خبرگزاری کار ایران

جهان در سال ۲۰۲۱/ پرونده یازدهم: سیاست‌داخلی آمریکا

سقوط کنگره به دست حامیان ترامپ/ مانور جمهوری‌خواهان با روند درمان بایدن/ تسهیل در روند جذب مهاجران/ تشدید دوقطبی‌های اجتماعی/ نزاع بر سر انتخابات میان‌دوره‌ای

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۷۲۴۰

کارشناس مسائل آمریکا گفت: اگرچه حمله به کنگره ایالات متحده از سوی طرفداران رئیس‌جمهوری سابق این کشور بزرگ‌ترین رخداد سال ۲۰۲۱ بود ولی تنش میان لیبرال‌ها و محافظه‌کاران و انتقادها از فرمول اقتصادی دولت فعلی هم از مهمترین وقایع سال گذشته میلادی بود.

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح مهمترین وقایع سیاست داخلی آمریکا در سال ۲۰۲۱ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: بدون تردید مهم‌ترین رخداد در عرصه سیاست داخلی آمریکا طی سال ۲۰۲۱ حمله به کنگره این کشور از سوی طرفداران ترامپ در تاریخ ششم ژانویه بود. بنا به گواه داده‌ها و داوری مخالفان و موافقان دولت ترامپ باید بگوییم که این رویداد در تاریخ ایالات متحده واقعاً بی‌سابقه بود و ریشه آن را باید در تفکرات حزب جمهوری‌خواه و اندیشه دونالد ترامپ دانست. خاستگاه این طیف عموماً در شمال آ‌مریکا و مناطق ثروتمند بوده و اساساً ما دیدیم که تفکر این طیف تا جایی ادامه پیدا کرد که با شروع سال ۲۰۲۱ میلادی یک فاجعه در عرصه سیاست داخلی آمریکا به وجود آمد. با توجه به اینکه در مورد پرونده حمله به ساختمان کنگره آمریکا رأی قطعی علیه ترامپ صادر نشده است، اما به نظر می‌رسد که نامزد شدن وی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ کمی دور از ذهن است و باید دید که حزب جمهوری‌خواهان چه تصمیمی در این مورد خواهد گرفت.

وی ادامه داد: اواخر ژانویه ۲۰۲۱ شاهد به روی کار آمدن بایدن و برگزاری مراسم تحلیف وی بودیم اما پس از به روی کار آ‌مدن او شایعه‌های زیادی در مورد بیماری‌های وی مطرح شد که همین موضوع موجبات به وجود آمدن مانور رسانه ترامپ و جمهوری‌خواهان را فراهم کرد. انتقادی که به جو بایدن در سال ۲۰۲۱ آن هم در عرصه سیاست داخلی وارد شده است بحث وضعیت اقتصادی آمریکا و بحران به وجود آ‌مده در این حوزه است اما در حوزه بهداشت و درمان بایدن توانست اقدام‌های خوبی برای مقابله با کرونا و سایر مسایل انجام دهد. از سوی دیگر باید به این نکته توجه کنیم که بسیاری در داخل آمریکا معتقدند که عظمت این کشور دیگر به دهه ۷۰، ۸۰ و حتی ۹۰ میلادی بر نمی‌گردد و به همین دلیل بایدن در خارج و در داخل به دنبال ایجاد یک اتحاد سراسری در سال ۲۰۲۲ است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: یکی دیگر از مسایل مهم در سال گذشته میلادی، بحث مهاجران در داخل آمریکا بود. به یاد داریم که دونالد ترامپ پروژه ساخت دیوار مکزیک که در مرز مشترک این کشور با ایالات متحده قرار داشت را در دستور کار قرار داد اما با آ‌مدن بایدن و تغییر نگاه دولت آمریکا به مساله مهاجران، نزاع حزبی میان لیبرال‌ها و محافظه‌کاران آمریکا تشدید شد. جمهوری‌خواهان معتقدند که آمدن مهاجران به این کشور می‌تواند ترکیب جمعیتی را دستخوش تغیر کند و از سوی دیگر مشکلات امنیتی و شکاف‌های اجتماعی به وجود بیاورد اما دموکرات‌ها دقیقاً نظر مخالف با آنها را دارند. آ‌نها معتقدند مهاجران با آمدن به ایالات متحده و حل شدن در طبقه متوسط این کشور می‌توانند در مسایل حزبی و انتخابات به نفع دموکرات‌ها رأی بدهند و به همین دلیل می‌بینیم که دموکرات‌ها ارزش بیشتری نسبت به جمهوری‌خواهان برای مهاجران قائل هستند. از این رو در قضیه مهاجرت باز هم نزاع میان دو طرف ادامه خواهد داشت.

بیگدلی افزود: در سال ۲۰۲۱ بایدن بر خلاف ترامپ سعی کرد تا مالیات طبقه فرودست و متوسط را کاهش دهد اما سیاست ترامپ، بحث کم کردن مالیات طیف سرمایه‌دار برای آوردن سرمایه‌های خود به بخش صنعت و تجارت این کشور بود. این کار بایدن بدون شک یک اتفاق بزرگ در سال ۲۰۲۱ به حساب می‌آید اما در مقابل میزان سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور کم شد. این در حالی است که بسیاری معتقدند در سال ۲۰۲۱ جامعه ایالات متحده به شدت دوقطبی شد که البته تا حدی این موضوع طبیعی به حساب می‌آید اما گزارش‌های زیادی منتشر شده که نشان می‌دهد ریشه این وضعیت تفکر دونالد ترامپ بوده است.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: در این میان بحث انتخابات میان دوره‌ای در سال ۲۰۲۲ یکی از رویدادهای مهم داخلی آمریکا خواهد بود اما به هر ترتیب ما یک تقابل داخلی را می‌توانیم در این میان شاهد باشیم. من فکر نمی‌کنم که هر دو مجلس، اعم از مجلس سنا و مجلس نمایندگان به صورت مطلق در اختیار یک حزب قرار بگیرد اما به هر ترتیب نزاع میان دو طرف در این انتخابات کاملاً مشهود و علنی است. در سال ۲۰۲۲ بحث رفت و آمدهای دیپلماتیک و نگاه آمریکا به خارج تقویت می‌شود اما در داخل ایالات متحده بحث تشدید اختلاف میان بایدن و کامالا هریس و همچنین زد و خورد سیاسی با جمهوری‌خواهان در دستور کار قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز