیح کردند و همچنان این روند در جنوب یمن ادامه دارد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: اماراتی‌ها اگرچه به صورت فیزیکی از یمن خارج شدند اما همچنان در نواحی جنوب این کشور در حال خط‌دهی هستند. این در حالی است که عربستان سعودی هم دست امارات را هم در جنوب یمن باز گذاشته بود و طی هفته‌های اخیر شاهد آن بودیم که عملیاتی که در شبوه انجام شد، توسط نیروهای تحت حمایت امارات پشتیبانی می‌شد. به یاد داریم که دو ماه قبل یک لشکر از الحدیده به شبوه منتقل شد که این لشکر با نام عمالقه مربوط به برادرزاده علی عبدالله صالح بود که در جنوب شکل گرفته است. این لشکر در همان عملیات واقع در شبوه حضور داشت و انصارالله هم بر این موضوع اشراف کامل دارد و به همین دلیل به امارات اعلام کرد که نباید بیش از این در یمن به دنبال ماجراجویی باشند در این میان باید توجه داشته باشید که روند پیش‌روی انصارالله در استان مأرب سرعت زیادی را به خود گرفته بود و حتی احتمال آزادسازی این منطقه وجود داشت.

میرابیان افزود: به همین دلیل سعودی‌ها سعی کردند با استفاده از بمباران هوایی، جلوی پیشروی انصارالله در مأرب را بگیرند؛ چراکه می‌دانستند اگر انصارالله به همین ترتیب پیشروی کند می‌تواند در آینده‌ای نزدیک به بحر العرب برسد و حتی بحث آزادسازی استان شبوه توسط انصارالله مطرح بود. بر این اساس به نظر می‌رسد یک تصمیم محرمانه میان امارات، عربستان و اسرائیل گرفته شده تا مانع پیشروی انصارالله شوند و آنچه آنها را بیش از پیش هراسناک کرده است، توقیف کشتی باری متعلق به امارات در دریای سرخ بود. این نکته بدان جهت حائز اهمیت است که علاوه بر اماراتی‌ها، عربستان و اسرائیل هم از بحث توقیف کشتی مذکور هراس دارند و معتقدند که هر لحظه می‌تواند این اقدام علیه آنها انجام شود. به موازات این بحث، طی ماه‌های اخیر شاهد ساقط شدن پهپادهای آمریکا توسط انصارالله بودیم که تمام این مولفه‌های میدانی نشان می‌دهد توانمندی نظامی این جریان به شدت افزایش پیدا کرده و می‌تواند باعث تغییر موازنه در یمن و حتی در منطقه شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: عملیات اخیر علیه ابوظبی تا حدی برای اماراتی‌ها سنگین بوده که وزیر خارجه این کشور به آمریکا پیشنهاد داده تا مجدداً انصارالله را وارد فهرست تروریستی کنند. این در حالی است که پس از استقرار بایدن در کاخ سفید، انصارالله از فهرست تروریستی خارج شد تا آمریکایی‌ها و حتی سعودی‌ها هم به مدار مذاکره بازگردند اما هیچ اتفاقی از باب سیاسی رخ نداد و همچنان تجاوز به یمن ادامه دارد. انصارالله هم دست برتر در حوزه میدانی را دارد و در حال دفاع از منافع خود و کشورش است. بر همین اساس معتقدم تا زمانی که تجاوز به خاک یمن از سوی عربستان و امارات به پایان نرسد، انصارالله هم حملات خود را قطع نخواهد کرد و حتی شاهد عمق دادن به این حملات خواهیم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز